Meny

Husk regionsperre

Et tiltak mot kortsvindel, for å øke sikkerheten rundt kortbruk, er å legge inn regionsperre på kortene dine. Kortene vil fungere som normalt både i inn- og utland, inntil du selv setter regionsperre i nettbanken eller mobilbanken.

Om regionsperre

Regionsperre gjelder ikke alltid ved netthandel, kun ved fysisk bruk i terminal. Det er ikke mulig å sette regionsperre for Norge.

Regionsperre i nettbanken og mobilbanken

Du kan når som helst se eller endre regionsperre i nettbanken ved å velge 'Kort/Regionsperre' i nettbankmenyen, eller du kan benytte mobilbanken. Vi anbefaler at du benytter standardvalg som er at kortet skal være gyldig i Norge og Norden, og sperret for øvrige regioner på alle kort. Alle kunder fra 15 år kan ha nettbank og mobilbank

Husk å åpne regionsperren før ferien

Har du ikke husket å åpne regionsperren, er det likevel ingen krise. Du kan når som helst oppheve sperren i nettbanken, mobilbanken, eller ringe banken. Om du prøver å ta ut penger i et land du har sperret for, blir kortet avvist, men ikke inndratt.

Andre tips

Ta med kodebrikken

Husk å ta med kodebrikken i ferien slik at du enkelt kan ha oversikt over forbruket, bekrefte betalinger og oppheve regionsperren i nettbanken.

SMS-varsling

Du kan motta SMS-varsel dersom kortet blir brukt i en region du har sperret for, enten du bruker kortet selv, eller det er et forsøk på kortsvindel. Du kan selv skru av og på SMS-varsel i nettbanken.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen