Hvordan reise budsjettvennlig på backpacking?

Backpacking har blitt en populær reisemåte. Særlig mange unge velger denne reisemåten om de vil ut å oppleve verden på en rimelig og spennende måte.

Ine Leschbrandt Østmo er 22 år og kommer fra Mandal. Hun kom nettopp tilbake fra et halvår i Sør-Amerika med kjæresten og deler her sine opplevelser og tips hun plukket opp på veien:

Sparte penger og tok spanskkurs

– Mitt beste tips for den som vil ut å reise er å først jobbe og spare opp en del midler. Vi jobbet sommeren før vi dro og sparte så mye vi klarte, samtidig som vi fikk stipend og lån fra lånekassen da vi valgte å ta spanskkurs i Costa Rica før vi reiste videre.

Ine forteller videre at de prøvde å leve og bo så billig som mulig. – Vi var heldige og fant overnattingssteder til 20-30 kroner natta og fikk ofte både mat og husly der vi tok inn.

Etter Costa Rica gikk turen videre til Panama, Colombia, Ecuador, Peru og Argentina. – Vi bestilte flybilletter gjennom Killroy, da de var fleksible på retur-billettene. Vårt mål var å reise så langt pengene rakk, derfor var det supert å ha fleksible flybilletter.

Selve turen gjennomførte Ine og kjæresten på egenhånd. – Vi reiste mye rundt med buss, da dette var det rimeligste alternativet. Ine beskriver bussturene som en stor del av reiseopplevelsen; – Selv om bussturene mellom de forskjellige landene var lange, får man veldig mye ut av dem. Når du reiser med buss får du se naturen på en helt annen måte og kommer fort i snakk med lokale mennesker som gir deg råd og tips langs veien, forteller Ine ivrig.

Ine og kjæresten sammen med lokale ved sjøen

Levde på lavbudsjett

Ine og kjæresten valgte å reise relativt spontant og det eneste som var fastsatt var ankomst og returdato. – Vi tok ofte inn på hostell og sov på store sovesaler underveis og lagde middag for en billig penge der. Ellers leide vi en del telt og slo opp camp.

Ine forteller at de tilbrakte mange dager i fjellet der de banket på dører i små landsbyer og fikk overnatting. – Vi møtte mye gjestfrihet og fikk ofte husly og mat til en femtilapp i døgnet. På turen har vi fått overnatte på kaffe og avocadofarmer, i blikkskur og i telt.

Ine tipser videre om å ta med kontanter i lokal valuta når man ferdes utenfor de større byene.

Ved å banke på dører møtte kjæresteparet på mennesker som gladelig delte tips rundt hvor de kunne sove neste natt og ble ordentlig godt kjent med kulturen i landene de reiste gjennom.

Brukte nattbuss som overnattingsplass

Ine forteller videre at de ofte tok nattbusser og at billettene kunne koste alt fra 50 kroner og opp til 200 kroner. Da gikk de alltid for det billigste alternativet.

– Ved å reise med nattbuss hadde vi automatisk overnattingsted for kvelden, reiste effektivt og kunne utnytte dagene når vi kom frem til ny destinasjon til det fulle.

Kredittkort, reiseforsikring og vaksiner

Når du er på tur er det viktig å vite at du er godt forsikret, både når det gjelder økonomi og skader eller uhell som kan oppstå.

Vi reiste begge med to kredittkort som vi var så heldige å få gjennom Sparebanken Sør. Slik visste vi at vi alltid ville ha backup, tilfelle vi skulle mistet eller blitt frastjålet et kort. Ellers valgte vi den dyreste reiseforsikringen for å størst mulig dekning med tanke på tyveri eller ved tap av transport på grunn av forsinkelser, sier Ine.

Før Ine og kjæresten kunne reise måtte de ta en del vaksiner da de skulle være mye i jungelen og oppi fjellene. – Det var veldig enkelt å få tatt det vi skulle ha, jeg ringte bare vaksinekontoret i Mandal og fikk satt opp timer.

Jeg mener vi betalte rundt 3000 – 4000 kroner for vaksiner til sammen, forteller Ine videre.

Fikk fylt opp ryggsekken med opplevelser

Vel hjemme i Norge er Ine veldig fornøyd med valget om å dra på backpacking.

– Jeg er stolt over at vi klarte å leve på lavbudsjett, men likevel oppleve så mye som vi gjorde.

Hun tror nøkkelen for en god tur ligger i å være nysgjerrig, spørre om råd og lære seg språk og kultur.

– De lokale vet best, derfor var det gull verdt å ta spanskkurs, slik at vi kunne prate med dem. Ved å stille spørsmål og vise oppriktig nysgjerrighet for deres kultur sitter vi igjen med helt unike opplevelser vi aldri kunne vært foruten.

Selv om lommeboka var tom da vi kom hjem, var vi rikere enn noen gang, avslutter hun smilende.

Les mer om Frendes reiseforsikring her!

Karuna Fagerstrøm er ansvarlig for bloggen vår en periode
Av: Karuna Fagerstrøm Tidligere sosiale medier-ansvarlig og innholdsprodusent (vikar)