Meny

BankID på mobil

Vanlige spørsmål om BankID på mobil

Jeg sliter med å opprette BankID på mobil, hva kan være galt?

Har du problemer når du vil opprette BankID på mobil kan det være flere feilkilder i telefonen, simkortet eller datamaskinen. Her følger tips som kan være med på å løse problemet ditt:

På telefonen 

  • IKKE benytt telefonen til andre tjenester når du oppretter/bruker BankID på mobil. 
  • Avslutt kjørende apper, restart telefonen, og prøv på nytt.  
  • Skru av 4G, wifi og skjermsparere og ha dette av mens du oppretter BankID på mobil
  • Sett SIM-kortet i en annen telefon og opprett BankID på mobil på denne, før du setter tilbake SIM-kortet.

På datamaskinen

  • Slett/tøm nettleserloggen. 
  • Prøv med en annen nettleser.  
  • Prøv med en annen datamaskin.

SIM-kortet

  • BankID på mobil lagres på SIM-kortet, du trenge derfor unike SIM-kort tilpasset BankID på mobil. Hvorvidt SIM-kortet støtter BankID på mobil vil det bli opplyst om ved opprettelse av BankID på mobil.
Kan jeg bestille BankID på mobil med BankID fra annen bank?

Nei, dessverre. Du må bestille BankID på mobil i Sparebanken Sør med innlogging fra Sparebanken Sør. Dette er regler som gjelder for vanlig BankID også. Dermed trenger du kodebrikken du har fått i banken vår til innloggingen, og kan logge inn uten BankID for å bestille.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Du bestiller BankID på mobil i nettbanken. Her er en videoinstruksjon om hva du gjør.

Hvordan fungerer BankID på mobil?

BankID på mobil fungerer slik at du logger inn i nettbank ved hjelp av mobilnummer og fødselsdato, så vil du se en kode på skjermen som også vil vises på din mobiltelefonskjerm. Dersom det er samme kode, bekrefter du det på mobiltelefonen din, deretter taster du egenvalgt pin-kode på mobilen. Dette fører til at du logges inn i nettbanken.

Les mer om BankID på mobil her.

Kan jeg bekrefte betaling i mobilappen med BankID på mobil?

Ja, det kan du. Når du er i betalingsbildet, så velger du BankID på mobil som betalingsbekreftelse i bunnen av betalingen.

Feilkoder BankID på mobil

Feilkode C161

Enten har du ikke opprettet BankID på mobil, eller du har brukt feil telefonnummer eller fødselsdato ved innlogging.

Feilkode C167

Mobiloperatøren din kan ha sperret din BankID på mobil, dette kan skje om du har endret abonnement eller byttet SIM-kort, for eksempel. Logg inn i nettbanken på annen måte og bestill BankID på mobil på nytt.

Feilkode C176

Din BankID på mobil er blitt sperret. Logg inn i nettbanken på annet vis, og bestill BankID på mobil på nytt.

Feilkode C102 og C202

Det er en feil hos mobiloperatøren. Forsøk igjen senere.

Feilkode C210

Dersom denne feilkoden oppstår, er det en feil som er oppstått der du forsøker å benytte BankID på mobil. Kontakt brukerstedet (for eksempel Sparebanken Sør dersom dette gjaldt nettbankinnlogging) og meld fra om feilkoden, så kan dette bli fikset så raskt som mulig.

Feilkode C307

Din BankID på mobil er blokkert på grunn av feil inntastet PIN-kode. Logg inn i nettbanken på annet vis og bestill BankID på mobil på nytt.

Feilkode C308

Det ble en timeout på grunn av treg responstid. Dette kan skje om det er svake eller ustabile signaler eller om mobiloperatøren har problemer. Forsøk igjen om 5 minutter.

Feilkode 302

Denne feilen oppstår når du har byttet mobilnettverk, for eksempel om du nettopp har vært i utlandet. Restart telefonen og forsøk igjen.

Feilkode C30C

Det er en feil hos din mobiloperatør. Forsøk igjen senere når denne feilen er rettet opp.

Feilkode C30E og C30F

Din bankID på mobil er sperret. Du må logge deg inn i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt.

Feilkode C131 og C325

Denne feilen indikerer at mobiloperatøren har problemer eller at en prosess kjøres på ditt telefonnummer. Restart telefonen og forsøk igjen om 5 minutter.

Feikode sam 1222 eller sam 1220

Feilkoden kommer av du har hatt appen åpen for lenge i bakgrunnen. Du løser dette ved å lukke alle åpne apper og deretter gå inn på mobilbanken en gang til. Hvis dette ikke fungerer må du avinstallere appen og laste den ned på ny.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen