Meny

Nye krav ved netthandel og kjøp i app

Sterkere krav til kundeautentisering ved kortkjøp på internett og i apper gjør at du fra 1. januar i større grad må autentisere deg med BankID, BankID på mobil eller kodebrikke når du handler på nett. Noen nettbutikker er enda ikke oppgradert, og betaling vil i slike tilfeller ikke gå gjennom.

Når du som kunde skal handle på nett fra 1. januar 2021, vil hovedregelen være at du blir bedt om å bekrefte betalingen med 2-faktorautentisering, som er den globale standarden som bankene og brukerstedene bruker for å sikre sterk kundeautentisering. Det betyr at nettbutikken må støtte 2-faktorautentisering teknisk for at en handel skal gjennomføres. 

Dette betyr for deg

Betalinger innen Europa skal som regel utføres med BankID, BankID på mobil eller kodebrikken. I de tilfellene hvor en nettbutikk ikke oppfyller de nye kravene, kan betalingen bli avvist, og det kan stå at du må kontakte banken - i dette tilfellet kan ikke banken gjøre noe. Da anbefaler vi å prøve en annen nettbutikk, eller vente til nettbutikken oppgraderer sitt system. 

Hvorfor disse kravene er kommet

Disse kortbetalingene i netthandel omfattes av endringen

Disse betalingene omfattes ikke av endringen

Dette er sterk kundeautentisering

Ilølustrasjonsfoto av tull og tøys

2-faktor autentisering

2-faktor autentisering eller MFA (multi-factor authentication) er en en sikkerhetsmetode du kan bruke ved pålogging av kontoer, som e-post og Facebook. Ved å aktivere 2-faktor autentisering/MFA reduserer man risikoen betydelig for hacking og svindel.

Illustrasjonsfoto | kodebrikke til bruk ved innlogging, med eller uten BankID

Forskjellen på kodebrikke, BankID og BankID på mobil

Lurer du på om det er forskjell på kodebrikke og BankID, og hva er BankID på mobil i alt dette? Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg.