Meny

Legge inn kort på forskjellige betalingsløsninger feiler for øyeblikket. Vi er på saken, prøv igjen senere.

Beløpsgrensen for straksbetaling endres

Fra 3. mars 2023 justeres beløpsgrensen for straksbetaling til 15 000 kroner per transaksjon. 
– Svindel er et økende problem mot norske bankkunder, og dette er et tiltak for å unngå at store beløp forsvinner før vi rekker å fange det opp, sier Åsmund Myklevoll, sikkerhetsansvarlig i Sparebanken Sør.  

Profesjonelle svindlere klarer stadig å manipulere folk til å gi fra seg sensitiv informasjon som gir dem tilgang til mobil- og nettbank.

– Vi følger godt med på hvordan svindlerne opererer, og gjør alt vi kan for å beskytte kundene våre. Selv om straksbetaling er en trygg og nyttig funksjon, så ser vi at det er nødvendig med en justering av beløpsgrensen, sier Åsmund Myklevoll.

Hva er straksbetaling?  

Straksbetaling er en funksjon i mobil- og nettbanken som gjør det enklere å overføre penger til andre. Pengene kommer på mottakers konto med en gang, i motsetning til ved vanlig bankoverføring hvor det kan ta timer eller dager. Det er praktisk når du skal handle for eksempel båt eller bil av en privatperson.

Tidligere har beløpsgrensen for straksbetaling vært 500 000 kroner. Den justeres inntil videre ned til 15 000 kroner. 
  
– Det har dessverre vært tilfeller hvor svindlere har stjålet mye penger raskt ved hjelp av straksbetaling. Vi begrenser denne risikoen ved å endre maksbeløpet per transaksjon, forklarer Myklevoll. 

Priser på straksbetaling

Dette gjør du hvis du trenger høyere beløpsgrense  

Selv om standard beløpsgrense reduseres, er det fortsatt mulig for deg som kunde å justere grensen opp ved å kontakte kundesenteret i åpningstiden.

– Du kan ikke endre grensen selv fordi det hadde blitt lett for svindlere å utnytte den muligheten. Ønsker du høyere beløpsgrense kan du derfor ringe kundesenteret eller sende melding fra innlogget mobil- eller nettbank. Sender du melding, vil du bli ringt opp av banken for å dobbeltsjekke at meldingen kom fra deg, sier Kristian Stormyr, leder for kundesenteret.  
  
Han understreker at beløpsgrensen gjelder overføringer med straksbetaling, ikke vanlige bankoverføringer.

– Planlegger du kjøp på over 15 000 kroner hvor du har behov for at pengene blir overført med en gang, så oppfordrer jeg deg til å kontakte oss i god tid. Kundesenteret er åpent mandag til fredag fra klokken 8 til 20, og vi svarer så raskt vi kan, sier Stormyr.  
  
Etter at du har økt beløpsgrensa vil den være uendret inntil du eventuelt gir beskjed om at du vil øke eller senke den igjen. 
 
– Det vil si at du ikke trenger å kontakte banken hver gang du skal gjøre et større kjøp ved hjelp av straksbetaling, sier han.