Meny

Råd om kortbruk

Tenker du på hvordan du bruker kortet ditt når du er på ferie i utlandet? Du kan selv være med å øke sikkerheten ved bruk av kort med å vise aktsomhet både ved bruk og oppbevaring av kort. Les våre tips om kortvett og unngå ubehagelige overraskelser i ferien.

Gode tips

Regionsperre

Har du lagt inn regionsperre, må du huske å åpne for landet du skal til før du reiser. Ta med kodebrikken for nettbanken, og du vil alltid kunne styre kortene dine selv. Les mer om regionsperre.

Sjekk saldo i Norge før du drar utenlands

Kun norske banker kan gi opplysninger om saldoen på din konto. I utenlandske banker får du ikke tilgang til saldoopplysninger om din norske bankkonto. Dette gjelder både over skranke og i minibanker. Noter deg hva som brukes, slik at du hele tiden har kontroll. Dersom du har Kortkompis eller mobilbank kan du når som helst sjekke saldo og siste transaksjoner på kortet ditt.

Kortnummer og PIN-kode

Kortet skal oppbevares som et verdipapir på lik linje med passet ditt. Ikke oppbevar din firesifrede PIN-kode nedskrevet. Oppgi aldri kortnummeret eller PIN-koden dersom du blir oppringt og bedt om det. Bankene foretar aldri slike oppringninger. 

Gode råd ved kontantuttak

Pass på at ingen ser PIN-koden din når du taster den inn. Benytt gjerne kontaktløs betaling når du kan. Legg bort kontanter og kort med én gang du er ferdig i minibanken og ta med kvitteringen. Vær på vakt mot hjelpsomme personer. Dersom kortet ditt blir inndratt i minibanken og det ikke er mulig å få kortet utlevert med en gang, må kortet meldes mistet og sperres.

Skimming

Er det vanskelig å ta kortet ut og inn av minibanken, finn en annen minibank. Svindlere kan ha satt opp såkalte "skimming"-utstyr som kopierer magnetstripen på kortet ditt.

Utløpsdato

Kontroller kortets utløpsdato i god tid før du reiser, slik at du kan bruke kortet ditt under hele reisen. Du finner måned og år på forsiden av kortet. Ta kontakt med banken din dersom du trenger å fornye kortet ditt.

Betal alltid i lokal valuta

Unngå at kjøpet blir dyrere enn nødvendig. De fleste butikker og andre bedrifter som har turister som sine kunder, tilbyr å betale i ditt eget lands valuta. Summen du vil få presentert i norske kroner er ikke basert på kortselskapenes valutakurs. Butikkene kan selv avgjøre hvilken kurs de vil ta, og den er ofte dårligere enn hva banker og kredittselskaper tilbyr.

Gi aldri fra deg kortet

Gi aldri fra deg kortet på barer, restauranter, i taxi eller annet.

Kontroller kvittering og ta vare på kopier

Kontroller kvittering og pass på at den alltid er fylt ut før du signerer. Ta vare på alle kopiene av kvitteringer og bankuttak, både i Norge og i utlandet. Kontroller disse når du kommer hjem opp mot kontoutskrift fra banken. Meld fra snarest til banken din dersom du finner feil ved belastninger eller andre uoverensstemmelser.

Ha flere kort

Ha alltid med minst to kort fra forskjellige kortnettverk når du er ute og reiser. Det er både sikrere og mer anvendelig. Oppbevar de gjerne på forskjellige steder for å unngå at begge mistes samtidig.

Aktsomhet

Les gjennom kontrakten du har skrevet med banken din da du fikk kortet ditt. Her står det vanligvis beskrevet hva som er ditt ansvar ved bruk og oppbevaring av kortet. Pass på at kortet ikke blir skrapet opp eller bøyd. Den minste kontakt med magneter som f eks låsen til en veske, kan avmagnetisere og ødelegge kortet.

Annullering

Skal du annullere en foretatt transaksjon, så husk å få alle bilagskopiene med deg. I elektroniske betalingsterminaler er det to, og i manuelle tre.

Benytt kredittkort

Det er tryggere å benytte et kredittkort enn et debetkort. Et debetkort er direkte koblet mot bankkontoen din. Ved å bruke kredittkort unngår du at kontoen din blir tappet for penger hvis du blir utsatt for kortsvindel. Det er også lurt å bruke kredittkort til å betale depositum på hotell eller leiebil. Mange glemmer å regne dette med i feriebudsjettet. Benytter du debetkort her, vil hele beløpet bli holdt av slik at pengene ikke er tilgjengelig.

Avbestilling

Skal du avbestille hotellrom der kortnummeret er oppgitt som garanti, er avbestillingsfristen maksimalt fire virkedager. Ved avbestilling får du oppgitt en avbestillingskode som det er viktig at du tar vare på. Noter avbestillingsnummer dersom du avbestiller hotellrom.

Reklamasjon

Dersom du har blitt belastet for kjøp du ikke har gjort, må du varsle kortutstederen umiddelbart. Les mer om reklamasjon her.

Sperretjeneste

Ha telefonnummer til sperretjenesten lett tilgjengelig, og lagre det gjerne i mobiltelefonen. Telefon til sperretjenesten er +47 38 10 92 00.

Les kortavtalen

Sett deg inn i kortavtalen og ditt ansvar ved bruk og oppbevaring av kortet.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen