Meny

BankID

Bruk BankID til identifisering og signering på nett - det gjør hverdagen enklere for deg. Du kan benytte samme BankID uansett hvilken norsk bank du benytter deg av. Bestill BankID og BankID på mobil i nettbanken.

Hva er BankID?

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er.

Fordeler med BankID

  • Samme brukernavn og passord for å logge inn på de brukerstedene som tilbyr BankID.
  • Med BankID utstedt av Sparebanken Sør kan du logge inn i andre nettbanker og omvendt. De fleste bankene i Norge tilbyr bruk av BankID.
  • Du kan signere avtaler og kontrakter elektronisk på internett. Du slipper altså å møte opp for å vise legitimasjon ved signering av dokumenter.
  • Det koster ingenting å bruke BankID.

Identifisering

Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken.

Signering

Du kan bruke BankID til elektronisk signering av avtaler og dokumenter, for eksempel søknad om barnehageplass, adresseendring og refinansiering av lån. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.

En samlet banknæring står bak BankID

En samlet banknæring med hele den norske befolkning som kundegrunnlag, står bak BankID-initiativet. BankID utstedes av de aller fleste bankene i Norge.

Se også

Hvor får jeg BankID?

Bestill BankID

BankID bestilles i nettbanken. Legg inn mobilnummer og e-postadresse i bestillingen. Vi ber deg lese igjennom avtalen for å sette deg inn i sikkerhetsreglene for BankID.

Bytte passord på BankID

Du bytter passord når du logger inn med BankID i nettbanken, har lagt inn engangskode og personlig passord. Velg Endre passord i stedet for OK, og du kan endre ditt BankID-passord.

Sperre BankID

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i nettbanken eller ringe kundesenteret på telefon 38 10 92 00. 

Ofte stilte spørsmål om BankID

Kan man få BankID når man er under 18 år?

Ungdom mellom 15-18 kan få BankID dersom de har godkjenning fra foreldre/verger. Les mer om BankID for ungdom her.

Hvordan logger jeg på med BankID?

Enten du er student som trenger BankID for å motta lån og stipend fra Lånekassen, eller du bare ønsker BankID, så kan du bestille bankID på følgende måte:

Logg inn i nettbanken med kodebrikke, alternativ Uten BankID. Velg BankID i menyen og følg bestillingsprosessen, husk å åpne dokument om hva BankID er, lese og så bekrefte at det er lest. Bekreft bestilling av BankID og logg ut av nettbanken.

Du mottar en e-post som må åpnes for å finne det nye passordet. Logg inn i nettbanken via alternativ Med BankID. Denne påloggingen krever en relativt ny nettleser. Tast inn brukernavn og kode fra kodebrikken. Neste vindu ber om passord, tast inn det du fikk på e-post, og velg Nytt passord, slik at du kan lage ditt eget personlige passord her.

Nå er din BankID registrert, og du kan benytte denne påloggingsmetoden til å logge inn med BankID på andre nettsider som hos Lånekassen og Skatteetaten. Benytt innlogging med BankID i nettbanken fra nå av, da dette er den sikreste påloggingsmetoden til nettbank.

PS: Dersom kontoen din er opprettet etter 1. mars 2007, må passet ditt være registrert i banken som legitimasjon. Ellers får du ikke bestilt BankID. Kunder registrert før denne datoen kan bestille BankID uten at pass er registrert i banken.

Logg inn og bestill BankID her.

Hvordan får jeg nytt BankID-passord når jeg har glemt det?

Om du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på Glemt passord-lenken under påloggingsvinduet.
Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord her dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Identifisering med BankID på mobil kan kun gjøres der BankID på mobil er utstedt av Sparebanken Sør.

Jeg har ikke mottatt BankID-passordet på e-post?

Enkelte e-postklienter, som f.eks. Gmail, sorterer passord-e-post til søppelpost/spamfilteret, du vil finne passordet der.

Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?

Første gang på www.sor.no og i nettbanken? Slik logger du inn i nettbanken.

Min pålogging er blokkert, hva gjør jeg?

Om du har fått blokkert passordet, så kan du klikke på Glemt passord-lenken under valgene BankID eller Logg inn uten BankID i påloggingsvinduet. Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord her dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Identifisering med BankID på mobil kan kun gjøres der BankID på mobil er utstedt av Sparebanken Sør.

Hvordan bestiller jeg kodebrikke?

Dersom du har BankID på mobil, kan du logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding om å sende deg ny kodebrikke. Du kan også sende oss en melding fra mobilbanken, eller ringe oss på telefon 38 10 92 00, så hjelper vi deg.

Hvordan endrer jeg personlig passord på nettbankpålogging?

For å endre personlig passord på innlogging MED BankID, må du trykke på menyen oppe til høyre ved påloggingsbildet (se bildet under), og velge Endre passord. Passordet må bestå av minimum 8 tegn (tall og bokstaver).

Endre passord velger du fra menyen

For å endre passord på pålogging UTEN BankID, må du komme til steget for sikkerhetskoden (se bildet under), der er lenke til endre passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (tall og bokstaver).

Endre passord velger du under feltet for sikkerhetskode


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen