Meny

Nettbank

Vanlige spørsmål om nettbank

Nettbank
BankID
BankID på mobil
Pålogging
Jeg har glemt/blokkert passordet til nettbanken - hva gjør jeg?

Om du har glemt passordet til nettbanken, eller fått blokkert passordet, så kan du klikke på Glemt passord-lenken under valgene BankID eller Logg inn uten BankID i påloggingsvinduet. Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord her dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Identifisering med BankID på mobil kan kun gjøres der BankID på mobil er utstedt av Sparebanken Sør.

Jeg sliter med å opprette BankID på mobil, hva kan være galt?

Har du problemer når du vil opprette BankID på mobil kan det være flere feilkilder i telefonen, simkortet eller datamaskinen. Her følger tips som kan være med på å løse problemet ditt:

På telefonen 

  • IKKE benytt telefonen til andre tjenester når du oppretter/bruker BankID på mobil. 
  • Avslutt kjørende apper, restart telefonen, og prøv på nytt.  
  • Skru av 4G, wifi og skjermsparere og ha dette av mens du oppretter BankID på mobil
  • Sett SIM-kortet i en annen telefon og opprett BankID på mobil på denne, før du setter tilbake SIM-kortet.

På datamaskinen

  • Slett/tøm nettleserloggen. 
  • Prøv med en annen nettleser.  
  • Prøv med en annen datamaskin.

SIM-kortet

  • BankID på mobil lagres på SIM-kortet, du trenge derfor unike SIM-kort tilpasset BankID på mobil. Hvorvidt SIM-kortet støtter BankID på mobil vil det bli opplyst om ved opprettelse av BankID på mobil.
Kan jeg bestille BankID på mobil med BankID fra annen bank?

Nei, dessverre. Du må bestille BankID på mobil i Sparebanken Sør med innlogging fra Sparebanken Sør. Dette er regler som gjelder for vanlig BankID også. Dermed trenger du kodebrikken du har fått i banken vår til innloggingen, og kan logge inn uten BankID for å bestille.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Du bestiller BankID på mobil i nettbanken. Her er en videoinstruksjon om hva du gjør.

Hvordan fungerer BankID på mobil?

BankID på mobil fungerer slik at du logger inn i nettbank ved hjelp av mobilnummer og fødselsdato, så vil du se en kode på skjermen som også vil vises på din mobiltelefonskjerm. Dersom det er samme kode, bekrefter du det på mobiltelefonen din, deretter taster du egenvalgt pin-kode på mobilen. Dette fører til at du logges inn i nettbanken.

Les mer om BankID på mobil her.

Kan man få BankID når man er under 18 år?

Ungdom mellom 15-18 kan få BankID dersom de har godkjenning fra foreldre/verger. Les mer om BankID for ungdom her.

Hvordan logger jeg på med BankID?

Enten du er student som trenger BankID for å motta lån og stipend fra Lånekassen, eller du bare ønsker BankID, så kan du bestille bankID på følgende måte:

Logg inn i nettbanken med kodebrikke, alternativ Uten BankID. Velg BankID i menyen og følg bestillingsprosessen, husk å åpne dokument om hva BankID er, lese og så bekrefte at det er lest. Bekreft bestilling av BankID og logg ut av nettbanken.

Du mottar en e-post som må åpnes for å finne det nye passordet. Logg inn i nettbanken via alternativ Med BankID. Denne påloggingen krever en relativt ny nettleser. Tast inn brukernavn og kode fra kodebrikken. Neste vindu ber om passord, tast inn det du fikk på e-post, og velg Nytt passord, slik at du kan lage ditt eget personlige passord her.

Nå er din BankID registrert, og du kan benytte denne påloggingsmetoden til å logge inn med BankID på andre nettsider som hos Lånekassen og Skatteetaten. Benytt innlogging med BankID i nettbanken fra nå av, da dette er den sikreste påloggingsmetoden til nettbank.

PS: Dersom kontoen din er opprettet etter 1. mars 2007, må passet ditt være registrert i banken som legitimasjon. Ellers får du ikke bestilt BankID. Kunder registrert før denne datoen kan bestille BankID uten at pass er registrert i banken.

Logg inn og bestill BankID her.

Hvordan får jeg nytt BankID-passord når jeg har glemt det?

Om du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på Glemt passord-lenken under påloggingsvinduet.
Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord her dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Identifisering med BankID på mobil kan kun gjøres der BankID på mobil er utstedt av Sparebanken Sør.

Jeg har ikke mottatt BankID-passordet på e-post?

Enkelte e-postklienter, som f.eks. Gmail, sorterer passord-e-post til søppelpost/spamfilteret, du vil finne passordet der.

Kan jeg bekrefte betaling i mobilappen med BankID på mobil?

Ja, det kan du. Når du er i betalingsbildet, så velger du BankID på mobil som betalingsbekreftelse i bunnen av betalingen.

Hvor finner jeg kontoutskrifter i nettbanken?

Du har tilgang på kontoutskrifter 10 år tilbake i tid i nettbanken og mobilbanken din. Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på kontoutskrift (se bilde).

Viser menypunktet arkiv, avtaler og kontoutskrift

Dokumenttype skal være Kontoutskrifter og du må velge periode og deretter hvilken konto det gjelder. Gå til kontoutskrifter i nettbanken her.

Du kan finne kontoutskrift for avsluttede kontoer også. La dokumenttype stå på kontoutskrifter, velg periode og på velg konto lar du den stå på Vis alle. 

Du kan maks søke på ett år om gangen, f. eks. 01.01.2017-31.12.2017.

Dersom du fremdeles mottar kontoutskrifter i posten, kan du sende en melding til banken for å få dem i nettbanken i stedet.

Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på Meny og deretter eFaktura/AvtaleGiro:

Menypunktet eFaktura og AvtaleGiro

I det neste bildet velger du ny betalingsavtale og klikker på søk etter tilbyder.   

Illustrasjon | Opprett ny betalingsavtale

Logg inn og gå til betalingsavtaler her.

Hva om jeg får feil på nettleseren min?

Nettleseren er programmet som brukes til å vise innhold fra internett som f.eks. nettbank eller aviser. Leserloggen lagrer informasjon fra nettleseren din, noen ganger kan dette føre til at nettleseren din blir «full» og treg. Dette kan igjen gjøre at du ikke kommer inn på nettbanken eller får brukt BankID. Da må du enten bytte nettleser eller slette leserloggen - les hvordan du gjør det på forskjellige nettlesere (åpnes i nytt vindu).

Får du feilmelding som starter med BID eller C?

Det finnes flere meldinger som starter med BID og C, se forklaring på disse under BankID og BankID på mobil.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Dersom du har krysset av for "Jeg ønsker å motta regninger elektronisk" i nettbanken, så vil neste og fremtidige fakturaer fra alle selskap komme som eFaktura til deg.

Har du ikke krysset av for "Jeg ønsker å motta regninger elektronisk", kan du enkelt opprette eFaktura i nettbanken. Gå til eFaktura/AvtaleGiro via menyen og klikk på lenken Søk etter tilbyder. Husk å ha eFaktura-referansenummeret klart.

Logg inn og gå til betalingsavtaler her.

Hvordan endrer jeg beløpsgrensen i nettbanken?

Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på MENY og deretter klikk på Betalingsinnstillinger.

Illustrasjonsfoto | Betalingsinntillinger i nettbanken

Sett så beløpsgrensen du ønsker (se bilde) og avslutt med å klikke på Lagre endringer.

Illustrasjonsfoto | Endre beløpsgrense

Du kan endre selv opptil 1 million kroner, og ønsker du å øke beløpet mer enn det, må du sende banken en melding via nettbanken eller mobilbanken. Gå til betalingsinnstillinger i nettbanken.

Hvordan oppretter jeg ny konto i nettbanken?

Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på MENY i toppmenyen. Klikk deretter på Dine kontoer (se bilde).

Illustrasjonsfoto | Dine kontoer

Klikk på Ny konto-fanen (se bilde), du kan velge hvilken type konto du vil opprette (BSU, brukskonto, SmartSpar eller sparekonto).

Illustrasjonsfoto | Ny konto

Dersom du oppretter en SmartSpar-konto, må du også sette i gang fast overføring til SmartSpar-kontoen du oppretter.

Logg inn og gå til Ny konto i nettbanken her.

Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?

Første gang på www.sor.no og i nettbanken? Slik logger du inn i nettbanken.

Hvor finner jeg bankbilagene mine?

Du har tilgang på bilag 10 år tilbake i tid i nettbanken din. Etter du har logget inn i nettbanken, trykk på Arkiv, avtaler og kontoutskrift (se bilde).

Viser menypunktet arkiv, avtaler og kontoutskrift

Velg dokumenttype så det passer med det du leter etter, og fyll inn fra dato og til dato. Klikk til slutt på Vis dokumenter.

Du kan maks søke på ett år om gangen, f. eks. 01.01.2015-31.12.2015.

Min pålogging er blokkert, hva gjør jeg?

Om du har fått blokkert passordet, så kan du klikke på Glemt passord-lenken under valgene BankID eller Logg inn uten BankID i påloggingsvinduet. Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord her dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Identifisering med BankID på mobil kan kun gjøres der BankID på mobil er utstedt av Sparebanken Sør.

Når kjøres betalinger i nettbanken?

Kjøringstidspunktene i Sparebanken Sør, altså når oppgjør sendes, gjøres fem ganger daglig. Pengene er på mottakers konto enten klokken 0600, 1000, 1200, 1400 eller 1600. Som en hovedregel sendes pengene et kvarter før disse tidspunktene. Det kan i tillegg være verdt å merke seg at betalinger mellom to som har konto i samme bank gjør at mottaker får pengene med en gang betalingen er gjennomført. Det er ingen kjøringer mellom bankene på helligdager og i helgene, og innbetalinger blir heller ikke registrert før neste virkedag.

Dersom du trenger å betale noen med én gang, kan det være mulig med straksbetaling - les mer om straksbetaling her.

Om jeg er kunde fra før og vil opprette nettbank, hva gjør jeg?

Dersom du vil opprette nettbank i Sparebanken Sør, kan du uavhengig om du er kunde fra før eller ikke, bli kunde med BankID fra annen bank og automatisk få nettbank hos oss. Bli kunde her.

Hvordan finner jeg en eFaktura i nettbanken før den er betalt?

I nettbanken finner du eFakturaer før de er betalt ved å klikke på Forfall-snarveien (se bildet).

Forfall er en snarvei i nettbanken

Dersom du har godkjent eFakturaen vil du finne den i Betalinger til forfall, og hvis du ikke har godkjent den ser du den under Må godkjennes.

eFakturaer finner du her

Hva er regionsperre?

Regionsperre er et tiltak mot kortsvindel for å øke sikkerheten rundt kortbruk. Du legger inn regionsperre på kortene for de regionene du ikke oppholder deg i.

Etter du har logget inn i nettbanken, klikker du på Meny og deretter på Dine kort (se bilde).

Huk så av i boksene for regionene du ønsker at kortet ditt skal være åpent, og avslutt med Lagre-knappen.

Hvor finner jeg PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til bankkortet ditt i nettbanken og i mobilbanken.

Trykk på Meny i nettbanken og velg Hent PIN.

Hent PIN-koden i nettbanken

Du har samme PIN på alle kortene dine hos oss.

Dersom du ikke har nettbank eller mobilbank, kontakter du kundesenteret slik at de kan bestille kode til deg på annet vis.

Hvordan avslutter jeg en bankkonto?

For å avslutte en bankkonto må du sende oss en sikker melding fra nettbanken eller mobilbanken, så kan vi hjelpe deg.

Hvordan bestiller jeg kodebrikke?

Dersom du har BankID på mobil, kan du logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding om å sende deg ny kodebrikke. Du kan også sende oss en melding fra mobilbanken, eller ringe oss på telefon 38 10 92 00, så hjelper vi deg.

Hvordan endrer jeg personlig passord på nettbankpålogging?

For å endre personlig passord på innlogging MED BankID, må du trykke på menyen oppe til høyre ved påloggingsbildet (se bildet under), og velge Endre passord. Passordet må bestå av minimum 8 tegn (tall og bokstaver).

Endre passord velger du fra menyen

For å endre passord på pålogging UTEN BankID, må du komme til steget for sikkerhetskoden (se bildet under), der er lenke til endre passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (tall og bokstaver).

Endre passord velger du under feltet for sikkerhetskode

Hvordan avslutter jeg AvtaleGiro?

Du kan avslutte AvtaleGiro selv i nettbanken. Velg eFaktura/AvtaleGiro i menyen under Arkiv og avtaler. Klikk på den avtalen du ønsker å endre, og en rekke valg dukker opp for deg under avtalen. Her velger du å stoppe avtale, eller slette avtale, alt etter hva du ønsker å gjøre.

Kan jeg lage egen PIN til kortene mine?

Ja, du kan velge din egen PIN til kortene dine i nettbanken eller mobilbanken. Du finner valget under Kort i menyen. Ny PIN gjelder kun for kort som bestilles etter ny PIN er laget.

Hvor finner jeg kontoutskrift på konto jeg disponerer?

Du finner kontoutskrifter for kontoer du disponerer både i mobilbanken og nettbanken. Klikk på kontoutskrifter (se bildet). La dokumenttype stå på kontoutskrift, velg periode og deretter konto.

 

Illustrasjonsfoto | dokumentarkiv | kontoutskrifter

Hvordan reservere seg fra eFaktura?

Du kan reservere deg for mottak av eFaktura fra spesifikke utstedere. Når du har søkt opp tilbyder klikker du på Reserver mot eFaktura

Reserver mot eFaktura

Hva er straksbetaling?

Straksbetaling er en betalingstjeneste der pengene blir disponible på mottakers konto straks betalingen er gjennomført. Dette betyr at om du kjøper en bruktbil i helgen, kan mottaker få pengene disponibelt på konto med én gang. Dette er mulig på summer opp til 500 000 kroner, til kontoer i banker som har åpnet for mottak av straksbetaling. Straksbetaling er ikke tenkt brukt til regningsbetaling, da vanlig betalingsinformasjon ikke følger med betalingen.

Priser straksbetaling

Straksbetaling 0-5000 kroner 3 kr
Straksbetaling 5001-50 000 kroner 10 kr
Straksbetaling 50 001-500 000 kroner 50 kr
Hvor finner jeg årsoppgaven?

Du finner årsoppgaver ved å klikke på Kontoutskrift (se bildet) i nettbanken. Velg dokumenttype til å være årsoppgave, velg periode og klikk deretter på søk etter dokumenter.

Klikk på snarveien Kontoutskrifter i nettbanken


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen