Meny

Kom i gang med mobilbank

Vi har laget noen bruksanvisninger for deg som ønsker litt hjelp i starten med mobilbanken.

Bruksansvisninger    
Aktivering av iOS Touch-aktivering for Android Glemt passord til App Store?
Aktivering av Android Touch-aktivering for iOS Glemt passord til Google Play?
Aktivering for ungdom    

Nytt i mobilbanken

Vi oppdaterer stadig mobilbanken vår slik at den langt på vei er blitt et fullgodt alternativ til nettbank. Dersom du lurer på hva de nyeste funksjonene er, kan du få en liten oversikt med videoklipp av noen av funksjonene her.

Se hva som er nytt i mobilbanken

Spørsmål og svar om mobilbanken

Er mobilbanken tilpasset alle mobiltelefoner?

Mobilbanken støtter disse versjonene:

  • iOS versjon 10 og nyere (iphone 4S og nyere)
  • Android versjon 5 og nyere

Tips for Windows-brukere:

Dersom du har Windows-telefon, kan du logge inn i nettbanken via mobilen.

Trenger jeg kodebrikke for å logge inn i mobilbanken?

Nei, du trenger ikke kodebrikken til dette. Etter at du har aktivert mobilbanken logger du inn med en 4-sifret kode eller benytter Touch ID / Fingerprint.

Må jeg ha kodebrikke for å betale en regning i mobilbanken?

Nei, du kan bekrefte betaling i mobilbanken med en 4-sifret kode eller Touch ID / Fingerprint.

Hvordan aktiverer jeg Face ID / Touch ID / Fingerprint i mobilbanken?

For å bruke Touch ID / Touch ID / Fingerprint,  må det være aktivert på selve telefonen. Dersom det er gjort vil du få spørsmål om bruk av Face ID / Touch ID / Fingerprint når du aktiverer mobilbanken første gang.

Slik aktiverer du på Android
Slik aktiverer du på iPad/iPhone

Hvordan er sikkerheten ivaretatt i mobilbanken?

Du aktiverer mobilbanken med BankID eller nettbankpassord og kodebrikke. Dette er samme sikkerhet som i nettbanken. Dersom din mobiltelefon skulle bli stjålet eller brukt av andre, så vil de ikke kunne logge inn i mobilbanken uten din 4-sifrede kode. Denne koden er personlig.

Jeg har glemt innloggingskoden min - hva gjør jeg?

Klikk på Glemt personlig kode og aktiver appen på nytt. Husk at ny aktivering krever at du har BankID på mobil eller har tilgang til kodebrikken din.

Kan jeg sperre visakortet i mobilbanken?

Ja, det kan du. Klikk på menyen øverst til venstre inne i mobilbanken, velg Kort og Sperre kort.

Kan jeg bestille ny konto i mobilbanken?

Ja, du kan bestille ny konto i mobilbanken. Klikk på menyen øverst til venstre inne i mobilbanken, velg Flere tjenester og Ny konto.

Kan jeg lage eget navn på kontoer i mobilbanken?

Ja, du kan lage eget navn på kontoene dine ved å gå til Endre kontovisning nederst på forsiden, eller i menyen øverst til venstre. Du finner Endre kontovisning under Flere tjenester.

Kan jeg skjule noen kontoer i mobilbanken?

Du kan skjule kontoer ved å gå til Kontoinnstillinger i menyen øverst til venstre. 
NB: Kontoen blir også skjult i nettbanken.

Kan jeg finne PIN-koden til kortet mitt i mobilbanken?

Ja, det kan du. Velg menyen øverst til venstre inne i mobilbanken, velg Kort og Hent PIN-kode.

Kan jeg legge inn regionsperre fra mobilbanken?

Ja, klikk på menyen øverst til venstre, velg Kort og Regionsperre.

Kan jeg aktivere fingeravtrykk etter jeg har tatt i bruk mobilbanken?

Ja. Først må din telefon være satt opp med TouchID/fingeravtrykk. Klikk på "Glemt personlig kode" i innloggingsbildet, så får du aktivert mobilbanken på nytt. Da vil du også få spørsmål om å aktivere fingeravtrykk for mobilbanken.

Hva betyr feilkode sam-1222?

Feilkoden kommer av at du har hatt mobilbank-appen åpen for lenge i bakgrunnen. Du løser dette ved å lukke alle åpne apper og deretter gå inn på mobilbanken på ny. Hvis dette ikke fungerer, må du avinstallere appen og laste den ned på ny.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen