God inntektsvekst og mer fornøyde kunder
– Kvartalsregnskapet viser god inntektsvekst for Sparebanken Sør, og tapsavsetninger og finansmarkeder som speiler et krevende makrobilde.
![Geir Bergskaug er administrerende direktør i Sparebanken Sør](/globalassets/ansatte/bergskaug/geir-bergskaug_admdir_sparebanken-sor.jpg?quality=80&mode=stretch&scale=crop&width=1100)
Det sier administrerende direktør, Geir Bergskaug, som denne uken presenterte resultatene for 3. kvartal 2022. Et resultat før skatt på 344 mill. kroner er noe ned fra samme periode i 2021.
Fortsatt god vekst i inntektene
Bergskaug forteller om god utlånsvekst – både i person- og bedriftsmarkedet.
– Vi har en brutto utlånsvekst på 5,3 prosent de siste 12 månedene.
Økningen i netto renteinntekter fortsetter som ventet i takt med renteendringene fra Norges Bank, og utgjorde 609 mill. kroner i 3. kvartal 2022, mot 493 mill. kroner i samme periode i 2021.
Økte tapsavsetninger og negativ finans
Banken hadde i 3. kvartal et netto utlånstap på 51 mill. kroner.
– Misligholdet er fortsatt lavt, og vi hadde ikke store konstaterte tap i kvartalet. Det er positivt, men et krevende makrobilde de siste månedene har medført noe høyere modellbaserte tapsavsetninger, sier Bergskaug.
Kvartalsresultatet viser negative netto finansinntekter på 69 mill. kroner.
– Nedgangen i finansinntekter kommer som en følge av verdifall i svært urolige finansmarkeder.
Solid kapitalsituasjon
Sparebanken Sør endte i 3. kvartal 2022 på en ren kjernekapitaldekning på 17,5 prosent, mot 16,2 prosent i 3. kvartal 2021. Det er godt over gjeldende kapitalkrav på 13,2 prosent, og opp fra 17,4 prosent i 2. kvartal 2022.
– Banken er godt posisjonert for de økte kapitalkravene som kommer ved årsskiftet.
Mer fornøyde kunder
– Vi har nylig fått resultatene fra den årlige kundeundersøkelsen til EPSI, og er veldig glad for å se en stor fremgang, særlig for privatkundene. Mens snittet i bransjen er stabilt, går vi betydelig frem, forteller Bergskaug, som særlig peker på at kundene i økende grad er fornøyd med den oppfølgingen de får fra sin kunderådgiver.
I rapporten for 2022 forklarer EPSI fremgangen til blant annet Sparebanken Sør på følgende måte:
«Fellesnevneren for disse er at de er mer proaktive, bedre i kundeoppfølgingen, og bedre i kundekommunikasjonen.»
Anerkjennelse for arbeidet med bærekraft
I EPSI sin kundeundersøkelse får respondentene også spørsmål om bærekraft – et område Bergskaug er glad for å se stor fremgang.
– Bærekraftarbeidet er viktig for oss, for landsdelen og for kundene. Derfor er det fint å se at vi går frem på de fleste bærekraftspørsmålene i undersøkelsen, og plasserer oss over bransjesnittet. Både på privat- og bedriftsmarkedet går vi solid frem på spørsmålet om kundene opplever at vi engasjerer oss i og setter i gang tiltak som bidrar til en bærekraftig utvikling for fremtidige generasjoner.
Nylig fikk også Sparebanken Sør en solid 20. plass i det amerikanske nyhetsmagasinet Newsweek sin rangering av verdens mest sosialt ansvarlige banker.
– Det er hyggelig med denne type anerkjennelser, og viser at arbeidet vi gjør på bærekraft peker i riktig retning, forteller Bergskaug.
Hovedtall fra 3. kvartal 2022 (3. kvartal 2021 i parentes)
- Resultat før skatt: 344 mill. kr (407 mill. kr)
- Egenkapitalavkastning: 7,1 prosent (9,2 prosent)
- Netto renteinntekter: 609 mill. kr (493 mill. kr)
- Netto inntekter finansielle instrumenter: -69 mill. kr (29 mill. kr)
- Inntekter fra tilknyttede selskaper: 28 mill. kr (34 mill. kr)
- Driftskostnader: 282 mill. kr (249 mill. kr)
- Netto tap på utlån: 51 mill. kr (2 mill. kr)