Meny

Farmar mottok næringsprisen for 2024

Den Farsund-baserte familiebedriften trakk det lengste strået da juryen skulle velge en vinner av Sparebanken Norge Næringspris Agder 2024. 

Administrerende direktør i Farmar, John W. Nilsen mottar næringsprisen for 2024

Fra venstre på bildet over:

  • Gunnar P. Thomassen, konserndirektør Bedriftsmarked Sør, Sparebanken Norge
  • Høye Gerhard Høyesen, regiondirektør NHO Agder
  • John W. Nilsen, adm. direktør Farmar

– Farsund Marine Group, Farmar, har i stor grad bidratt til å skape et positivt renommé for Sørlandet, og er en svært verdig vinner av Sparebanken Norge Næringspris Agder 2024, sier konserndirektør Bedriftsmarked Sør i Sparebanken Norge, Gunnar P. Thomassen.

Fra skoletransport til utlandet

Familiebedriften startet allerede i 1982 under navnet Farsund Fortøyningsselskap, og dagens navn Farmar, som er utledet fra Farsund Marine Group, kom i 2024. Ikke lenge etter oppstarten i 1982 utvidet bedriften med fergedrift av fire skoleelever fra øy til land og sightseeingturer for turister.

Gjennom årenes løp er de blitt et nasjonalt og internasjonalt maritimt transport- og logistikkselskap. Bedriften jobber med sleping og havnebuksering, transport på lekter, berging, management av opplagsbåter, og ingeniørtjenester knyttet til fortøyning og bunnkartlegging.

– Prisen deles ut årlig, og skal gå til en person eller virksomhet som bidrar til å skape bærekraftig vekst og utvikling for landsdelen. Farmar har etablert seg som en viktig og kvalitetsbevisst aktør i en svært spesialisert bransje, sier Thomassen.

En kulturbygger

Bedriften inkluderer personer med spesielle behov i arbeidslivet, og tilbyr også opplæring for unge gjennom lærling- og sommerjobbprogrammer.

– Farmar har bidratt til å skape en bærekraftig og lønnsom næringsutvikling, bidratt til å skape et betydelig antall arbeidsplasser, bidratt til utvikling av idretts- og kulturlivet, og vist et stort samfunnsengasjement. Helt siden oppstarten har bedriften vært opptatt av kvalitet i alle ledd, og har gjort en fantastisk jobb med å bygge kultur og identitet, samt å posisjonere seg inn mot viktige fremtidige markeder, sier Thomassen.