Meny

Døgnåpen hjelp fra kundeservice

Mistenker du svindel, eller trenger du hjelp til å løse opp sperret kodebrikke, glemt passord eller andre tekniske problemer? Ta kontakt med kundeservice hele døgnet.

Sperr kort, konto, nettbank og BankID døgnet rundt dersom du trenger det

Du kan ringe vår døgnåpne tjeneste dersom du har mistet kort eller kodebrikke, eller at du mistenker tyveri eller svindel. Det er mulig å sperre sperre kort, kodebrikke, kontoer, BankID, BankID på mobil, nettbank og mobilbank. Det er også mulig å åpne tjenestene igjen når det blir behov for det, og du kan få hjelp ved glemt passord.

I tillegg er det også mulig å stoppe betalinger på forfall ved å ringe banken eller den døgnåpne tjenesten. Vi kan også forsøke å stoppe betalinger som er overført til andre norske banker i forbindelse med svindel.

Hjelp utenfor bankens åpningstider

Svindel kan forekomme når som helst og hvor som helst. Vi ser derfor at det er viktig for både dere og oss at vi kan hjelpe når det oppstår noe, ikke bare mellom 08-20 på hverdager. Derfor kan du ringe bankens telefonnummer hele døgnet. Etter åpningstid blir du satt over til den døgnåpne tjenesten som hjelper deg med å sperre noen tjenester midlertidig, åpne dem igjen, stoppe noen betalinger eller bistå ved enkelte nett- eller mobilbankutfordringer.

Rådgivning og veiledning i åpningstiden

Ønsker du rådgivning eller hjelp ut over disse tekniske tjenestene? Kontakt oss i åpningstiden. så hjelper vi deg gjerne!

Gratis tjeneste

Husk at det ikke koster deg noe å sperre disse tjenestene. Det viktigste for deg er å sikre at ikke du blir svindlet. Derfor er det viktig å benytte seg av midlertidig sperre så raskt som mulig dersom du mistenker noe. Dette er et ledd i Sparebanken Sør sitt arbeid med å begrense svindel av kundene våre.

Fremdeles mulighet til å sperre kortet selv

Du kan fremdeles sperre kortet ditt midlertidig selv i mobil- eller nettbanken. Telefontjenesten kommer som et tillegg til det du kan gjøre selv.

Hos oss kan du bruke mobilen til det meste

Mistet kortet, utsatt for svindel, kortreklamasjon

Hvis uhellet er ute og du mister eller blir frastjålet kortet ditt, er det viktig at du får sperret kortet så raskt som mulig. Dette kan du gjøre direkte i mobilbanken eller i nettbanken.

Illustrasjonsfoto av hvordan lage gode passord

Slik lager du gode passord

Vi kan like godt erkjenne det med en gang: Passord er vanskelig for mange. Mange av oss har passord til alt mellom himmel og jord - fra robotstøvsuger, jobb, privat e-post, Facebook, Instagram, Snapchat, nettbutikker og ikke minst: BankID.

Illustrasjonsfoto | kodebrikke til bruk ved innlogging, med eller uten BankID

Forskjellen på kodebrikke, BankID og BankID på mobil

Lurer du på om det er forskjell på kodebrikke og BankID, og hva er BankID på mobil og BankID-appen i alt dette? Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg.

Ilølustrasjonsfoto av tull og tøys

2-faktor autentisering

2-faktor autentisering eller MFA (multi-factor authentication) er en en sikkerhetsmetode du kan bruke ved pålogging av kontoer, som e-post og Facebook. Ved å aktivere 2-faktor autentisering/MFA reduserer man risikoen betydelig for hacking og svindel.

Telefonsvindel

I det siste har det vært flere nye tilfeller av svindel av eldre, gjerne via telefon. Her kan du lese mer om hva den type svindel innebærer og hva du kan gjøre for å unngå å bli lurt.

Slik involveres vanlige folk i økonomisk kriminalitet

Svindlere bruker ofte «mannen i gata» som mellomledd i svindel og hvitvasking. Her kan du lese om hvordan de jobber og hva som kan være konsekvensene for deg dersom du, enten bevisst eller ubevisst, bidrar til investeringsvindel eller annen økonomisk kriminalitet. 

Din egen BankID

BankID er et personlig sikkerhetssertifikat som identifiserer deg som person, på lik linje med førerkortet ditt. BankID brukes som din elektroniske signatur på nett.