Meny

BankID for ungdom

Nå kan også ungdom fra 13-17 år få BankID og BankID på mobil. BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signatur på nett, nå også tilgjengelig for deg fra 13-17 år med godkjenning fra foreldre/verger.

Bilde av menyen Alle tjenester i nettbanken der BankID er markert

Viktig om BankID for ungdom

Godkjenning

Ungdom fra 13-17 kan få BankID og BankID på mobil dersom foreldrene/vergene samtykker. Vi sender avtalen til signeringsportalen, og foreldre/verger signerer med sin BankID. Verger må ikke være kunde i Sparebanken Sør for å signere med BankID. Hvis ungdommen er legitimert med pass (med RFID) og har nettbank, kan BankID deretter settes opp via nettbanken. Hvis ikke sender vi nettbankavtale til signering sammen med BankID, og når dette er signert sender vi en SMS til ungdommen, hvor vi ber om at han/hun kommer innom for legitimering.

Bestilling av BankID og BankID på mobil

Ungdommen bestiller selv BankID og BankID på mobil i nettbanken. Det er gratis å bestille BankID. Det er også gratis å bruke BankID-appen som kodebrikke - les mer her.

Se her hvordan du aktiverer BankID på mobil.

Se her hvordan du aktiverer BankID.

Fordeler med BankID

Det er samme brukernavn og passord for å logge inn på de brukerstedene som tilbyr BankID. Med BankID utstedt av Sparebanken Sør kan du logge inn i andre nettbanker og omvendt. Du kan signere avtaler og kontrakter elektronisk på internett. Du slipper altså å møte opp for å vise legitimasjon ved signering av dokumenter. Det koster ingenting å bruke BankID.

Identifisering og signering med BankID for ungdom

Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken. Du kan også bruke BankID til elektronisk signering av avtaler og dokumenter, for eksempel til å signere på papirer fra lånekassen, bekrefte adresseendring og levere selvangivelsen. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.

Nyttig om BankID

Bytte passord på BankID

Du bytter passord når du logger inn med BankID i nettbanken, har lagt inn engangskode og personlig passord. Velg Endre passord i stedet for OK, og du kan endre ditt BankID-passord.

Sperre BankID

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i nettbanken eller ringe kundesenteret på telefon 38 10 92 00.

BankID-appen er enda enklere. Enda raskere.

BankID-app

Nå kan du laste ned en app på mobilen din som erstatter kodebrikken ved pålogging eller signering med BankID.

Slik fikk Håvard (13) BankID

Håvard Berg fylte nylig 13 år og kunne endelig skaffe seg BankID for ungdom. – Nå kan jeg handle på nett uten hjelp fra foreldrene mine, sier han.

Illustrasjonsfoto | kodebrikke til bruk ved innlogging, med eller uten BankID

Forskjellen på kodebrikke, BankID og BankID på mobil

Lurer du på om det er forskjell på kodebrikke og BankID, og hva er BankID på mobil og BankID-appen i alt dette? Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen