Meny

BankID - spørsmål og svar

Bruk BankID til identifisering og signering på nett - det gjør hverdagen enklere for deg. Du kan benytte samme BankID uansett hvilken norsk bank du benytter deg av. Du må være 18 år og legitimert i banken med pass før du kan bestille BankID i nettbanken.

Bestill BankID i nettbanken

  • Klikk på MENY i toppmenyen.
  • Klikk deretter på BankID

Du bestiller BankID i nettbanken via menyen

  • Etter du har fullført de 4 stegene får du en SMS som forteller at du har fått et nytt passord på e-post.
  • Logg ut av nettbanken og logg inn med Bank-ID. Fødsels- og personnummer > kode fra kodebrikken > passord mottatt på e-post. 
  • Lag nytt passord som er unikt og som du skal bruke til BankID-pålogging fra nå av.

Infosider

BankIDBankID for ungdom | BankID-app  

Spørsmål om BankID

Jeg har glemt eller blokkert passordet til nettbanken - hva gjør jeg?

Om du har glemt passordet til nettbanken, eller fått blokkert passordet, så kan du løse dette selv ved å klikke på Glemt passord-lenken når du logger inn i nettbanken.

  1. Velg å logge inn via BankID eller Uten BankID.
  2. Tast inn fødselsnummer og gå vdere til neste steg.
  3. Klikk på lenken til Glemt passord litt nede på påloggingssiden.

Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord hos oss dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Slik lager du gode passord.

Husk at du kan bruke informasjon fra mobilbanken eller kortkompis for å svare på noen av spørsmålene som stilles.

Glemt passord til pålogging med BankID

Dersom du vet at du trenger nytt passord til BankID-pålogging, kan du bruke denne lenken for å bekrefte at du er du, og få tilsendt nytt passord.

Lag nytt BankID-passord

Glemt passord til pålogging uten BankID

Dersom du vet at du trenger nytt passord til pålogging uten BankID, kan du bruke denne lenken for å bekrefte at du er du, og få tilsendt nytt passord.

OBS: denne lenken virker ikke akkurat nå, bruk veiledningen øverst til å finne lenke til glemt passord for pålogging uten BankID.

Lag nytt passord til pålogging uten BankID 

Her finner du andre ofte stilte spørsmål om nettbanken

Hvordan bestiller jeg BankID?

For å bestille BankID, må du logge inn i nettbanken med alternativet «Logg inn uten BankID».

Logg inn nettbank -> Logg inn uten BankID -> Meny -> Ditt kundeforhold -> BankID -> Tilgjengelig for bestilling -> Bestill.

  • Etter du har trykket bestill, tar det cirka fem minutter før BankID-en din er aktiv.
  • BankID-passord sendes til deg på e-post etter bestilling.
  • Dette passordet må du endre til et eget passord når du logger inn med BankID første gang etter du har fått nytt passord tilsendt.

Slik lager du gode passord.

Hjelp ved utfordringer

Dersom du har glemt passordet til pålogging uten BankID, se her.

Slik endrer du BankID-passordet. Her får du også tips til hva du skal gjøre dersom du har brukt BankID-app til pålogging tidligere, og nettleseren husker dette.

Hvordan endrer jeg BankID-passordet?

Start innlogging i nettbanken med BankID. Når du kommer til steget «Ditt BankID-passord»., finner du Meny oppe i høyre hjørnet av innloggingssiden, Velg Endre BankID-passordet og fullfør prosessen.

Velg Meny > Endre BankID-passord

Går innlogging automatisk til BankID-autentisering med app?

Får du ikke endret passord fordi den automatisk går til BankID-autentisering med app, så må du avbryte denne først.

Slik gjør du det

Logg inn med BankID -> Trykk på Avbryt i innloggingsvinduet etter at du merker deg kodeordene -> Bekreft innlogging i BankID-appen -> Velg BankID med app -> Godkjenn forespørselen i appen -> Nå vil du komme til steget «Ditt BankID-passord». Oppe i høyre hjørnet av innloggingssiden vil det stå Meny -> Endre BankID-passordet. Velg dette og fullfør prosessen med å endre passordet. Slik lager du eget BankID-passord - veiledning med bilder

Slik lager du gode passord.

Telefonhjelp døgnet rundt

Hvis du fortsatt ikke får det til, anbefaler vi at du ringer oss på 38 10 92 00. Vi kan veilede deg over telefon hele døgnet.

Min BankID er utløpt - hva gjør jeg?

Logg inn i nettbanken med annen pålogging og bestill BankID på nytt. 

Hvordan bestiller jeg BankID?

Hvordan logger jeg på med BankID?

Enten du er student som trenger BankID for å motta lån og stipend fra Lånekassen, eller du bare ønsker BankID, så kan du bestille bankID på følgende måte:

Logg inn i nettbanken med kodebrikke, alternativ Uten BankID. Velg BankID i menyen og følg bestillingsprosessen, husk å åpne dokument om hva BankID er, lese og så bekrefte at det er lest. Bekreft bestilling av BankID og logg ut av nettbanken.

Du mottar en e-post som må åpnes for å finne det nye passordet. Logg inn i nettbanken via alternativ Med BankID. Denne påloggingen krever en relativt ny nettleser. Tast inn brukernavn og kode fra kodebrikken. Neste vindu ber om passord, tast inn det du fikk på e-post, og velg Nytt passord, slik at du kan lage ditt eget personlige passord her.

Nå er din BankID registrert, og du kan benytte denne påloggingsmetoden til å logge inn med BankID på andre nettsider som hos Lånekassen og Skatteetaten. Benytt innlogging med BankID i nettbanken fra nå av, da dette er den sikreste påloggingsmetoden til nettbank.

PS: Dersom kontoen din er opprettet etter 1. mars 2007, må passet ditt være registrert i banken som legitimasjon. Ellers får du ikke bestilt BankID. Kunder registrert før denne datoen kan bestille BankID uten at pass er registrert i banken.

Logg inn og bestill BankID her.

Jeg har ikke mottatt BankID-passordet på e-post?

Enkelte e-postklienter, som f.eks. Gmail, sorterer passord-e-post til søppelpost/spamfilteret, du vil finne passordet der.

Kan man få BankID når man er under 18 år?

Ungdom fra 13-17 år kan få BankID dersom de har godkjenning fra forelder/verge. Les mer om BankID for ungdom her.

Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?

Første gang på www.sor.no og i nettbanken? Slik logger du inn i nettbanken.

Se hvordan du får deg nettbankavtale og kodebrikke her.

Hvordan bestiller jeg kodebrikke?

Dersom du har mobilbank, kan du logge deg inn i mobilbanken og sende oss en melding om å sende deg ny kodebrikke. Du kan også logge inn i nettbanken ved hjelp av mobilbanken, eller ringe oss på telefon 38 10 92 00, så hjelper vi deg.

Tips: Nå kan du laste ned en BankID-app som kan brukes istedenfor kodebrikken din.

Feilkoder BankID

Sjekk mulig feil på status.bankid.no

Du kan sjekke om BankID har midlertidige feil på status.bankid.no (lenken åpnes i nytt vindu).

Feikode BID-1439

Når du får denne feilkoden, betyr det at kodebrikken din er sperret. Ring kundesenteret, så kan de oppheve sperren for deg.

Feilkode 1a13

Feilen oppstår først og fremst på Mac, uanvhengig av hvilken nettleser man bruker (Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox). Løsning: Bruk en annen nettleser.

Feilkode 9314

Feilkode 9314 kommer av at personlig passord er blitt tastet feil for mange ganger ved innlogging med BankID. Ring kundesenteret på telefon 38 10 92 00 og få dem til å oppheve sperren. Du kan få et nytt passord av kundesenteret.

Feilkode 9403

Feilkoden kommer av at du har brukt 5 av 5 mulige forsøk på engangskode ved BankID-pålogging. Ring kundesenteret og be dem oppheve sperren, og be dem sjekke om du har brukt riktig kodebrikke.

Feilkode BID-1017

BID-1017 betyr at brukerstedets IP-adresse ikke stemmer med oppgitt IP-adresse. Det er flere muligheter for å løse problemet ditt: Forsøk å restarte modemet til internett. Alternativt, bruk en annen nettleser. Feilen kan av og til oppstå fordi du bruker et gammelt bokmerke. Eventuelt kan det være et problem dersom du bruker VPN.

Feilkode BID-1200 og BID-1204

Midlertidig feil. Benytt pålogging uten BankID, med mobilbank, eller forsøk med BankID igjen senere.

Feilkode BID-1313

Din BankID er utløpt. Logg inn i nettbanken med annen pålogging og bestill BankID på nytt. Dersom din BankID står som aktiv, kontakt kundesenteret, så hjelper de deg videre.

Slik bestiller du BankID.

Dersom du har glemt passordet til pålogging uten BankID, se her.

Slik endrer du BankID-passordet etter bestilling av BankID.

Telefonhjelp døgnet rundt

Hvis du fortsatt ikke får det til, anbefaler vi at du ringer oss på 38 10 92 00. Vi kan veilede deg over telefon hele døgnet.

 

 

Feilkode BID-1373

Feilen BID-1373 er bare midlertidig og bruker ikke å være langvarig. Logg inn uten BankID eller forsøk BankID senere.

Feilkode BID-1402

Midlertidig feil som ikke tidligere har vært langvarig. Benytt pålogging uten BankID eller forsøk med BankID igjen senere.

Feilkode BID-1410

Midlertidig feil som ikke tidligere har vært langvarig. Benytt pålogging uten BankID eller forsøk med BankID igjen senere.

Feilkode BID-1433

Denne feilen oppstår når du bruker en bokstav eller mer i feltet for engangskode (der du skal skrive inn tall fra kodebrikken). Dette skjer ofte om en blander personlig passord og engangskode.

Feilkode BID-1461

Når du får denne feilmeldingen, indikerer det at det ligger en kommunikasjonsfeil et sted. Om du sletter midlertidige internettfiler, så løser det seg. Velg "Alternativer for internett" i Internett Explorer, huk av for "Slett leserlogg når leseren lukkes", Velg både logg, informasjonskapsler og nettstedsdata, samt midlertidige internettfiler og nettstedsfiler når du sletter.

Feilkode BID-20b0 og BID-2018

Denne feilmeldingen kan komme dersom du har ustabilt nett. Forsøk å restarte nettverksruteren, alternativt slå av og på enheten du bruker. Du kan også forsøke å bytte til en annen nettleser. 

Feilkode BID-2033

Det er en feil i din nettleser, bytt til en annen, f.eks. Google Chrome.

Feilkode BID-5007

Det er enten en feil i nettleseren, eller en sperre på din BankID. Forsøk å bytte nettleser, eller å nullstille nettleserinnstillingene. Dersom dette ikke løser problemet, kontakt kundesenteret vårt, så kan de hjelpe deg videre.

Feilkode BID-500A

Det er en feil i nettleseren, bruk en annen nettleser eller resett nettleserinnstillingene.

Feilkode BID-NaN

Dette betyr at det er en feil i nettleseren din. Bytt nettleser til f. eks. Google Chrome, eller slett leserloggen din.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen