Slik kan du håndtere økonomien din.
Dersom du ikke bruker nettbank så ofte, kan du ha behov for å få hjelp av og til. Derfor har vi opprettet et direktenummer for deg som trenger hjelp med tjenestene våre. På telefonen møter du en rådgiver som vet at du ikke bruker nettbank eller andre digitale løsninger i særlig grad. Denne personen er ekspert på de løsningene vi foreslår for deg som ikke er digital.
Direktenummer er 38 10 92 04
Er det vanskelig å få betalt regninger, sjekket saldo og overført penger mellom kontoer? Her er noen tips til hvordan du kan utføre vanlige banktjenester dersom du ikke er digital.
Last ned brosjyren for deg som ikke er digital.
Informasjonen i den ikke-digitale brosjyren oppdateres ved endringer, så vi tar forbehold om endringer i priser og annen informasjon.
Nyttige tjenester for deg
Dersom du fremdeles får papirfakturaer, anbefaler vi at du går over til automatisk betaling av regningene dine med AvtaleGiro. Da blir alle faste regninger betalt på forfallsdato. Du finner bekreftelse på betalingen i kontoutskriften din.
Det er mulig å sette opp SMS-varsling dersom en betaling blir avvist fordi det ikke er dekning på kontoen. På den måten kan du lett fange opp dersom en betaling ikke er blitt gjennomført, og kontakte oss for å få hjelp.
Du kan opprette AvtaleGiro selv i nettbanken, og vi kan veilede deg på telefonen dersom du ønsker det. Ellers kan du gjøre dette manuelt:
- Kontakt utsteder av regningen for å undersøke om de tilbyr betaling med AvtaleGiro.
- Få oppgitt korrekt KID-nummer.
- Skriv ut bestillingsskjemaet på siste side i denne veiledningen og fyll det ut.
- Legg bestillingsskjemaet i en konvolutt og send den til:
Mastercard Payment Services
AvtaleGiro svarkuponger
0047 Oslo
Det kan ta 4-6 uker før AvtaleGiro-avtalen er i gang. Hvis du trenger hjelp til utfylling, ta kontakt med oss på 38 10 92 04.
Brevgiro er et enkelt og greit produkt for betaling av alle typer regninger. Du får tilsendt giroblanketter og ferdig utfylte følgesedler når du trenger det, bare ring banken. Signer og send giroblankettene dine sammen med en følgeseddel direkte til Mastercard Payment Services i en forhåndsadressert konvolutt. Signaturen din kontrolleres før kontoen din blir belastet. Dette gjør det trygt for deg å bruke brevgiro.
Brevgiro koster penger per giro, i tillegg til porto. Vi anbefaler at du heller benytter deg av muligheter for AvtaleGiro så langt det er mulig. Det blir mindre arbeid for deg og er både rimeligere og mer miljøvennlig.
Telebanken - eller kontofonen som den også kalles - har telefonnummer 81 52 21 00. Med telebank kan du få saldo på kontoen din, overføre penger mellom kontoer og betale regninger over telefon. Du kan ringe når det passer deg og få utført banktjenester direkte.
Du må ha telebankavtale med oss for å få tilgang til telebanken. Dersom du ikke allerede har det, må du signere avtale om dette. Signering kan gjøres elektronisk med BankID eller ved å komme inn i banken. Telebankkoden kan du få av banken.
Meny i telebanken
Tast 0 for hovedmeny, legg på for å avslutte.
Tast 1: informasjon om konto
Tast 2: betalinger og overføringer
Tast 3: andre tjenester
Det er ikke lett å tilpasse seg automatiske betalinger og andre liknende tjenester. Dersom du fremdeles ønsker å følge litt med, er det mulig å få varslinger på SMS om
- hvor mye penger du har på konto, varsling en gang i uka
- kontoen din har mindre enn et bestemt disponibelt beløp
- betalinger er avvist på grunn av manglende dekning
- du får innbetaling av pensjon eller lønn, for eksempel
SMS-varsling koster 3 kr kroner per varsling. Med forbehold om prisendring.
Du kan sette opp SMS-varslinger i nettbanken. Ring oss dersom du trenger veiledning til å sette dette opp i nettbanken.
Det er ikke lurt å ha mye kontanter på seg eller i hjemmet. Vi anbefaler at du bruker bankkortet ditt til å betale med.
Du kan sette inn og ta ut kontanter i Norgesgruppens dagligvarebutikker (Kiwi, Meny, Spar og Joker) over hele landet. Du bruker bankkortet ditt og PIN-koden for å identifisere deg i bankterminalen i kassa. Fordelen ved å gjøre dette i butikken, er at du kan gjøre dette når du likevel skal handle, og du kan gjøre det i hele butikkens åpningstid.
Slik går du frem
- Identifiser deg med bankkortet ditt (ikke kredittkort) og PIN-koden i bankterminalen.
- Sett inn opptil 20 000 kroner, eller ta ut opptil 10 000 kroner - per dag.
Det koster ikke noe å sette inn penger for privatkunder, men det kan være et gebyr for å ta ut kontanter i butikken. Se prislisten.
Viktig om BankID
BankID er personlig, akkurat som en signatur
Det er ikke lov å la andre bruke din kodebrikke og ditt BankID-passord. Det ville vært som om de hadde skrevet under med ditt navn på en avtale for deg. Hvis du oppgir passordet ditt og gir fra deg kodebrikken til andre, åpner du for å bli svindlet. Deler du denne informasjonen med andre, kan du miste retten til erstatning om noen misbruker din identitet og BankID.
Det er bedre for alle å la en person du stoler på være disponent på kontoen din. Da kan denne personen logge seg inn med sin egen BankID, og betale regninger og overføre penger mellom kontoer du har gitt tilgang til. Da blir det registrert hvem som utførte transaksjonene, dersom det skulle oppstå tvil i etterkant.
Les mer om BankID her.
Bruk disponent istedenfor
Det er bedre for alle å la en person du stoler på være disponent på kontoen din. Da kan denne personen logge seg inn med sin egen BankID, og betale regninger og overføre penger mellom kontoer du har gitt tilgang til. Da blir det registrert hvem som utførte transaksjonene, dersom det skulle oppstå tvil i etterkant.
Last ned brosjyren med alle tips for deg som ikke er digital.
Dersom du har noen som kan hjelpe deg, er det veldig fint. Husk at du ikke skal gi kodebrikken din til hjelperen din eller la denne logge inn for deg. Det er kun du som skal bruke dine egne passord og din egen kodebrikke.
Disponent på konto
Dersom noen andre skal ha tilgang til kontoen din og betale regninger for deg, gjør du dette ved å la dem være disponent på kontoen. Dette kan du sette opp i nettbanken selv, eller du kan ringe oss på 38 10 92 04 og be oss sende deg et disponentskjema i posten. Skjemaet skal fylles ut og bevitnes av to myndige personer som ikke er nær familie, før det sendes til banken.
Tips dersom du skal få hjelp av noen
- Bestem deg for passord og pin-koder i forkant, og skriv dem ned et sted andre ikke har tilgang.
- Når du oppretter tjenestene, ikke vis passordet til den som hjelper deg.
- Ikke bruk samme passord på flere tjenester.
Hjelper du av og til en i familien eller en nabo med nettbank og regninger og slikt? Da har du et ansvar som du må vite om.
Du har ikke lov til å bruke andres kodebrikke og BankID-passord for å logge inn i deres nettbank. Det ville vært som om du skrev under på en avtale med andres navn enn ditt eget – dette er ulovlig.
Dersom banken ser at andre personer bruker kundens BankID, vil det resultere i sperring av kodebrikken og BankID, samt at kunden ikke får opprette ny BankID.
Bli disponent
Dersom du kjenner noen som trenger hjelp, og det ikke holder å veilede mens personen selv utfører innlogging og betaling, bør du bli disponent på kontoen. Dette kan ordnes i nettbanken eller mobilbanken under Konto / Gi tilgang til konto.
Der kan du gjøres til disponent på den eller de kontoene som trengs, og du kan utføre saldosjekk, betalinger og overføringer etter å ha logget inn med din egen BankID. Da unngår du å lage problemer for den du hjelper, og det er tydelig hvem som har gjort transaksjonene.
En fremtidsfullmakt er en avtale du kan skrive under på som gir en eller flere andre personer mulighet til å ivareta økonomien din og andre interesser dersom du etter hvert ikke er i stand til det selv. Noen velger ektefelle og barn, men du kan velge andre personer du stoler på til å bli fullmektig.
De viktigste kravene til fremtidsfullmakt
- Den må være skriftlig.
- Den som gir fullmakt, må være over 18 år.
- Det må være to vitner over 18 år som er til stede samtidig for å signere sammen med deg.
- Vitnene må vite hva fullmakten innebærer.
- Verken fullmektig, dennes ektefelle, samboer, foreldre, barn eller barnebarn kan være vitner.
Statsforvalteren har utdypende informasjon om fremtidsfullmakt.
En verge kan hjelpe deg med å gjøre de tingene du ikke klarer selv, slik at du kan fungere på lik linje med andre i samfunnet. Vergemålet skal tilpasses de behovene du har, og det kan gjelde på det personlige og det økonomiske området.
Dersom noen du står nær ikke har fremtidsfullmakt og for eksempel blir dement, kan det bli aktuelt å søke om å etablere en verge for vedkommende. Vanlig vergemål er frivillig, og det er statsforvalteren du skal kontakte dersom du eller noen nær deg trenger verge. Statsforvalteren tilbyr opplæring og ser til at vergen utfører vervet på en forsvarlig måte.
Nyttig for deg med smarttelefon