Meny

BankID for ungdom

Nå kan også ungdom fra 13-17 få BankID og BankID på mobil. BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signatur på nett, nå også tilgjengelig for deg fra 13-17 år med godkjenning fra forelder/verger.

Viktig om BankID for ungdom

Godkjenning

Ungdom fra 13-17 kan få BankID og BankID på mobil dersom en av foreldrene/vergene samtykker. Vi sender avtalen til signeringsportalen, og forelder/verge signerer med sin BankID. Vergen må ikke være kunde i Sparebanken Sør for å signere med BankID. Hvis ungdommen er legitimert med pass (med RFID) og har nettbank, kan BankID deretter settes opp via nettbanken. Hvis ikke sender vi nettbankavtale til signering sammen med BankID, og når dette er signert sender vi en SMS til ungdommen, hvor vi ber om at han/hun kommer innom for legitimering.

Bestilling av BankID og BankID på mobil

Ungdommen bestiller selv BankID og BankID på mobil i nettbanken. Det er gratis å bestille BankID.

Les her hvordan du aktiverer BankID på mobil.

Les her hvordan du aktiverer BankID.

Fordeler med BankID

Det er samme brukernavn og passord for å logge inn på de brukerstedene som tilbyr BankID. Med BankID utstedt av Sparebanken Sør kan du logge inn i andre nettbanker og omvendt. Du kan signere avtaler og kontrakter elektronisk på internett. Du slipper altså å møte opp for å vise legitimasjon ved signering av dokumenter. Det koster ingenting å bruke BankID.

Identifisering og signering med BankID for ungdom

Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken. Du kan også bruke BankID til elektronisk signering av avtaler og dokumenter, for eksempel til å signere på papirer fra lånekassen, bekrefte adresseendring og levere selvangivelsen. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.

Nyttig om BankID

Bytte passord på BankID

Du bytter passord når du logger inn med BankID i nettbanken, har lagt inn engangskode og personlig passord. Velg Endre passord i stedet for OK, og du kan endre ditt BankID-passord.

Sperre BankID

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i nettbanken eller ringe kundesenteret på telefon 38 10 92 00.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen