Meny

Tjenester i nettbanken

Vi fornyer nettbanken, litt etter litt. Under forklarer vi litt hva du finner og hvor du finner det du trenger i nettbanken.

Om kort

Du kan nå sperre kort permanent eller midlertidig. De siste gir deg mulighet til å fjerne sperren igjen. Fjerning av sperre krever BankID. Om du ikke opphever sperren, vil kortet bli avsluttet på utløpsdatoen med mindre du bestiller nytt kort før utløpsdato inntreffer.

Du kan rebestille et mistet/eller ødelagt kort, og kortet som erstattes blir slettet umiddelbart, eller når nytt kort tas i bruk. Du kan bestille kort til disponent ved å bestille kort og knytte til konto med disponent. Da velger du disponenten som korteier.

Når du avslutter kortavtalen, sperres kortet umiddelbart for bruk.

Du kan også søke om kredittkort i nettbanken.

Søk i meny

Du kan nå søke i menyen i nettbanken. Denne søkemuligheten kommer til å bli bedre etter hvert.

Se demo av nettbanken


Spørsmål og svar om nettbanken

Forsiden

Dette er startsiden. Her ser du som før en oversikt over alle dine kontoer, lån og kredittkort, og kan se andre detaljer på hver og en av dem - klikk på pilen på kontoen du ønsker å gjøre noe med, så får du frem noen valg. Du når forsiden ved å klikke på huset eller ordet Forsiden på toppen av siden, eller i menyen under Totaloversikt.

Snarveier

Betale

Om du klikker på Betale, vil du kunne betale flere regninger. Regningene legger seg i en liste på høyre side, og du godkjenner til slutt.

Overføre

Om du klikker på Overføre, vil du kunne overføre mellom egne konti. Du bekrefter hver overføring.

Sparing og planlegging

Foreløpig presenterer vi dine sparekontoer her, i tillegg til en oversikt over dine forskjellige kontoer, samlet sum til forfall og samlet kreditt. Vi håper å kunne gi deg flere verktøy til å planlegge økonomien din etter hvert.

Arkiv, avtaler og kontoutskrift

Her er en enkel snarvei til arkivet der du blant annet kan søke etter kontoutskrifter eller spesifikke transaksjoner.

AvtaleGiro

Knappen til AvtaleGiro går rett til forslag til betalingsavtaler. Du kan også søke etter tilbyder eller se dine avtaler fra denne siden.

Forfall

Forfallsmappen finner du nå enkelt på denne lenken. På siden kan du også se hvilke betalinger som må godkjennes, og siste bevegelser på konto du velger. Merk at du nå har anledning til å ke i disse elementene: Benytt deg av fritekstsøk og avgrens søk på både dato og type transaksjon.

Meny

Vi kalte den Alle tjenester tidligere, nå kaller vi den Meny. Du kommer til alle våre funksjoner fra denne. Du finner den samme menyen i bunnen av nettbanken.

Betaling og overføring

Her kan du betale regninger, både til Norge og utlandet, og du kan opprette fast betaling – noe som er nyttig å gjøre om du skal betale husleie hver måned til noen, for eksempel. I tillegg kan du betale fra Visa kredittkort, men legg merke til at det koster penger å betale fra kredittkortet i nettbanken.

Når du fyller ut den første betalingen, skal du legge den til godkjenning og kan fortsette å betale til flere. Du godkjenner til slutt når alle betalingene er lagt til.

Du kan utføre straksbetalinger fra nettbanken på summer opptil 500 000 kroner. Banker som har åpnet for mottak økes etter hvert. Valget om å betale med straksbetaling dukker opp i nettbanken der det er mulig når du har tastet inn kontonummer eller valgt mottaker fra mottakerregisteret. Straksbetaling medføre en kostnad, se prislisten for nettbanken.

Faste betalinger ligger under Arkiv og avtaler / Dine avtaler i menyen.

Du kan også overføre penger mellom egne kontoer og kontoer du disponerer. I tillegg kan du overføre fra kredittkortet, men legg merke til at det koster penger å betale eller overføre fra kredittkort i nettbanken.

Faste overføringer ligger under Arkiv og avtaler / Dine avtaler i menyen.

Under betalingsinnstillinger kan du bestemme om forfallsdato skal være utfylt med dagens dato, og om du vil registrere nye mottakere i mottakerregisteret ditt, samt at du kan sette maksimalt beløp per måned for både nettbank og mobilbank. Vi anbefaler at du til vanlig har dette beløpet så lavt som mulig pga. sikkerhet.

Mobile tjenester

Bruker du mobilbank og SMS-bank? Her kan du sette opp tjenestene slik at de blir enda bedre. Alt gjøres under Innstillinger mobilbank og Innstillinger SMS-bank.

Du kan bestemme hvilke menyer du vil se i mobilbanken, er det noen tjenester du aldri benytter, kan du legge dem under Flere tjenester, eller skjule dem i mobilbanken. Du kan også bestemme hvilke kontoer du vil skal være synlige i mobilbank – her kan du også legge inn dem du disponerer, som barna og ektefellen. Da er det enkelt å overføre penger, uansett hvor du er.

Du kan velge hvilke betalingsmottakere du vil skal vises i mobilbanken – her er det lurt å legge til de mottakerene du oftest betaler til.

Under Innstillinger SMS-bank kan du både lage kontonavn og egne koder for meldinger som gjør at du slipper å taste så mye når du for eksempel vil sjekke saldo eller overføre penger i SMS-banken. Du kan også legge inn kontonummer til venner eller familie som du ofte betaler til under Betalingsmottakere. Det gir deg mulighet til å betale uten bruk av kodekort.

Du kan få ny eller endre kode til SMS-, tele- og mobilbanken din. Du kan også sette opp en varsling når du får lønn, eller når du har mindre på konto enn en viss sum, og så videre. Disse valgene finner du under Innstillinger SMS-bank.

Kort

Under Dine kort kan du finne PIN-koden din på kortet, bare klikk på nøkkelikonet. Du ser også hvor mye du har igjen på kredittkortet ditt. Du kan også bestille nytt visakort her, velg fanen Bestille visakort.

Under Regionsperre kan du gå inn og endre hvor kortet er gyldig når du skal til utlandet. Husk å endre regionsperren igjen når du er kommet hjem fra utenlandsturen.

Fra Faktura kredittkort-bildet kan du betale til kredittkortet utenom utsendt faktura. Kontonummer, KID og beløp er forhåndsutfylt for deg i betalingsbildet.

Du har mulighet for å sperre kort, både permanent og midlertidig, alt etter hva du huker av som årsak til sperringen. Du kan selv åpne kortet igjen om du velger midlertidig. Når du avslutter kortavtalen, sperres kortet umiddelbart for bruk.

Arkiv og avtaler

Under Dine avtaler finner du betalingsavtaler, faste betalinger og faste overføringer.

Du kan søke i arkivet og finne betalinger som er gjort fra kontoene dine. Du kan søke i transaksjoner og i dokumenter, samt i gamle kredittkortfakturaer. Søk i transaksjoner gir deg muligheten til å søke etter ord du vet kan være registrert på transaksjonen. Med denne funksjonen kan du for eksempel finne ut hvor mange ganger du har handlet på Meny i mai, eller hvor mange betalinger du har gjort fra en konto til en betalingsmottaker.

Ellers finner du her forslag til avtalegiro- og eFakturaavtaler, vi anbefaler dette, da du kan spare penger på å unngå papirfakturaer.

Kontoer

Dine kontoer gir deg en oversikt over dine egne kontoer i tillegg til dem du disponerer. Klikk på pilen til høyre for disponibel sum dersom du ønsker å utføre noen handlinger på en konto. På fanene under kan du opprette ny konto, endre og legge til disponenter, samt sende inn ønske om å tilknytte konto.

Nyhet: Depositumskonto. Utleier bestiller selv depositumskonto i nettbanken, velg fanen Ny konto. Leietaker får melding om at konto blir opprettet ved å signere avtale med BankID. Kontoen opprettes når leietaker har signert kontoavtalen. Les mer om depositumskonto her.

Vil du gi kontoene dine navn som forteller deg hva de er ment for, som «buffer» eller «pensjonssparing», så kan du det under Endre kontoinnstillinger. Vi har også lagt inn mulighet for å endre regionsperre fra dette menypunktet, så skal du til utlandet, så husk å åpne regionsperren for det området du skal reise til.

Postkasse

Her finner du dine meldinger med brev fra banken angående slikt som kontoutskrifter og endringer i priser og gebyrer. I tillegg finner du Dine varsler der det står om du har tilbud i tilbudskurv, eFaktura som venter, stoppede betalinger eller ev. avtalegiroer til betaling.

Totaloversikt

Du kommer til forsiden i nettbanken med Din totaloversikt fra dette menypunktet.

Sparing og planlegging

På siden Sparingsoversikt finner du foreløpig en oversikt over hvilke sparekontoer du har, som SmartSpar og Sør Spareavtale. Du har også en kort oversikt over hvor mye du har på hvilke typer kontoer og til forfall. 

Er det vanskelig å spare? Vi har flere muligheter som gjør det enkelt for deg å sette av penger til sparing. Med SmåSpar kan du velge å sette av penger til sparekonto hver gang du tar ut kontanter eller hver gang du bruker kortet til varekjøp. Dersom du foretrekker å sette av penger rett etter du får lønning, kan det være lurt å opprette en SmartSpar-konto og sette i gang en fast overføring til sparekontoen, på en sum som passer deg. Du finner også lenker til fond og aksjer fra denne siden. 

Etter hvert håper vi å tilby enda flere nyttige ting for deg her.

Fond

Vi anbefaler også å spare i fond eller aksjer, noe som kan gi større avkastning enn vanlige sparekontoer, dette kan du betjene selv. Dine fond gir deg oversikt over alt du sparer i fond, og du kan opprette en spareavtale slik at det trekkes rett fra kontoen din. Du kan kjøpe og selge fond fra menyen. 

Aksjer

Her er lenker til aksjehandel og VPS investortjenester.

Pensjon

Du finner lenke til innskuddspensjon som eget punkt i nettbanken.

Kalkulatorer og prisliste

Du finner lenke til prislisten vår her, i tillegg til både valutakalkulator og lånekalkulator. Vi har også valutakurser tilgjengelig herfra. 

Kundeforhold

Etter hvert skal vi presentere relevant informasjon som passer deg på Ditt kundeforhold. Her finner du også kontaktskjema til banken som du kan bruke dersom du har spørsmål eller vil gi oss beskjed om noe.

Vi gjør oppmerksom på at vi henter adresser fra folkeregisteret og oppdaterer dette jevnlig. Dersom du flytter utenlands, må du derimot sende oss en melding om ny adresse. 

Kontakt oss

Her ser du hvem som er din rådgiver, og og du kan sende en melding til banken via vårt kontaktskjema.

Forsikring

Er du forsikret gjennom Sparebanken Sør? Du har lenke rett til Frende forsikring fra nettbanken din, og der kan du i ro og mak se over dine forsikringer, priser, forsikringsvilkår og forsikringsbevis. Her kan du også melde skade. E-postadressen til din forsikringskontakt i banken står på høyre side, så dersom du skulle lure på noe så er det bare å ta kontakt.

BankID

Du bestiller BankID  og BankID på mobil i nettbanken, og her kan du se om du allerede har en BankID-avtale.

Min økonomi

Min økonomi er tatt bort fra nettbanken mens vi venter på en ny og enklere versjon av denne. 


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen