Meny

Phishing og identitetstyveri

Phishing

Ikke oppgi sensitiv informasjon via e-post. Hvis du skulle få en e-post som ser ut som den er fra Sparebanken Sør, og ber om sensitive opplysninger (ofte kalt phishing), må du ikke besvare denne, men slette den umiddelbart. Ta kontakt med oss hvis du opplever dette.

Unngå phishing og identitetstyveri

«Phishing» betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen du stoler på. E-posten kan inneholde en falsk faktura, eller lenke til en falsk nettside. Konsekvensene av phishing er at du gir fra deg informasjon som kan føre til at bankkontoen din blir tømt for penger uten at du vet det, at du blir utpresset for penger, eller at din personlige info brukes til å begå svindel i ditt navn – et såkalt ID-tyveri.

Identitetstyveri 

Identitetsmisbruk oppstår når noen stjeler sensitive personopplysninger om deg. Svindlerne kan da bevisst fremstå som deg og opprette nye kundeforhold i ditt navn. Ta kontakt med rådgiveren din om du mistenker at noen misbruker din identitet.

Huskeliste for å unngå å bli svindlet

  • Ikke gi ut personlig informasjon til hvem som helst
  • Aldri gi andre kodebrikken til nettbanken, passord til BankID eller koden til BankID på mobil
  • Kontakt banken dersom du tror kodebrikken eller passordene dine er på avveie
  • Ha lås på postkassen din
  • Ødelegg papirer med passord og personlige opplysninger som kan utnyttes

 

E-post og SMS-er fra Sparebanken Sør 

Vi ber som hovedregel ikke om personopplysninger, påloggingsopplysninger eller lignende via e-post eller SMS. I noen tilfeller sender vi med lenke til en nettside for signering av avtale, men da skal du ha blitt informert om at en slik e-post/SMS sendes til deg. Om du har fått en e-post fra oss i Sparebanken Sør som du mistenker ikke er fra oss, sjekk siden for våre offisielle kanaler og eventuelt send den til kundesenter@sor.no slik at vi kan verifisere at den er ekte.