Meny

Kontakt

FAQ - Ofte stilte spørsmål

Se alle tema
  • Hvorfor spør banken meg om jeg er skattemessig bosatt eller skattepliktig i andre land enn Norge?

    FATCA og CRS

    Norge har inngått avtaler med en rekke andre land om gjensidig skatterapportering (Foreign Account Tax Compliance Act og Common Reporting Standard). Avtalene forplikter banken å innhente informasjon om kunders skatteplikt til andre land og rapportere finansiell informasjon om slike kunder til norske skattemyndigheter. Banken er pålagt å innhente en egenerklæring om hvor kontohaver er skattemessig bosatt. Er kontohaver skattemessig bosatt i et annet land, skal utenlandsk identifikasjonsnummer innhentes. Dersom egenerklæring ikke kan innhentes, skal kontoforholdet ikke opprettes for kontohaver.

    Hva vil det si for deg som kunde?

    Personkunder

    For deg som personkunde betyr dette at banken vil spørre om statsborgerskap og hvilke land du er skattemessig bosatt i. Dersom du er skattepliktig til andre land, vil nødvendig informasjon bli videreformidlet til Skattedirektoratet som så vil foreta endelig oversendelse til utenlandske skattemyndigheter.

    Bedriftskunder

    Rapporteringsplikten gjelder også for bedriftskunder som møter følgende kriterier:

    • Bedriften vil være et investeringsselskap, dvs at man har 50 % av eiendelene i verdipapirer, og/eller 50 % av inntekter fra verdipapirmarkedet 
    • Bedriften har eiere med 25 % eierandel eller mer 
    • En eller flere av disse eiere er amerikanske skattesubjekter.

    Du kan lese mer detaljert om FATCA på www.skatteetaten.no/FATCA

  • Jeg sliter med å opprette BankID på mobil, hva kan være galt?

    Har du problemer når du vil opprette BankID på mobil kan det være flere feilkilder i telefonen, simkortet eller datamaskinen. Her følger tips som kan være med på å løse problemet ditt:

    På telefonen 

    • IKKE benytt telefonen til andre tjenester når du oppretter/bruker BankID på mobil. 
    • Restart telefonen, og prøv deretter på nytt. 
    • Hvis du har HTC, oppjuster tiden før tastelåsen slår inn/deaktiver tastelås. 
    • Oppdater telefonens operativsystem. 
    • Sett SIM-kortet i en annen telefon og opprett BankID på mobil på denne, før du setter tilbake SIM-kortet. 
    • Hvis du har iPhone 5S, slå av 4G og iMessage, hvis disse er aktivert.

    På datamaskinen

    • Slett nettleserloggen. 
    • Prøv med en annen nettleser. Hvis du har en eldre versjon av Safari kan dette være et problem (versjon 5.1 og eldre). 
    • Prøv med en annen datamaskin.

    SIM-kortet

    • BankID på mobil lagres på SIM-kortet, du trenge derfor unike SIM-kort tilpasset BankID på mobil. Hvorvidt SIM-kortet støtter BankID på mobil vil det bli opplyst om ved opprettelse av BankID på mobil.
  • Kan jeg bestille BankID på mobil med BankID fra annen bank?

    Nei, dessverre. Du må bestille BankID på mobil i Sparebanken Sør med innlogging fra Sparebanken Sør. Dette er regler som gjelder for vanlig BankID også. Dermed trenger du kodebrikken du har fått i banken vår til innloggingen, og kan logge inn uten BankID for å bestille.

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

    Du bestiller BankID på mobil i nettbanken. Her er en videoinstruksjon om hva du gjør.

  • Hvordan fungerer BankID på mobil?

    BankID på mobil fungerer slik at du logger inn i nettbank ved hjelp av mobilnummer og fødselsdato, så vil du se en kode på skjermen som også vil vises på din mobiltelefonskjerm. Dersom det er samme kode, bekrefter du det på mobiltelefonen din, deretter taster du egenvalgt pin-kode på mobilen. Dette fører til at du logges inn i nettbanken.

    Les mer om BankID på mobil her.

  • Kan man få BankID når man er under 18 år?

    Ungdom mellom 15-18 kan få BankID dersom de har godkjenning fra foreldre/verger. Les mer om BankID for ungdom her.

  • Hvordan logger jeg på med BankID?

    Enten du er student som trenger BankID for å motta lån og stipend fra Lånekassen, eller du bare ønsker BankID, så kan du bestille bankID på følgende måte:

    Logg inn i nettbanken med kodebrikke, alternativ Uten BankID. Velg BankID i menyen og følg bestillingsprosessen, husk å åpne dokument om hva BankID er, lese og så bekrefte at det er lest. Bekreft bestilling av BankID og logg ut av nettbanken.

    Du mottar en e-post som må åpnes for å finne det nye passordet. Logg inn i nettbanken via alternativ Med BankID. Denne påloggingen krever en relativt ny nettleser. Tast inn brukernavn og kode fra kodebrikken. Neste vindu ber om passord, tast inn det du fikk på e-post, og velg Nytt passord, slik at du kan lage ditt eget personlige passord her.

    Nå er din BankID registrert, og du kan benytte denne påloggingsmetoden til å logge inn med BankID på andre nettsider som hos Lånekassen og Skatteetaten. Benytt innlogging med BankID i nettbanken fra nå av, da dette er den sikreste påloggingsmetoden til nettbank.

    PS: Dersom kontoen din er opprettet etter 1. mars 2007, må passet ditt være registrert i banken som legitimasjon. Ellers får du ikke bestilt BankID. Kunder registrert før denne datoen kan bestille BankID uten at pass er registrert i banken.

  • Jeg har ikke mottatt BankID-passordet på e-post?

    Enkelte e-postklienter, som f.eks. Gmail, sorterer passord-e-post til søppelpost/spamfilteret, du vil finne passordet der.

  • Hvor finner jeg prislistene?

  • Hva er grensen for avgiftsfri pengegave?

    Arveavgiften er fra 1. januar 2014 blitt fjernet. For gaver og arv i 2014 eller senere skal du ikke sende inn arvemelding eller gavemelding til Skatteetaten.

  • Hva er min telebank-kode?

    Din telebank-kode brukes til SMS-bank, og du bestiller den i nettbanken: Under Mobile tjenester finner du Innstillinger for SMS-bank. I fanen Endre koder kan du få ny kode eller endre din eksisterende kode. Du får koden umiddelbart.

    Din telebank-kode benyttes til SMS-bank og telebank. Den ble tidligere brukt til mobilbank.

  • Hva er vennebetaling?

    Med vennebetaling kan du enkelt betale tilbake det du skylder, uten at du trenger noen ekstra app eller kontonummeret. Alt du trenger er mobilbanken fra Sparebanken Sør. Det er ingen gebyrer når du betaler eller mottar penger med vennebetaling, og du betaler til hvem du vil, uavhengig av hvilken bank mottakeren er kunde i. Du velger mottaker fra kontaktlisten din på telefonen, eller du taster inn et mobilnummer, og mottakeren må godkjenne betalingen på sin telefon. 

  • Hva er beløpsgrenser for vennebetaling?

    Beløpsgrenser for vennebetaling er maks 5000 kroner per betaling. Det er maks 5000 kroner til samme mottaker per dag, og det er maks 10 000 kroner per måned.

  • Når får mottaker pengene med vennebetaling?

    Pengene er på konto senest neste virkedag etter at mottaker har bekreftet konto for mottak.

  • Hva må jeg ha for å bruke vennebetaling?

    Du må ha nettbank og mobilbank i Sparebanken Sør for å bruke tjenesten. Mindreårige under 15 år kan ikke bruke tjenesten. 

  • Hva gjør mottaker for å få pengene fra vennebetaling?

    Mottaker må kun oppgi kontonummeret sitt, så mottar vedkommende penger på konto senest neste virkedag. 

  • Kan jeg betale til utenlandsk nummer med vennebetaling?

    Nei, vennebetaling støtter bare norske telefonnumre og det er kun mulig å motta penger på en norsk konto.

  • Hvor gammel må jeg være for å laste ned Kortkompis?

    Kortkompis har ingen aldersgrense, men du må ha bankkort i Sparebanken Sør.

  • Jeg får "ingen kort tilgjengelig" i Kortkompis

    Kortkompis-appen fungerer foreløpig bare på standard bankkort. Dersom du har et KNIF-kort eller eget design-kort så fungerer ikke appen for deg enda.

  • Hva er koden min i Kortkompis?

    Kortkompis har ingen kode, og du får saldo med ett trykk.

  • Hva trenger jeg for å benytte Kortkompis?

    Du må være disponent av en konto med bankkort i Sparebanken Sør.

  • Hva slags telefon må jeg ha til Kortkompis?

    Kortkompis kan brukes på iPhone fra versjon iOS 8.0 og opp, i tillegg til Android-telefoner med oppdatering fra versjon 5.0 og opp.

  • Jeg får feil på mobilnummer når jeg forsøker å aktivere Kortkompis

    Mobilnummeret ditt må være registrert i banken. Dersom du får feil på mobilnummer, kontakt banken på telefon 09200 eller e-post hjelp@sor.no.

  • Hvor finner jeg kontoutskrifter i nettbanken?

    Du har tilgang på kontoutskrifter 10 år tilbake i tid i nettbanken din. Etter du har logget inn i nettbanken, trykk på Arkiv, avtaler og kontoutskrift (se bilde).

    Viser menypunktet arkiv, avtaler og kontoutskrift

    Velg dokumenttype til å være Kontoutskrifter og fyll inn fra dato og til dato, klikk til slutt på Vis dokumenter.

    Du kan maks søke på ett år om gangen, f. eks. 01.01.2015-31.12.2015.

  • Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

    Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på hurtigknappen eFaktura/AvtaleGiro:

    Menypunktet eFaktura og AvtaleGiro

    I det neste bildet velger du Opprett ny betalingsavtale og søker opp tilbyderen.

    Illustrasjon | Opprett ny betalingsavtale

  • Hva om jeg får feil på nettleseren min?

    Nettleseren er programmet som brukes til å vise innhold fra internett som f.eks. nettbank eller aviser. Leserloggen lagrer informasjon fra nettleseren din, noen ganger kan dette føre til at nettleseren din blir «full» og treg. Dette kan igjen gjøre at du ikke kommer inn på nettbanken eller får brukt BankID. Da må du enten bytte nettleser eller slette leserloggen - les hvordan du gjør det på forskjellige nettlesere (åpnes i nytt vindu).

    Får du feilmelding som starter med BID eller C?

    Det finnes flere meldinger som starter med BID og C, se forklaring på disse under BankID og BankID på mobil.

  • Hvordan oppretter jeg eFaktura?

    Etter at du har logget inn i nettbanken, klikk på hurtigknappen eFaktura/AvtaleGiro.

    I det neste bildet velger du Opprett ny betalingsavtale og søker opp tilbyderen.

  • Hvordan endrer jeg beløpsgrensen i nettbanken?

    Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på MENY og deretter klikk på Betalingsinnstillinger.

    Illustrasjonsfoto | Betalingsinntillinger i nettbanken

    Sett så beløpsrensen du ønsker (se bilde) og avslutt med å klikke på Utfør.

    Illustrasjonsfoto | Endre beløpsgrense

  • Hva og hvor er signeringsportalen?

    Signeringsportalen er alltid tilgjengelig i bunnen av www.sor.no.

    Signeringsportalen

    Her laster vi opp avtaledokumenter som du kan signere med BankID, slik at du i mange tilfeller skal kunne slippe å måtte besøke et fysisk bankkontor for å gjøre avtaler med banken. Dette gjelder avtaledokumenter som av ulike årsaker ikke kan sendes til nettbankens tilbudskurv. Kunderådgiveren din får melding når du har signert avtaledokumentene, slik at prosessen går videre automatisk.

  • Bør jeg ta ut utenlandsk valuta før jeg reiser eller når jeg kommer til utlandet?

    Sparebanken Sør anbefaler at du tar ut utenlandsk valuta i minibank, enten i Norge eller utlandet.

  • Hvordan oppretter jeg ny konto i nettbanken?

    Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på MENY i toppmenyen. Klikk deretter på Dine kontoer (se bilde).

    Illustrasjonsfoto | Dine kontoer

    Klikk på Ny konto-fanen (se bilde), du kan velge hvilken type konto du vil opprette (BSU, brukskonto, SmartSpar eller sparekonto).

    Illustrasjonsfoto | Ny konto

    Dersom du oppretter en SmartSpar-konto, må du også sette i gang fast overføring til SmartSpar-kontoen du oppretter.

  • Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?

    Første gang på www.sor.no og i nettbanken? Etter du har tegnet nettbankavtale med banken, får du tilsendt kodebrikke som du trenger for å logge inn i nettbanken.

    Klikk på knappen Nettbank oppe til høyre på nettsiden for å komme til nettbanken. Velg Logg inn uten BankID  første gang du skal logge på.

    Brukere som har fått kodebrikke må gjøre følgende:

    Brukernavn: Skriv inn fødsels- og personnummer, 11 siffer.
    Passord: Enten gammelt personlig passord, eller nytt tildelt via SMS eller e-post. Trykk Fortsett. Legg inn sikkerhetskode fra kodebrikken. Trykk Fortsett. Dersom du har fått tildelt passord på SMS eller e-post blir du bedt om å endre dette ved første gangs pålogging.

    Du kan i nettbanken bestille BankID og BankID på mobil, som gjør pålogging til nettbank enda mer sikker.

    Husk å være bevisst på hvilket personlig passord du velger for BankID-pålogging, slik at du ikke blander med pålogging uten BankID.

  • Hvor finner jeg bankbilagene mine?

    Du har tilgang på bilag 10 år tilbake i tid i nettbanken din. Etter du har logget inn i nettbanken, trykk på Arkiv, avtaler og kontoutskrift (se bilde).

    Viser menypunktet arkiv, avtaler og kontoutskrift

    Velg dokumenttype så det passer med det du leter etter, og fyll inn fra dato og til dato. Klikk til slutt på Vis dokumenter.

    Du kan maks søke på ett år om gangen, f. eks. 01.01.2015-31.12.2015.

  • Min pålogging er blokkert, hva gjør jeg?

    Dersom din pålogging er blokkert i nettbanken, må du kontakte kundesenteret på telefon 09200 (fra utlandet: +47 915 09200) for å få hjelp til å løse problemet. Du kan alternativt ta kontakt via kontaktskjema.

  • Når kjøres betalinger i nettbanken?

    Kjøringstidspunktene i Sparebanken Sør, altså når oppgjør sendes, gjøres fem ganger daglig. Pengene er på mottakers konto enten klokken 0600, 1000, 1200, 1400 eller 1600. Som en hovedregel sendes pengene et kvarter før disse tidspunktene. Det kan i tillegg være verdt å merke seg at betalinger mellom to som har konto i samme bank gjør at mottaker får pengene med en gang betalingen er gjennomført. Det er ingen kjøringer mellom bankene på helligdager og i helgene, og innbetalinger blir heller ikke registrert før neste virkedag.

  • Hvordan finner jeg en eFaktura i nettbanken før den er betalt?

    I nettbanken ligger eFakturaer som en melding øverst i bildet idet man logger seg inn. De er også å finne i forfallsmappen.

  • Hva er et IBAN-nummer?

    Et IBAN-nummer (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer. Dette brukes til betalinger til og fra utlandet. Det er også nødvendig å få bankens SWIFT-/BIC-kode - SPSONO22. Disse finner du på kontoutskriften din.

    IBAN-generator

    Skriv inn ditt kontonummer og regn ut ditt IBAN-nummer.

  • Hva er bankens SWIFT eller BIC-kode?

    Sparebanken Sørs SWIFT-adresse (BIC) er SPSONO22.

  • Hvordan kan jeg sperre kortet mitt?

    Ved sperring av kort

    • Du kan sperre kortet i nettbanken eller mobilbanken. For å sperre kortet i mobilbanken, logger du inn og velger Sperre kort i menyen eller banneret. Velg kortet som skal sperres, og klikk på Utfør. For å sperre kortet i nettbanken, velger du Dine kort i menyen. Velg kortet du vil sperre, og klikk på Sperre kort. Kortet blir sperret og du kan ikke åpne det igjen. Du kan også sperre kortet på telefon. Ring oss på telefon 09200 - fra utlandet +47 915 09 200.
    • Dersom du er utsatt for svindel og det er transaksjoner på kortet som du vil reklamere på, må du fylle ut to skjemaer. Les mer her.
  • Hva gjør jeg om jeg blir svindlet på kortet?

    Dersom du opplever svindel, eller mister kortet og det er transaksjoner du vil reklamere på, må 2 skjemaer fylles ut. I tillegg til den generelle egenerklæringen må kortholder bekrefte en av følgende skjemaer: Bekreftelse svindel eller bekreftelse reklamasjon.

  • Hvordan selger jeg mine fondsandeler?

    Dersom du ønsker å selge fond, gjør du det i nettbanken. Gå i menyen, velg Alle tjenester, Fond, Innløsning. Velg det fondet du ønsker å selge ved å klikke på symbolet ute til høyre (innløsning). Fyll ut feltene og send ordre.

  • Hvordan kjøper jeg fondsandeler?

    Dersom du ønsker å kjøpe fond, gjør du det i nettbanken. Gå i menyen, velg Alle tjenester, Fond, klikk på Tegne fond. Velg det fondet du ønsker å kjøpe i ved å klikke på symbolet ute til høyre (Kjøp). Fyll ut feltene og send ordre.

  • Hva er regionsperre?

    Regionsperre er et tiltak mot kortsvindel for å øke sikkerheten rundt kortbruk. Du legger inn regionsperre på kortene for de regionene du ikke oppholder deg i.

    Etter du har logget inn i nettbanken, klikker du på Meny og deretter på Dine kort (se bilde).

    Huk så av i boksene for regionene du ønsker at kortet ditt skal være åpent, og avslutt med Lagre-knappen.

  • Hva er beløpsgrensen på kortet?

    Følgende beløpsgrenser for minibankuttak i Norge gjelder for våre kort:

    Nye visakort får stort sett beløpsgrense på 9900 pr. dag.
    Noen eldre kort kan fremdeles ligge med grense på 9900 kroner pr. 4 eller 7 dager. 
    Ungdomskort har grense på 8000 kroner på 4 dager.  
    Lommepengekortet har grense på 1000 kroner i varekjøp og 1000 kroner i uttak pr. 4 dager.

  • Hvordan bestiller jeg kort?

    Visakort kan enkelt bestilles i nettbanken. Etter du har logget inn, klikker du på Meny. Klikk deretter på Dine kort (se bilde).

    Illustrasjonsfoto | Dine kort

    Klikk på BESTILLE VISAKORT (se bilde) og fullfør bestillingen.

    Illustrasjonsfoto | Bestille visakort

    Ønsker du å bestille et ungdomskort, kan du fylle ut dette skjemaet

    Dersomdu har et kort som snart utløper på dato, vil du få nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille nytt. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.

  • Hvor sikkert er mitt kontaktløse kort?

    Det er svært sikkert, og langt mer sikkert enn å bære rundt på kontanter. Kontaktløse kort bruker samme teknologi som alle andre kort med chip og pin-kode, så du kan føle deg helt trygg når du betaler. Det er en øvre grense på 200 kroner per transaksjon. En gang iblant og hvis beløpet er over 200 kroner, blir du bedt om å taste inn pin-kode for å bevise at kortet er ditt.

    Vår teknologi bruker chipen på kortet til å generere unike kryptogrammer (kryptogrammer er et slags puslespill som består av et lite stykke kryptert eller kodet tekst) og digitale signaturer som beskytter betalingene dine. Digitale signaturer minner veldig om håndskrevne underskrifter, men de er langt vanskeligere å etterligne.

    Hvis du mister kortet eller det blir stjålet, er du beskyttet mot tap ved svindel, forutsatt at du har passet fornuftig på kortet og raskest mulig kontakter banken når du oppdager at kortet er mistet.

    Flere spørsmål om kontaktløse kort finner du svar på her.

  • Hvordan starter jeg en spareavtale i fond?

    Du kan etablere spareavtale til fond i nettbanken. Gå til hovedmenyen Alle tjenester, Fond, og velg Spareavtale. Trykk på Opprette spareavtale – velg fond ved å klikke på symbolet ute til høyre (Registrer spareavtale).  Fyll ut feltene og trykk Opprette spareavtale.

  • Hva koster det å ta ut penger med kortet i utlandet?

    Det er gratis for ungdom, student og UNG 18-34-kunder med ungdoms- eller visakort, og for andre vil det koste 30 kr + 0,5 % av selve summen man tar ut. Uttak i norsk eller utenlandsk minibank med Visa kredittkort koster 2 % av beløp, minimum 40 kr.

  • Når får jeg nytt kort?

    Har du et kort som snart utløper på dato, vil du få et nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille det. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.

  • Hvor finner jeg PIN-koden til kortet mitt?

    Du kan hente PIN-koden til bankkortet ditt i nettbanken. Trykk på MENY og velg Dine kort.

    Deretter klikker du på kortet ditt og velger Hente PIN

    Illustrasjonsfoto hente PIN i nettbanken

    Du har samme PIN på alle kortene dine hos oss.

    Dersom du ikke har nettbank, kontakter du kundesenteret slik at de kan bestille kode til deg på annet vis.

  • Er pengene jeg sparer i fond tilgjengelige?

    Det er enkelt å sette penger inn i fond, og det er like enkelt å ta dem ut. Fleksibiliteten er stor. Midlene du plasserer direkte i fond er ikke bundet, og du kan tilføre og ta penger ut av fondet etter eget ønske.

  • Har jeg BankAxess i Sparebanken Sør?

    Nei, vi tilbyr ikke BankAxess i Sparebanken Sør. Du kan lese mer om hva dette er hos BankID Norge

  • Må jeg oppdatere Java?

    Etter vi fikk BankID 2.0 er det ikke lenger nødvendig å ha Java for å logge seg på med BankID i nettbanken. Dersom du likevel ønsker å ha Java på din maskin til annet bruk, anbefaler vi at du alltid sørger for å ha nyeste Java-versjon på din datamaskin. Vi anbefaler å avinstallere gammel versjon før du installerer nyeste.

  • Hva er PayPal?

    PayPal er et sikkert betalingsalternativ, du kan lese mer om det på deres egen nettside.

  • Hvordan skaffer jeg depositumskonto?

    Depositumskonto må opprettes av utleier, og leietaker må bli kunde i banken. Avtalen må signeres av begge, dette kan dere gjøre med BankID i signeringsportalen, eller om dere kommer inn til banken. Les mer om depositumskonto her.

  • Kan jeg betale kredittkortregning før forfall?

    Ja, det er enkelt å betale kredittkortregningen før forfall, både i nettbanken og mobilbanken. Velg "Gå til faktura kredittkort" fra forsiden av nettbanken, eventuelt velg Vis faktura på kredittkortet i mobilbanken. Klikk på lenken "betale inn på kredittkortet", og både kontonummer og KID er ferdig utfylt for deg. Sett inn ønsket sum du ønsker å betale og fullfør betalingen.

    (Innbetalingen går fremdeles til konto 2811 94 55075, og KID finner du også på sist mottatte faktura (000375XXXXXXX).

  • Kan jeg betale litt av kredittkortregningen og ikke alt?

    Ja, minimumsbeløpet for innbetaling er 2 % av brukt kreditt eller 300 kr dersom prosentvis andel er mindre enn 300 kr.

  • Hvor finner jeg KID-nummer/eFaktura-referanse til kredittkortet?

    Du finner eFaktura-referansen i nettbanken, den er det samme som KID-nummeret. Klikk på Meny og velg Dine kort. Velg så Faktura kredittkort-fanen, og du ser KID-nummeret på siden. Det begynner med 00037.Illustrasjonsfoto | Faktura til kredittkort i nettbanken

    Dersom du oppretter eFaktura på kredittkortet så slipper du fakturagebyr.

  • Hvordan får jeg regningen på kredittkortet?

    Kredittkortregningen kommer sammen med kontoutskriften hver måned. Dersom du oppretter eFaktura i nettbanken, så slipper du fakturagebyr - og du slipper å taste inn lange KID-numre ved betaling.

    For å opprette eFaktura, må du logge inn i nettbanken. Klikk på hurtigknappen eFaktura/AvtaleGiro.

    I det neste bildet velger du Opprett ny betalingsavtale og søker opp tilbyderen.

  • Hvordan endrer jeg kredittgrensen på Visa kredittkort?

    Du kan søke om å endre kredittgrensen på Visa kredittkort via dette skjemaet.

  • Endrer jeg PIN (personlig kode) når jeg bytter til Visa kredittkort?

    Nei, du beholder PIN som før. Dersom du har glemt PIN på kredittkortet ditt, kan du finne det i nettbanken.

  • Hva skjer med abonnementer o.l. jeg har knyttet opp til MasterCard?

    Akkurat som når du får fornyet et eksisterende kort, så må du endre kortinformasjonen på alle tjenester du har knyttet opp til ditt gamle MasterCard. Legg inn kortinformasjonen til ditt nye Visa kredittkort i stedet. Dette gjelder alle slike tjenester som Spotify, iTunes, Ruter, NSB og så videre.

  • Hvordan melder jeg skade på tilleggsforsikringer til Visa kredittkort?

    Skadebehandling håndteres av AIG – verdens største forsikringsselskap. Du melder skade på forsikringer tilknyttet Visa kredittkort ved å sende skademelding til AIG, Postboks 1588 Vika, 0118 Oslo. E-post skadekontoret@aig.com / Tlf. +47 22 00 20 80.

  • Hvorfor finner jeg ikke informasjon om Electron lenger?

    Electron var et bankkort vi tidligere utstedte i Sparebanken Sør. Nå benytter vi visakort isteden.

  • Hvorfor har ikke banken Visa Reservekort lenger?

    Visa Reservekort var et kort vi tidligere utstedte i Sparebanken Sør og som vi nå avslutter. Årsaken til at Visa reservekort avsluttes er nye krav til fakturering av kredittkort fra Finanstilsynet. I stedet tilbyr vi Visa kredittkort til våre privatkunder.

  • Hvorfor får jeg ikke egendesignet kort lenger?

    Visakort med egen design er ikke lenger mulig å bestille. Kort som utløper får tilsendt et nytt visakort med Sparebanken Sørs standard kortdesign.  Koden er den samme. Årsaken til at dette ikke lenger kan bestilles, er for å tilrettelegge for rask implementering av nye løsninger og best mulig brukervennlighet for deg som kunde.

  • Hva skjer med hotell- og leiebilreservasjoner jeg har gjort med MasterCard?

    Dersom du har reservert hotell, leiebil etc. med ditt gamle MasterCard, betaler du bare for tjenesten med ditt nye kort når du kommer for å bruke tjenesten.

    Dersom du har betalt med MasterCard (pengene er trukket allerede), er tjenesten betalt for og alt går som vanlig (husk å spare på kvitteringer for utført betaling).

  • Hvordan avslutter jeg en bankkonto?

    For å avslutte en bankkonto må du ta kontakt med banken. Ring oss på telefon 09200, eller send oss en melding fra nettbanken, så kan vi hjelpe deg.

  • Hvor kan jeg sette inn kontanter i banken?

    Du kan sette inn penger i innskuddsautomater på de kontorene som har dette (se oversikt over innskuddsautomater). Du må bruke bankkortet ditt for å utføre innskuddet. De bankkontorene våre som ikke har innskuddsautomat tilbyr hjelp inne i banken. Det er gratis for privatkunder å sette inn penger i banken.

  • Hva er BSU?

    BSU (boligsparing for ungdom) er desidert den beste formen for sparing for unge som sparer til egen bolig. Du kan spare opp til 25 000 kroner i året, til og med det året du fyller 33. Maksimalt innskudd på BSU-kontoen din er 300 000 kroner.

    Les mer om BSU-sparing her.

  • Feilkode C161

    Enten har du ikke opprettet BankID på mobil, eller du har brukt feil telefonnummer eller fødselsdato ved innlogging.

  • Hva er basiskunde?

    Å være basiskunde gir deg mulighet til å signere elektronisk på avtaler med banken, uten at du trenger å ha at aktivt kundeforhold med lån eller kort i banken. Dette er nyttig for eksempel for dem som trenger å være disponent på noens konto, eller dem som bare skal ha depositumskonto eller være kausjonist i banken. Du blir basiskunde ved å velge BLI BASISKUNDE på vår bli kunde-side.

  • Hvilke kontorer har skanner til legitimasjon?

    Ikke alle våre kontorer har mulighet for å skanne pass/legitimasjon, her finner du en oversikt over hvilke kontorer som har skanner.

  • Hvordan bestiller jeg kodebrikke?

    Dersom du har BankID på mobil, kan du logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding om å sende deg ny kodebrikke. Du kan også ringe oss på telefon 09200, så hjelper vi deg.

  • Hvordan endrer jeg belastningskonto på avtalegiro?

    Velg AvtaleGiro/eFaktura i menyen og finn den avtalen du vil endre. Klikk på den og velg 'Endre'. Endre belastningskontoen og lagre endringen.

  • Til hvilke land kan jeg sende betaling fra nettbanken?

    Sparebanken Sør kan sende betalinger til alle land. Der hvor det ikke er mulig å sende lokal valuta, velger man USD eller EUR. Slik gjør du det i nettbanken: Velg nedtrekksmeny under Valutasort for hvilke land vi kan sende lokal valuta i. Dersom du ikke finner lokal valuta på listen, velger du EUR eller USD.

  • Hvordan betaler jeg penger til USA?

    Benytt funksjon for utenlandsbetaling i nettbanken. Når det gjelder betalinger til USA, skal man i feltet "Bankkode" skrive den amerikanske bankens FW+9 siffer (FW kan også betegnes som ABA eller routing). 

  • Hvordan endrer jeg personlig passord på nettbankpålogging?

    For å endre personlig passord på BankID-pålogging, må du klikke på Meny i BankID-boksen når du kommer til personlig passord-vinduet. Der velger du Endre passord, og fullfører prosessen.

    For å endre passord på pålogging uten BankID, må du kontakte kundesenteret på telefon 09200 (eller 38 10 92 00).

  • Ved konkurs hos flyselskap, hvordan får jeg penger tilbake for billetter?

    I forbindelse med at et flyselskap er konkurs, vil det være behov for å få tilbake pengene sine for veldig mange som har kjøpt billetter med Visa eller MasterCard. Da er det behov for å fylle ut skjema for egenerklæring og skjema for bekreftelse - reklamasjon, og sende til adressen/e-postadressen på egenerklæringen.

  • Hvordan avslutter jeg AvtaleGiro?

    Du kan avslutte både AvtaleGiro og eFaktura selv i nettbanken. Velg eFaktura/AvtaleGiro i menyen under Arkiv og avtaler. Klikk på den avtalen du ønsker å endre, og en rekke valg dukker opp for deg under avtalen. Her velger du å stoppe avtale, eller slette avtale, alt etter hva du ønsker å gjøre.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen