Meny

Kort og betaling

Vanlige spørsmål om kort

Kort
Kredittkort
Hvordan kan jeg sperre kortet mitt?

Ved sperring av kort

  • Du kan sperre kortet i nettbanken eller mobilbanken. For å sperre kortet i mobilbanken, logger du inn og velger Sperre kort i menyen eller banneret. Velg kortet som skal sperres, og klikk på Utfør. For å sperre kortet i nettbanken, velger du Dine kort i menyen. Velg kortet du vil sperre, og klikk på Sperre kort. Kortet blir sperret og du kan ikke åpne det igjen. Du kan også sperre kortet på telefon. Ring oss på telefon (+47) 38 10 92 00.
  • Dersom du er utsatt for svindel og det er transaksjoner på kortet som du vil reklamere på, må du fylle ut to skjemaer. Les mer her.
Har du mistet kortet eller er det ukjente transaksjoner på konto?

Les mer om dette her og se hva du bør gjøre.

Kan man bruke Sparebanken Sør-kort i Apple Pay?

Sparebanken Sør vurderer alle betalingsløsninger fortløpende, og er glade for allerede nå å kunne tilby Google Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay til våre kunder. Våre kort kan ikke brukes i Apple Pay per i dag. Vi jobber videre for å gjøre betaling enda enklere for kundene våre.

Hva er regionsperre?

Regionsperre er et tiltak mot kortsvindel for å øke sikkerheten rundt kortbruk. Du legger inn regionsperre på kortene for de regionene du ikke oppholder deg i.

Etter du har logget inn i nettbanken, klikker du på Meny og deretter på Dine kort (se bilde).

Huk så av i boksene for regionene du ønsker at kortet ditt skal være åpent, og avslutt med Lagre-knappen.

Hva er beløpsgrensen på kortet?

Følgende beløpsgrenser for minibankuttak i Norge gjelder for våre kort:

Nye visakort får stort sett beløpsgrense på 9900 pr. dag.
Noen eldre kort kan fremdeles ligge med grense på 9900 kroner pr. 4 eller 7 dager. 
Ungdomskort har grense på 8000 kroner på 4 dager.  
Lommepengekortet har grense på 1000 kroner per 4 dager i Norge. I utlandet er beløpsgrensen 1000 kroner i varekjøp og 1000 kroner i kontantuttak per 4 dager.

Hvordan bestiller jeg kort?

Visakort kan enkelt bestilles i nettbanken. Etter du har logget inn, klikker du på Meny. Klikk deretter på Dine kort (se bilde).

Illustrasjonsfoto | Dine kort

Klikk på BESTILLE VISAKORT (se bilde) og fullfør bestillingen.

Illustrasjonsfoto | Bestille visakort

Ønsker du å bestille et ungdomskort, kan du fylle ut dette skjemaet

Dersomdu har et kort som snart utløper på dato, vil du få nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille nytt. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.

Hvor sikkert er mitt kontaktløse kort?

Det er svært sikkert, og langt mer sikkert enn å bære rundt på kontanter. Kontaktløse kort bruker samme teknologi som alle andre kort med chip og pin-kode, så du kan føle deg helt trygg når du betaler. Det er en øvre grense på 200 kroner per transaksjon. En gang iblant og hvis beløpet er over 200 kroner, blir du bedt om å taste inn pin-kode for å bevise at kortet er ditt.

Vår teknologi bruker chipen på kortet til å generere unike kryptogrammer (kryptogrammer er et slags puslespill som består av et lite stykke kryptert eller kodet tekst) og digitale signaturer som beskytter betalingene dine. Digitale signaturer minner veldig om håndskrevne underskrifter, men de er langt vanskeligere å etterligne.

Hvis du mister kortet eller det blir stjålet, er du beskyttet mot tap ved svindel, forutsatt at du har passet fornuftig på kortet og raskest mulig kontakter banken når du oppdager at kortet er mistet.

Flere spørsmål om kontaktløse kort finner du svar på her.

Hva koster det å ta ut penger med kortet i utlandet?

Det er gratis for ungdom, student og UNG 18-34-kunder med ungdoms- eller visakort, og for andre vil det koste 30 kr + 0,5 % av selve summen man tar ut. Uttak i norsk minibank med Visa kredittkort koster 2 % av beløp, minimum 40 kr. Uttak i utenlandsk minibank med Visa kredittkort er gebyrfritt.

Når får jeg nytt kort?

Har du et kort som snart utløper på dato, vil du få et nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille det. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.

Hvor finner jeg PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til bankkortet ditt i nettbanken og i mobilbanken.

Trykk på Meny i nettbanken og velg Hent PIN.

Hent PIN-koden i nettbanken

Du har samme PIN på alle kortene dine hos oss.

Dersom du ikke har nettbank eller mobilbank, kontakter du kundesenteret slik at de kan bestille kode til deg på annet vis.

Kan jeg betale kredittkortregning før forfall?

Ja, det er enkelt å betale kredittkortregningen før forfall, både i nettbanken og mobilbanken. Velg "Gå til faktura kredittkort" fra forsiden av nettbanken, eventuelt velg Vis faktura på kredittkortet i mobilbanken. Klikk på lenken "betale inn på kredittkortet", og både kontonummer og KID er ferdig utfylt for deg. Sett inn ønsket sum du ønsker å betale og fullfør betalingen.

(Innbetalingen går fremdeles til konto 2811 94 55075, og KID finner du også på sist mottatte faktura (000375XXXXXXX).

Kan jeg betale litt av kredittkortregningen og ikke alt?

Ja, minimumsbeløpet for innbetaling er 2 % av brukt kreditt eller 300 kr dersom prosentvis andel er mindre enn 300 kr.

Hvor finner jeg KID-nummer/eFaktura-referanse til kredittkortet?

Du finner eFaktura-referansen i nettbanken, den er det samme som KID-nummeret. Klikk på Meny og velg Dine kort. Velg så Faktura kredittkort-fanen, og du ser KID-nummeret på siden. Det begynner med 00037.Illustrasjonsfoto | Faktura til kredittkort i nettbanken

Dersom du oppretter eFaktura på kredittkortet så slipper du fakturagebyr.

Hvordan får jeg regningen på kredittkortet?

Kredittkortregningen kommer sammen med kontoutskriften hver måned. Dersom du oppretter eFaktura i nettbanken, så slipper du fakturagebyr - og du slipper å taste inn lange KID-numre ved betaling.

For å opprette eFaktura, må du logge inn i nettbanken. Klikk på hurtigknappen eFaktura/AvtaleGiro.

I det neste bildet velger du Opprett ny betalingsavtale og søker opp tilbyderen.

Hvordan endrer jeg kredittgrensen på Visa kredittkort?
Hvordan melder jeg skade på tilleggsforsikringer til Visa kredittkort?

Skadebehandling håndteres av AIG – verdens største forsikringsselskap. Du melder skade på forsikringer tilknyttet Visa kredittkort ved å sende skademelding til AIG, Postboks 1588 Vika, 0118 Oslo. E-post skadekontoret@aig.com / Tlf. +47 22 00 20 80.

Hvorfor finner jeg ikke informasjon om Electron lenger?

Electron var et bankkort vi tidligere utstedte i Sparebanken Sør. Nå benytter vi visakort isteden.

Hvorfor har ikke banken Visa Reservekort lenger?

Visa Reservekort var et kort vi tidligere utstedte i Sparebanken Sør og som vi nå avslutter. Årsaken til at Visa reservekort avsluttes er nye krav til fakturering av kredittkort fra Finanstilsynet. I stedet tilbyr vi Visa kredittkort til våre privatkunder.

Hvorfor får jeg ikke egendesignet kort lenger?

Visakort med egen design er ikke lenger mulig å bestille. Kort som utløper får tilsendt et nytt visakort med Sparebanken Sørs standard kortdesign.  Koden er den samme. Årsaken til at dette ikke lenger kan bestilles, er for å tilrettelegge for rask implementering av nye løsninger og best mulig brukervennlighet for deg som kunde.

Hva skjer med hotell- og leiebilreservasjoner jeg har gjort med et gammelt kort?

Dersom du har reservert hotell, leiebil etc. med et gammelt kort, betaler du bare for tjenesten med ditt nye kort når du kommer for å bruke tjenesten.

Dersom du har betalt med et gammelt kort (pengene er trukket allerede), er tjenesten betalt for og alt går som vanlig (husk å spare på kvitteringer for utført betaling).

Kan bankkortet brukes i Fitbit Pay og Garmin Pay?

Ja, alle Sparebankens Sørs bankkort – både debetkort og kredittkort - kan nå brukes i Fitbit Pay og Garmin Pay. Per i dag har vi ikke informasjon om Apple Pay.

Hva er reservert beløp?

Når du bruker kortet ditt undersøkes det om det er dekning på kontoen din, og beløpet du handler for blir reservert. Det disponible beløpet på kontoen din blir nedjustert, mens saldoen er uendret.

Når transaksjonen belastes kontoen din blir saldoen redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring blir detaljer om brukerstedet synlig.

Årsaken til at reservasjonen gjøres, er å forsikre seg om at det er dekning på konto når bokføringen skal gjøres.

Kan jeg lage egen PIN til kortene mine?

Ja, du kan velge din egen PIN til kortene dine i nettbanken eller mobilbanken. Du finner valget under Kort i menyen. Ny PIN gjelder kun for kort som bestilles etter ny PIN er laget.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen