Meny

Dette bør du huske når du bytter bank

Du kan bli kunde hos oss med BankID fra hvilken som helst annen bank. Når du blir kunde med BankID, får du tilgang til nettbanken og oppretter konto med én gang.

Bruk mobilbanken - last ned appen med én gang

Sparebanken Sør sin mobilbank laster du ned fra App Store eller Google Play. Med den har du alltid banken med deg i lommen, og de fleste tjenestene våre er tilgjengelig for deg både i mobilbanken og i nettbanken.

Velg PIN og bestill bankkort

Når du blir kunde med BankID får du automatisk en brukskonto. Velg din egen PIN-kode før du bestiller bankkort, så vil alle kort du bestiller etter det få PIN-koden du velger. Inne i nettbanken kan du også opprette flere kontoer dersom du ønsker det.

Overfør pengene dine fra gammel til ny bank

Flytt penger over fra din gamle bank til den nye kontoen din. Dette gjøres som regel som en vanlig betaling i din gamle nettbank, og pengene er normalt overført i løpet av én virkedag.

Ikke glem at du kan ha betalinger som allerede ligger til forfall i den gamle banken din. Spar litt penger på gammel konto til disse er betalt.

Flytt AvtaleGiroene dine til oss

I nettbanken eller mobilbanken må du flytte AvtaleGiroer til oss. Dette finner du under Konto og avtaler / eFaktura/AvtaleGiro. Du velger fra forslag til avtaler eller søker etter tilbyder, og oppretter betalingsavtalen derfra.

Ikke glem at du kan ha betalinger som allerede ligger til forfall i den gamle banken din. Spar litt penger på gammel konto til disse er betalt. Følg med i gammel nettbank i en måneds tid etter du har byttet, før du eventuelt avslutter kundeforholdet i gammel bank.

Du har eFakturaavtalene dine tilgjengelig i vår nettbank med det samme. Godkjenn eFakturaene fortløpende i nettbanken vår dersom du ønsker å betale dem fra kontoen i Sparebanken Sør.

Har du BSU-konto? Flytt den også

For å flytte BSU-kontoen din må du kontakte oss for å få tilsendt et elektronisk bankbytteskjema. Send oss en melding via nett- eller mobilbanken, eller ring oss på +47 38 10 92 00 mandag-fredag mellom 0800-2000.

Avslutt kortavtale i gammel bank

Når du har mottatt og aktivert det nye kortet, kan du avslutte de gamle kortene dine. Makuler kortene og gi beskjed til tidligere bank om at du avslutter kortavtalen slik at du unngår eventuelle nye gebyrer.

Registrer det nye kortet ditt på abonnementstjenester som Vipps, Spotify, App Store, Netflix og lignende.

Gi beskjed om ny lønnskonto

Sørg for at arbeidsgiveren din får tilsendt det nye kontonummeret ditt slik at du får lønn inn på ny konto.

Dersom du mottar utbetalinger fra andre, som barnetrygd fra NAV, lån fra lånekassen og overraskelser fra skatteetaten (hurra, penger igjen på skatten!) må du huske å opplyse alle instanser om det nye kontonummeret ditt.

Slik endrer du kontonummer for utbetaling av skattepenger (åpnes i nytt vindu).

Slik registrerer du og endrer kontonummer hos nav (åpnes i nytt vindu).

Ta med passet ditt og kom innom oss

Ved å legitimere deg med pass i et av kontorene våre kan du få tilsendt kodebrikke fra oss og opprette ny BankID i nettbanken vår. Her finner du oversikt over kontorer som kan scanne passet ditt.

Dersom du har BankID fra oss vil vi kunne hjelpe deg med tekniske spørsmål, passordbytte, sperret passord og lignende. Det kan vi ikke gjøre hvis du har BankID fra en annen bank.

Med nettbank, mobilbank, kort og BankID på plass, blir alt mye enklere senere

Nesten alle banktjenester kan du nå gjøre selvbetjent ved hjelp av våre digitale løsninger. Du kan søke lån, opprette fondssparing og kjøpe forsikringer via nett- og mobilbanken. Og vi har dyktige rådgivere tilgjengelig for deg dersom du ønsker det, slik at du kan få en full gjennomgang av økonomien din og gode anbefalinger om hva du bør tenke på innenfor bank og forsikring.

Vi har også hyggelige medarbeidere på kundesenteret som kan svare på meldinger du sender oss via nettbanken eller mobilbanken, eller som kan hjelpe deg på telefon +47 38 10 92 00 mandag til fredag mellom 0800-2000. Vi ønsker deg velkommen som kunde i Sparebanken Sør!