Lager utstyret hun selv savnet som nybakt mor

  •  

Gründer av Little Climby, Vibeke Siljan.

Vibeke Siljans gründerreise har vært full av utfordringer, men med mye hardt arbeid, pågangsmot, et godt team og støtte fra blant andre Sparebanken Sør og Innovasjon Norge, har selskapet Little Climby gått fra å være en drøm til å bli virkelighet.

Historien om Little Climby startet da Vibeke Siljan ble mamma for første gang, og da datteren hennes begynte å reise seg.

– Jeg ble mer hønemor enn jeg hadde trodd, og fikk panikk for at hun skulle falle og slå seg. Jeg ble også veldig opptatt av at barnet mitt skulle ha trygge, bærekraftige leker som stimulerte til aktivitet og utvikling, men fant ikke det jeg lette etter på markedet, sier Vibeke.

Ideen var å lage et multifunksjonelt stativ i tre med tilhørende matte og stimulerende leker, hvor barnet kan øve på å dra seg opp uten fare for å skade seg. En prototype ble laget i garasjen av et par planker og et kosteskaft, og stativet ble en stor suksess både for egne og andre barn i omgangskretsen.

Produkt Little Climby

– Jeg begynte å tenke på om dette kunne være en god forretningsidé, og vi fikk støtte fra Innovasjon Norge til utviklingen i form av markedsavklaring og mentorstøtte, forteller Vibeke.

Det ble starten på gründerbedriften, men det skulle likevel gå mange år før produktene hennes kom på markedet.

Oppsøkte gründernettverk

Et samlivsbrudd førte til at prosjektet ble satt på vent, men Vibeke ga ikke opp drømmen. Ved siden av å livnære seg som musiker og guide tok hun samtidig gründerkurs hos Vinn, Coworx og Innoventus Sør. Hun studerte entreprenørskap og forretningsutvikling på NTNU og markedsføring og kommunikasjon ved UiA.

– Å bli kjent med andre gründere, få et nettverk av likesinnede og ikke minst få kurs og veiledning av profesjonelle ble en gamechanger for meg. Det ga meg mot og viktig kompetanse til å fortsette å jobbe med ideene mine, sier Vibeke.

  1. Sjekk om det er marked for produktet ditt
    Uansett hvor god ideen din er, så er du avhengig av at noen faktisk vil kjøpe produktet. Gjør grundige markedsundersøkelser, lag prototyper og test på målgruppa før du går i gang med produksjon.

  1. Ha en god finansierings- og fremdriftsplan
    Det koster å være gründer, og du må ha tenkt gjennom hvor du skal få tak i kapital og gjerne ha spart opp noen midler. Lag en plan, følg den!

  1. Sett sammen et godt team som utfyller hverandre.
    Flere kloke hoder tenker bedre. Det blir ekstremt mange oppgaver og arbeidstimer – da er det fint å kunne delegere og ha noen å sparre med.

  1. Ting tar tid
    – ofte mye mer tid enn du tror. Vær tålmodig og jobb langsiktig.

  2. Ikke gi opp, men ha en plan B
    Ofte går ikke ting helt som planlagt, og da er det viktig at du er fleksibel, har sett for deg ulike scenarioer og er forberedt på å ta i bruk plan B, C eller D. Ikke gi opp for tidlig, kanskje er målet rundt neste sving! 

Sparebanken Sør var førstevalget

Pandemien satte naturlig nok bremser på prosjektet. Fabrikker stengte ned, kunder trakk seg
 og det ble vanskeligere å skaffe kapital. Vibeke var likevel løsningsorientert, og klarte å få inn nye investorer som hadde tro på henne, teamet og produktene.

– Vi måtte ta i bruk plan B, og begynte å selge biteleker som egentlig skulle følge med i pakken med stativ og matte. Disse ble fort veldig populære og er nå i handel i hele Norge, sier Vibeke.

I sommer ble aktivitetsstativet Tind, med matte og leker, endelig klart for produksjon og de trengte raskt mer kapital for å få lagt inn bestilling hos produsentene for å rekke julehandelen.

Vibeke Siljan i samtale med bedriftsrådgiver Roald Ruthjersen

– Jeg hadde fortsatt håp om å finne en lokal og personlig bank som hadde troen på oss og som var sprek nok til å satse, sier hun.

Førstevalget var Sparebanken Sør, som Vibeke hadde hørt mye bra om. Derfor stakk hun innom hovedkontoret i Kristiansand, nærmest på impuls.

Det var i starten av sommerferien og Vibeke hadde ikke store forhåpninger, men hun traff heldigvis bedriftsrådgiver Roald Bruun Ruthjersen som hadde tid til en prat.

Bedriftsrådgiver i Sparebanken Sør, Roald Bruun Ruthjersen

Fikk støtte gjennom Vekstgarantiordningen

– Jeg opplever ofte at dropin-kunder kommer inn uten en gjennomtenkt plan, men det var absolutt ikke tilfelle med Vibeke. Hun overrasket meg med presentasjonen sin, som var tydelig, målrettet og godt forberedt, sier Roald.

Han så at gründerideen hennes hadde stort potensiale, men det var lite verdier i selskapet ettersom salget av hovedproduktet ikke var kommet i gang.

Løsningen ble Vekstgarantiordningen, som innebærer at Innovasjon Norge garanterer for 75 prosent av lånet.

– Dette er gunstig for innovasjonsbedrifter i vekst som kan betjene lånet, men ikke har den nødvendige sikkerheten for å få vanlig lån, forklarer Roald.

Du kan lese mer om Vekstgarantiordningen her.

Vibeke er svært fornøyd med støtten hun har fått i Sparebanken Sør.

– Som gründer er jeg vant til å få mange nei. Derfor ble jeg både overrasket og mektig imponert over hvordan jeg ble møtt i Sparebanken Sør.

Vibeke Siljan

– Roald hev seg rundt og jobbet til og med litt i ferien for å sørge for at finanseringen gikk i orden, sier Vibeke og fortsetter:

– Nå får vi faktisk en del nye produkter klar til julehandelen og hovedproduktet i januar, det er helt fantastisk! Barn blir jo født hele året, så litt ekstra forsinkelser går fint. Jeg er utrolig takknemlig for at vi ble tatt på alvor, og det inspirerer meg virkelig til å stå på videre og ikke gi opp.

Little Climby biteleker

Grundig produktutvikling

Little Climby har en brukergruppe på Facebook med over 500 mammaer som tester, gir tilbakemeldinger og kommer med forslag. De har også samarbeid med pedagoger og fysioterapeut for å utvikle leker som virkelig er bra for barnet og stimulerer på riktig måte.

I tillegg har de nettopp avsluttet et forskningsprosjekt i samarbeid med Forskningsrådet og NTNU i regi av Forskningsmobilisering Agder. Den anerkjente hjerneforskeren Audrey van der Meer har forsket på i hvilken grad stativet kan bidra til at babyenes motoriske og kognitive utvikling skyter fart.

– Resultatet er over all forventning. Little Climby-babyene nådde alle motoriske milepæler betydelig tidligere enn testgruppen uten stativet Tind, og løste også kognitive oppgaver raskere i laben. Dette er veldig lovende og skal forskes videre på i et større prosjekt, forklarer Vibeke.

Nærbilde av Little Climby-produkter

Opptatt av bærekraft

For øyeblikket produserer Little Climby sine produkter i Danmark, Polen og Kina, men Vibeke jobber for at større deler av produksjonen på sikt kan skje i Norge, særlig produktene i tre.

– Vi jobber kontinuerlig med å bli mer bærekraftige i alle ledd, inkludert forpakning og transport i tillegg til produksjon, sier hun.

De har kontor på Bølgen Bærekraftsenter, som er et regionalt senter for bærekraft og innovasjon tuftet på FNs bærekraftsmål. Her samarbeider gründere sammen med andre innovatører for å nå målene.

– Dette er til stor hjelp i vår produktutvikling slik at vi setter så små miljøavtrykk som mulig, sier Vibeke.

Skilt Bølgen Bærekraftsenter.

Bruker lokale kunstere

Little Climby involverer også norske kunstnere for å skape unike produkter og bidra til norske arbeidsplasser.

– Den dyktige, lokale billedkunstneren Oscar Jansen, som holder til på Odderøya i Kristiansand, har illustrert den fine lekematta som følger med stativet. Han har også laget en egen serie med nydelige kunstplakater til barnerommet, forteller hun.

Little Climby lekematte

Ellers har Little Climby et spennende samarbeid med trekunstneren Felix Klessmann fra Halvmåneverkstedet med en kolleksjon unike trerangler håndlaget i Norge av resirkulert norsk tre.

– Dette er et bidrag for å øke interessen rundt sirkulærøkonomi og gjenbruk, forklarer Vibeke.

Prosjektet har fått støtte av klima- og omstillingsfondet i Kristiansand Kommune, og de første produktene vil bli lansert til jul.

Vibeke Siljan, gründer av Little Climby

Motivert til tross for motstand

Selv om det stadig er forsinkelser på grunn av korona, så nærmer det seg salgsstart for hovedproduktet: stativet Tind og lekematta. Det er fortsatt mye hardt arbeid i vente, men Vibeke ser optimistisk på fremtiden.

– Jeg motiveres av de fantastiske tilbakemeldingene vi får på produktene, og av å skape egen og andres arbeidsplass. Selvfølgelig er det også motiverende å lage produkter som kan bidra til en trygg, morsom og stimulerende læringsarena for barna våre, sier Vibeke og understreker at teamet hennes også er svært viktig for henne:

– Jeg har fantastiske mennesker rundt meg, både på jobb og hjemme. Kollegaer, barn, partner, venner og familie – jeg er så heldig som har dem med på reisen. De er med i opp- og nedturer, heier meg frem, og gir meg mot til å stå på, selv når jeg er nær ved å gi opp, sier hun.

Selv om Vibeke stadig har blitt møtt med holdninger om at hun bør få seg en «ordentlig jobb», så forteller hun at utfordringene og motgangen har vært lærerik og gjort henne sterkere.

– Som gründer må man som regel over mange hindre, men for en følelse når man endelig begynner å se målet i horisonten!

Av: Siril Reyes Aartun Marked- og kommunikasjonsrådgiver for bedriftsmarked
Blogg:
Ikke bare bank