Fra gründerdrøm til virkelighet

  •  

Har du et ønske om å bli gründer? En tavle kan være et godt hjelpemiddel for å strukturere tanker og idéer.

Tør du å følge drømmen din? Vurderer du å starte for deg selv, eller har du en bedrift allerede? Vi ønsker å hjelpe deg å lykkes, både i starten og på veien videre.

For at en drøm skal realiseres, må en ha mot til å satse og jobbe målrettet. Det er ikke alle som når målet, men med dedikert arbeid økes sannsynligheten for suksess. Her har vi samlet noen gode råd du kan ta med seg på veien – Hvordan du velger å bruke dem er opp til deg.

Gjør en markedsanalyse

Utforsk mulighetene og potensialet som ligger i markedet du skal operere i. Hvor skal du skape merverdi? Hvordan kan produktet/tjenesten gjøre livene bedre for dem de er ment for? Gjør en SWOT-analyse; identifiser og kategoriser styrkene, svakhetene, mulighetene og truslene i markedet. Kort fortalt handler det om å opparbeide seg innsikt for å ta en relevant, viktig og unik rolle.

Lag en forretningsmodell

En forretningsmodell er et verktøy som gir deg oversikt over hvordan du kan drive virksomhet med idéen din. Med andre ord er en forretningsmodell et viktig styringsdokument i oppstartsfasen. Hvordan skal du gjennomføre etableringen og tjene penger i praksis? Dette er svar en forretningsmodell kan gi. En oversikt hjelper deg med å holde fokus og gjør prosessen enklere når du skal henvende deg til en bank eller en investor. En forretningsmodell består av ni byggeklosser. Jobb kronologisk meg punktene, fra 1 til 9:

  1. Kundesegmenter: Personer eller organisasjoner en ønsker å nå. Hvem skaper du verdi for? Hvem er dine viktigste kunder?
  2. Verdiløfte: Fundamentet som forretningsmodellen bygges rundt. Verdiløftet beskriver produktet eller tjenesten, og hva som gjør dette unikt. Hvilken verdi gis kundesegmentene? Hvilke utfordringer løses?
  3. Kanaler: Hvordan skal produktet eller tjenesten leveres til kunden?
  4. Kunderelasjon: Hvilken type relasjon ønsker du å etablere med kundesegmentene? Hvordan skal relasjonen opprettholdes?
  5. Inntektsstrøm: Hva tar du betatalt for? Hvordan tar du betalt?
  6. Nøkkelressurser: Hvilke ressurser er avgjørende for å levere verdiløftet? Hvilke ressurser er tilgjengelige? Hvordan skal ressursene benyttes?
  7. Kjerneaktiviteter: Hvilke aktiviteter må iverksettes og gjennomføres for å levere på verdiløftet? Hvilke kjerneaktiviteter krever de andre punktene?
  8. Partnere: Hvem er dine viktigste samarbeidspartnere? Hvilke samarbeidspartnere er det behov for?
  9. Kostnader: Hva er de viktigste kostnadene? Lag en oversikt.

Sikre en klar og tydelig retning ved å teste forretningsmodellen. Oppdater forretningsmodellen etter hvert som du lærer. Bruk gjerne vår mal som hjelp!

Last ned vår forretningsmodell-mal

Fra forretningsmodell til forretningsplan

Når en har samlet og testet innholdet i en forretningsmodell, er tiden inne for å konkretisere mål og utfordringer i en utfyllende forretningsplan. Forretningsmodellen er fremdeles et dynamisk dokument en tar med seg videre – Innholdet justeres kontinuerlig. En en-siders forretningsmodell vil være effektiv når en skal kommuniseres til omgivelsene. Hvor vil du og hvor skal du?

Neste steg: Valg av selskapsform (aksjeselskap, enkeltpersonforetak, eller annet?)

Elise Kure, trainee
Av: Elise Kure Tidligere trainee i marked og kommunikasjonsavdelingen
Blogg:
Ikke bare bank