Meny

BankID

 

Bruk BankID til identifisering og signering på nett - det gjør hverdagen enklere for deg. Du kan benytte samme BankID uansett hvilken norsk bank du benytter deg av. Du må være over 18 år og legitimert i banken med pass før du kan bestille BankID i nettbanken.

Ungdom mellom 15-18 kan også bestille BankID dersom de har godkjenning fra foreldre/verger. Les mer om BankID for ungdom her.

Fordeler med BankID på mobil

  • Samme brukernavn og passord for å logge inn på de brukerstedene som tilbyr BankID.
  • Med BankID utstedt av Sparebanken Sør kan du logge inn i andre nettbanker og omvendt. De fleste bankene i Norge tilbyr bruk av BankID. 
  • Du kan signere avtaler og kontrakter elektronisk på internett. Du slipper altså å møte opp for å vise legitimasjon ved signering av dokumenter.
  • Det koster ingenting å bruke BankID.

Bestill BankID i nettbanken

  • Klikk på MENY i toppmenyen.
  • Klikk deretter på BankID/BankID på mobil

  • Etter du har fullført de 4 stegene får du en SMS som forteller at du har fått et nytt passord på e-post.
  • Logg ut av nettbanken og logg inn med Bank-ID. Fødsels- og personnummer > kode fra kodebrikken > passord mottatt på e-post.

Spørsmål om BankID

Kan man få BankID når man er under 18 år?

Ungdom mellom 15-18 kan få BankID dersom de har godkjenning fra foreldre/verger. Les mer om BankID for ungdom her.

Hvordan logger jeg på med BankID?

Enten du er student som trenger BankID for å motta lån og stipend fra Lånekassen, eller du bare ønsker BankID, så kan du bestille bankID på følgende måte:

Logg inn i nettbanken med kodebrikke, alternativ Uten BankID. Velg BankID i menyen og følg bestillingsprosessen, husk å åpne dokument om hva BankID er, lese og så bekrefte at det er lest. Bekreft bestilling av BankID og logg ut av nettbanken.

Du mottar en e-post som må åpnes for å finne det nye passordet. Logg inn i nettbanken via alternativ Med BankID. Denne påloggingen krever en relativt ny nettleser. Tast inn brukernavn og kode fra kodebrikken. Neste vindu ber om passord, tast inn det du fikk på e-post, og velg Nytt passord, slik at du kan lage ditt eget personlige passord her.

Nå er din BankID registrert, og du kan benytte denne påloggingsmetoden til å logge inn med BankID på andre nettsider som hos Lånekassen og Skatteetaten. Benytt innlogging med BankID i nettbanken fra nå av, da dette er den sikreste påloggingsmetoden til nettbank.

PS: Dersom kontoen din er opprettet etter 1. mars 2007, må passet ditt være registrert i banken som legitimasjon. Ellers får du ikke bestilt BankID. Kunder registrert før denne datoen kan bestille BankID uten at pass er registrert i banken.

Logg inn og bestill BankID her.

Hvordan får jeg nytt BankID-passord når jeg har glemt det?

Om du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på Glemt passord-lenken under påloggingsvinduet.
Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord her dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Identifisering med BankID på mobil kan kun gjøres der BankID på mobil er utstedt av Sparebanken Sør.

Jeg har ikke mottatt BankID-passordet på e-post?

Enkelte e-postklienter, som f.eks. Gmail, sorterer passord-e-post til søppelpost/spamfilteret, du vil finne passordet der.

Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?

Første gang på www.sor.no og i nettbanken? Slik logger du inn i nettbanken.

Min pålogging er blokkert, hva gjør jeg?

Om du har fått blokkert passordet, så kan du klikke på Glemt passord-lenken under valgene BankID eller Logg inn uten BankID i påloggingsvinduet. Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord her dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Identifisering med BankID på mobil kan kun gjøres der BankID på mobil er utstedt av Sparebanken Sør.

Hvordan bestiller jeg kodebrikke?

Dersom du har BankID på mobil, kan du logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding om å sende deg ny kodebrikke. Du kan også sende oss en melding fra mobilbanken, eller ringe oss på telefon 38 10 92 00, så hjelper vi deg.

Hvordan endrer jeg personlig passord på nettbankpålogging?

For å endre personlig passord på innlogging MED BankID, må du trykke på menyen oppe til høyre ved påloggingsbildet (se bildet under), og velge Endre passord. Passordet må bestå av minimum 8 tegn (tall og bokstaver).

Endre passord velger du fra menyen

For å endre passord på pålogging UTEN BankID, må du komme til steget for sikkerhetskoden (se bildet under), der er lenke til endre passord. Passordet må bestå av minimum 6 tegn (tall og bokstaver).

Endre passord velger du under feltet for sikkerhetskode

Feilkoder BankID

Feilkode BID-1812

Denne feilkoden oppstår i BankID-appen for iOS (iPad og iPhone). Det er nå mulig å logge inn i nettbanken uten denne appen, med vanlig BankID, gjør gjerne det. For å fortsette å bruke appen kan du forsøke å avinstallere den og installere den på nytt, men dette er altså ikke lenger nødvendig fordi vi ikke lenger bruker Java i BankID-pålogging.

Feilkode BID-2018

Denne feilmeldingen kan komme dersom du har ustabilt nett. Forsøk å restarte nettverksruteren.

Feilkode BID-1433

Denne feilen oppstår når du bruker en bokstav eller mer i feltet for engangskode (der du skal skrive inn tall fra kodebrikken). Dette skjer ofte om en blander personlig passord og engangskode.

Feilkode BID-1461

Når du får denne feilmeldingen, indikerer det at det ligger en kommunikasjonsfeil et sted. Om du sletter midlertidige internettfiler, så løser det seg. Velg "Alternativer for internett" i Internett Explorer, huk av for "Slett leserlogg når leseren lukkes", Velg både logg, informasjonskapsler og nettstedsdata, samt midlertidige internettfiler og nettstedsfiler når du sletter.

Feilkode BID-500A

Det er en feil i nettleseren, bruk en annen nettleser eller resett nettleserinnstillingene.

Feilkode BID-NaN

Dette betyr at det er en feil i nettleseren din. Bytt nettleser til f. eks. Google Chrome, eller slett leserloggen din.

Feilkode BID-2033

Det er en feil i din nettleser, bytt til en annen, f.eks. Google Chrome.

Feilkode BID-5007

Det er enten en feil i nettleseren, eller en sperre på din BankID. Forsøk å bytte nettleser, eller å nullstille nettleserinnstillingene. Dersom dette ikke løser problemet, kontakt kundesenteret vårt, så kan de hjelpe deg videre.

Feilkode BID-1410

Midlertidig feil som ikke tidligere har vært langvarig. Benytt pålogging uten BankID eller forsøk med BankID igjen senere.

Feilkode 9314

Feilkode 9314 kommer av at personlig passord er blitt tastet feil for mange ganger ved innlogging med BankID. Ring kundesenteret på telefon 38 10 92 00 og få dem til å oppheve sperren. Du kan få et nytt passord av kundesenteret.

Feilkode 9403

Feilkoden kommer av at du har brukt 5 av 5 mulige forsøk på engangskode ved BankID-pålogging. Ring kundesenteret og be dem oppheve sperren, og be dem sjekke om du har brukt riktig kodebrikke.

Feikode BID-1439

Når du får denne feilkoden, betyr det at kodebrikken din er sperret. Ring kundesenteret, så kan de oppheve sperren for deg.

Feilkode 1a13

Feilen oppstår først og fremst på Mac, uanvhengig av hvilken nettleser man bruker (Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox). Løsning: Bruk en annen nettleser.

Feilkode BID-1313

Din BankID er utløpt. Logg inn i nettbanken med annen pålogging og bestill BankID på nytt. Dersom din BankID står som aktiv, kontakt kundesenteret, så hjelper de deg videre.

Feilkode BID-1402

Midlertidig feil som ikke tidligere har vært langvarig. Benytt pålogging uten BankID eller forsøk med BankID igjen senere.

Feilkode BID-1017

BID-1017 betyr at brukerstedets IP-adresse ikke stemmer med oppgitt IP-adresse. Det er flere muligheter for å løse problemet ditt: Forsøk å restarte modemet til internett. Alternativt, bruk en annen nettleser. Feilen kan av og til oppstå fordi du bruker et gammelt bokmerke. Eventuelt kan det være et problem dersom du bruker VPN.

Feilkode BID-1204

Midlertidig feil som ikke tidligere har vært langvarig. Benytt pålogging uten BankID eller forsøk med BankID igjen senere.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen