Hva skjer om du taster feil i banken?

  •  

Noen ganger er KID-feltet fylt til randen av tall. Hva skjer om du taster feil?

Holder du tunga rett i munnen når du taster inn kontonummer og eviglange KID-nummer?

Kundeidentifikasjonsnummer (KID) har eksistert i Norge i om lag 40 år.

Systemet ble innført for at giroene skulle kunne leses maskinelt. Og de fleste bankkunder hadde ikke noe forhold til disse sifrene, før telebank, nettbank og mobilbank dukket opp. 

I dag sitter du og jeg hjemme og taster inn KID-en i nettbanken selv.

Tallrikt felt

Et KID-nummer kan være opp til 25 siffer langt.

Og personlig blir jeg litt oppgitt når KID-feltet på regningen er fylt til randen. Spesielt hvis det er 16 like tall etter hverandre. Da gjelder det å konsentrere seg litt ekstra.

Jeg pleier å dobbelt- og trippelsjekke mot nummeret på fakturaen.

Feil KID-nummer

Men hva skjer egentlig, hvis du bytter om ett og annet tall? Eller kommer borti en 9-er for mye?

Som regel veldig lite, er svaret.

En nettbanktjeneste skal utformes slik at kunden i størst mulig grad får mulighet til å oppdage egne tastefeil, heter det i sikkerhetskravene fra Bankenes Standardiseringskontor (BSK).

Dette betyr blant annet at når du føler deg fornøyd med ditt inntastede KID-nummer, og trykker betal, gjøres det en gyldighetssjekk av tastatur-innsatsen din.

Nummeret sjekkes med en avansert formel, ut fra et kontrollsiffer bakerst i nummerrekken.

Har du fått alle de riktige sifrene på riktig plass, får du betale. Hvis ikke, skal det dukke opp en feilmelding. Og du må prøve på nytt.

Trilliarder av muligheter

10 siffer i nummeret tilsier at det er 3,5 milliarder mulige kombinasjoner.
25 tall vil si at det er drøye 717 trilliarder (21 nuller) forskjellige kombinasjoner.  

Sannsynligheten for å taste inn noen andres KID er derfor forsvinnende liten.

Alle feiltastinger i KID-nummeret skal normalt fanges opp i gyldighetssjekken. Skulle du likevel være så uheldig og komme gjennom nåløyet med feil KID, og kontonummeret er riktig, kommer betalingen uansett til riktig mottaker. 

Kontonummer er verre

Feil kontonummer kan imidlertid få større konsekvenser. Betaler du til feil mottaker, har du ingen garanti for å se pengene igjen.

Da må du sette din lit til at mottakeren har en samvittighetsfull sjel. Og vil tilbakeføre summen.

Men det ligger også her noen sikkerhetsventiler, som skal hindre tastefeil.

En formel, tilsvarende den med KID-nummeret, sjekker at kontonummeret er gyldig. Og du må minst taste to sifre feil, for å treffe et annet gyldig kontonummer.

Inntastingen i kontofeltet godkjennes ikke hvis det er for få eller for mange siffer.

Nettbanken har også et kontrollbilde der du ser kontonummer, beløp, dato og KID eller melding til mottaker, som du aktivt må godkjenne før betalingen sendes.

Slipp tastingen

For å minimere nummertastingen, bør du imidlertid bruke eFaktura og AvtaleGiro på de regningene som kommer med jevne mellomrom. 

Da slipper du å taste inn både kontonummer og KID. Med eFaktura trenger bare å godkjenne betalingen, og du er sikker på at alt blir riktig. Med AvtaleGiro går betalingen av seg selv, innenfor de beløpsgrensene du har satt opp.

Av: Hans Jacob Brekke Tidligere blogger
Blogg:
Ikke bare bank