Meny

Vi oppdaterer informasjonen om kundene våre

Vi har tatt kontakt med deg som er kunde hos oss om å oppdatere noen opplysninger som er påkrevd etter loven. Her får du mer informasjon om hva du må gjøre, og litt om bakgrunnen for disse oppdateringene.

Privatkunder

Oppdatering med BankID fra annen bank

Oppdater kundeinformasjon og legitimasjon her. Det blir opprettet nettbank for deg i forbindelse med oppdateringen, slik at kommunikasjonen med banken blir enklere i fremtiden. Har du nettbank hos oss fra før, må du følge veiledningen i neste avsnitt (Oppdatering uten BankID).

Oppdatering for alle andre

Det enkleste er å ta med gyldig pass og møte opp i en av bankens filialer på denne listen. Dersom du bor for langt unna, kan du laste ned skjema for oppdatering av legitimasjon bosatt i Norge eller utenfor Norge og sende inn til oss i brev, som vedlegg via nettbanken eller mobilbanken, eller som vedlegg via skjema (lenke til skjema finner du under).
Dersom du bare trenger å oppdatere kundeinformasjonen din, kan du ringe kundesenteret vårt på telefon 38 10 92 00, det er åpent mandag-fredag klokken 08-20.

Skjema for kunder bosatt i Norge (pdf)

Skjema for kunder bosatt utenfor Norge (pdf)

English version: form for foreign ID (pdf)

Send inn vedlegg via dette skjemaet

Skjema for kundeerklæring (pdf)

Hva er gyldig legitimasjon?

Listen over gyldig legitimasjon er etter veiledning fra Finanstilsynet. Merk at for BankID er pass eneste gyldige legitimasjon.

  • Norske og utenlandske pass (ikke nødpass) dersom du har BankID hos oss

    Dersom du ikke har BankID hos oss, kan du bruke en av følgende legitimasjonstyper:
  • Norske førerkort
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID

Lag og foreninger

Klikk her for å oppdatere informasjonen vi har om dere. Lenken går til et skjema som må fylles ut av laget/foreningen.

Derfor stiller vi spørsmål til deg

Myndighetene krever at alle norske banker oppdaterer kundeinformasjonen sin, i tillegg til at vi re-legitimerer kundene våre. Det er viktig for oss å beskytte dine økonomiske interesser. Det betyr blant annet å beskytte deg mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Å bidra til det er en del av vårt samfunnsansvar.

Dette spør vi om

Spørsmålene vi stiller deg skal sikre at all informasjon vi har om deg er riktig og oppdatert.
Vi spør blant annet om hvordan du skal bruke banken, hvor pengene dine kommer fra, statsborgerskap og fødeland. Disse spørsmålene stiller vi alle våre kunder med jevne mellomrom i løpet av kundeforholdet.

Vi kontakter noen kunder fordi vi trenger å oppdatere informasjon om legitimasjon.

Vi kontakter deg på flere måter

Vi kontakter deg enten via telefon, brev, e-post, SMS eller som en melding i nettbanken/mobilbanken.

Vi behandler naturligvis all informasjon konfidensielt i henhold til bankens taushetsplikt, og informasjonen vil ikke bli brukt til andre formål som for eksempel markedsføring.

Når du svarer på spørsmålene våre, hjelper du oss i dette viktige arbeidet. Vi håper du har forståelse for dette, og at du ønsker å bidra til at vi har riktig informasjon om deg som kunde.

Har du spørsmål, eller er i tvil om det er Sparebanken Sør som har kontaktet deg?
Kontakt oss på e-post, husk å forklare nøyaktig hva saken gjelder:

For privatkunder: aml.pmcrm@sor.no
For bedriftskunder: aml.bmcrm@sor.no

Finanstilsynet

Lenke til Finanstilsynets informasjonsskriv om dette (åpnes i nytt vindu).