Meny

Utenlandsbetaling

Fra nettbanken kan du enkelt betale til utlandet. Dersom du skal motta penger fra utlandet må du huske å oppgi rett IBAN og SWIFT/BIC til avsender. Kontakt gjerne banken dersom du har spørsmål.

Registrer betaling på nett

Av sikkerhetsmessige grunner ber vi deg registrere utenlandsbetalinger/SWIFT-betalinger i nettbank (velg Betale til utlandet i menyen) eller nettbedrift (velg Betale utland i menyen). Har du ikke nettbank eller nettbedrift, kan du kontakte oss for å hjelpe deg med dine utenlandsbetalinger. Fordelen med nettbank og nettbedrift er at du selv kan registrere oppdraget via egen pc, og at det innebærer lavere omkostninger. Utenlandsbetalinger registrert etter klokken 1430 blir utført neste bankvirkedag.

Ved utenlandsbetaling tar det 3-5 virkedager før pengene er på konto hos mottaker. Dersom man velger hasteoverførsel, tar det 1-2 virkdager. 

Nye mottakere

For ytterligere sikkerhet sender vi en SMS-melding dersom det registreres en utenlandsbetaling til en ny mottaker i nettbanken din. Dersom betalingen er ukjent for deg, kontakter du banken din.

Remburs og garantier

Vi tilbyr også tjenester innen handelsfinansiering, slik som import- og eksportremburs, eller import- og eksportgarantier. Kontakt oss for mer informasjon.

Skriv inn kontonummer uten mellomrom, og kalkulatoren regner ut IBAN. Bankens SWIFT (BIC) er SPSONO22.

Vi stopper pengeoverføringer til og fra utenlandske spillselskaper

Norske banker og finansinstitusjoner har plikt til å stanse transaksjoner av innsats og gevinst i pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

Les mer på lottstift.no (åpnes i nytt vindu)

Ordforklaringer

IBAN

Remburs

SEPA

Sikkerhet

Forhåndsregler ved utenlandsbetaling

Selve betalingsordningen som tilbys av Sparebanken Norge er trygg. Samtidig anbefaler vi at du tar noen enkle forhåndsregler for å redusere muligheten for svindel. Ikke la andres betalinger gå via din egen konto. Dette utsetter deg selv for å bli svindlet eller innblandet i straffbare forhold. Vær også forsiktig med forskuddsbetaling. Dersom du har mottatt betalingsinformasjon på e-post eller via en nettside, dobbeltsjekk betalingsinformasjon per telefon. E-post og nettsider kan være forfalsket eller hacket.

Når bør du ikke gjøre en betaling? 

  • Ikke send betaling til personer du ikke kjenner godt, eller som du ikke kan bekrefte identiteten til, eksempelvis bekjentskaper på nettet.
  • Ikke gjør en betaling når du har mottatt et tilsynelatende investeringstilbud pr telefon, e-post eller via bekjentskaper på nettet.
  • Ikke betal dersom du må sende penger for å motta arv, gevinster eller lignende.
  • Ikke gjør en betaling når du blir bedt om å sende penger når du selger noe.
  • Dersom du er usikker på om et tilbud er lovlig, ikke benytt deg av det.
  • Ikke gjør en betaling dersom noe ser for godt ut til å være sant – da er det trolig nettopp det!

Spørsmål og svar om utenlandsbetaling

Til hvilke land kan jeg sende betaling fra nettbanken?

Sparebanken Norge kan sende betalinger til alle land. Der hvor det ikke er mulig å sende lokal valuta, velger man USD eller EUR. Slik gjør du det i nettbanken: Velg nedtrekksmeny under Valutasort for hvilke land vi kan sende lokal valuta i. Dersom du ikke finner lokal valuta på listen, velger du EUR eller USD.

Hvordan betaler jeg penger til USA?

Benytt funksjon for utenlandsbetaling i nettbanken. Når det gjelder betalinger til USA, skal man i feltet "Bankkode" skrive den amerikanske bankens FW+9 siffer (FW kan også betegnes som ABA eller routing). 


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen