#32. Problemløsing i praksis

  •  

Gründer og eier av OGTech AS, Kristian Hermansen, i Næringspodden til Sparebaken Sør.

I denne episoden av Næringspodden snakker vi med gründer og entreprenør i OGTech AS, Kristian Hermansen, om problemløsing i praksis, og gir gode tips til deg som driver med produktutvikling.

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts

OGTech AS er et selskap som hjelper oppdrettsanlegg med å hente ut oksygen til lukkede anlegg på stedet, fremfor å frakte oksygen med trailere fra sentralt hold. 

Produktet som OGTech AS har utviklet er basert på en teknologi som industrien rundt i verden har brukt i lengre tid. I leveransen av disse anleggene observerte Kristian at kunder som investerte i slike anlegg, sparte mye penger. Hvem andre kan ha glede av besparelsene denne teknologien gir? Dette var spørsmålet som startet reisen til Kristian og OGTech AS.

- I min tidligere jobb leverte jeg nitrogenanlegg til industrien, et produkt som er basert på samme teknologi jeg nå lager. Den gangen fant jeg fort ut at de som kjøpte disse anleggene, sparte mye penger. Når jeg begynte å se på hvilke andre bransjer som kunne spare mye penger på løsningen, pekte oppdrettsanleggene seg helt klart ut, sier Kristian.

Bruk tid med kundene

Det er mange som bruker alt for liten tid med kundene i en produktutviklingsfase. Det å prate med kunden og forstå hverdagen deres er helt essensielt for hvordan markedet omsider tar imot produktet du selger. Vet du hvor skoen trykker og forstår hverdagen til dine kunder, er sannsynligheten stor for at dine fremtidige kunder også opplever det samme.

Og selv om regnestykket så godt ut, var det fortsatt et stykke til mål. Et nytt produkt skulle utvikles og etableres i et marked hvor det allerede fantes eksisterende løsninger.

- I dialog med kundene fant jeg fort ut at det var ting jeg ikke hadde tenkt på. Blant annet at kundene ikke måtte ha “en ny ting” å tenke på. Det har jeg brukt mye tid på. Samtidig ser jeg enkelt på det – er det viktig for kunden, er det riktig at jeg bruker tid på det, sier Kristian.

Du tror du skal løse et problem og at du vet hvordan du skal løse det, men det er ikke alltid tilfelle.

Kristian Hermansen

Det å spørre kundene om tilbakemeldinger bruker Kristian mye tid på, og mener en proaktiv dialog med kundene er en viktig suksessfaktor.

- Til kundene kan man si hva man har tenkt å gjøre, så får man tilbakemeldinger med én gang. Man trenger ikke gå alle omveier. På denne måten unngår man også å komme for langt i prosessen før nødvendige justeringer blir gjort. Det har jeg hatt veldig stor glede av.

- Du tror du skal løse et problem og at du vet hvordan du skal løse det, men det er ikke alltid tilfelle. Det kan være andre ting du må huske på som du ikke har tenkt på. Jo raskere du finner ut av det, jo raskere får du utviklet et produkt kunden faktisk vil ha, tilføyer Kristian.

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts


Ønsker du å gi tilbakemelding?

Vi setter stor pris på både ris eller ros, og tips til andre vi kan intervjue i podkasten for næringslivet i sør. 

Vil du ha beskjed når nye podkaster er klare?

Det er bare å melde deg på Næringspoddens nyhetsbrev, så får du e-post når vi legger ut nye episoder. Husk å bekrefte i lenken vi sender på e-post, da!

Meld deg på nyhetsbrev her

Blogg:
Ikke bare bank