#29. Grønt ladenettverk og datadrevet forretningsutvikling

  •  

Daglig leder i Grønn Kontakt, Ole Henrik Hannisdahl, foran en av ladestasjonene selskapet tilgjengeliggjør for elbiler i Norge.

Som liten brukte Ole Henrik Hannisdahl mye tid på å bygge Lego, til og med andres Lego-esker ble han ofte byggherre for. Det å bygge er en interesse som har fulgt han inn i voksen alder, dog ikke i form av Lego, men ved å bygge selskaper.

Sammen med resten av teamet i Grønn Kontakt AS, bygger de nå ut et av Norges største ladenettverk for elbiler.

I denne episoden snakker Ole Henrik om idéen som startet den grønne reisen, hvordan selskapet bruker kundeinnsikt til å utvikle produkter og forretningsmodeller, samt hvordan de ser for seg å jobbe fremover for å ta markedsandeler.



Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts

Med et landsdekkende nettverk for lading hjemme, på jobb og langs veien, er Grønn Kontakt nå et av de største ladenettverkene i Norge. Og i følge daglig leder, Ole Henrik, er Norge bare starten på det som skal bli en elektrisk reise for selskapet. 

Lader du bilen din på en av ladestasjonene til Grønn Kontakt, vil du i dag oppleve at det meste går helautomatisk. Med en enkel app hvor du selv kan registrere deg og ha full kontroll på hvor mye du fyller, oppleves det hele ganske sømløst. Men slik har det ikke alltid vært.

- Siden selskapet først ble etablert i 2009, har mye skjedd. Både med Grønn Kontakt og med markedene vi opererer i. Bare for å gi et bilde på hvordan det var, startet vi med manuell registering av kunder i Excel, for så å sende faktura i etterkant. I dag går dette automatisk, og markedene vi opererer i kan knapt sammenlignes med hvordan det var da vi startet, sier Ole Henrik.

Man bør unngå å bruke fem år på å jobbe frem en forretningsidé, for så å se om det er et marked å selge produktet eller tjenesten til.

Ole Henrik Hannisdahl

At det er krevende å drive forretningsutvikling når alt er i konstant endring, er det vel få som sår tvil om. Spør vi Ole Henrik om hvordan man driver forretningsutvikling med slike forhold, har han en helt klar formening.

- Tett kundedialog er helt sentralt i forretningsutviklingen. Å bruke lang tid på å utvikle et produkt man har en idé om er kanskje komfortabelt, men også risikofylt. Skal du jobbe smart, bør du så tidlig som mulig finne ut om behovet er tilstede. Unngå å bruke fem år på å jobbe frem en forretningsidé, for så å se om det er et marked å selge til. Både marked og behov kan være helt annerledes på lanseringstidspunkt. Lag heller en enkel versjon, ofte kalt en “mvp”, av produktet/tjenesten og be om tilbakemeldinger fra markedet. Det er med reelle tilbakemeldinger fra markedet du kan drive god forretningsutvikling. Aktører som er gode på dette vil ha et konkurransefortrinn fremover, legger Hannisdahl til.

En aktiv dialog med kundene er altså helt sentralt for forretningsutviklingen av Grønn Kontakt. Men hvordan jobber man egentlig med dette i hverdagen?

Jeg liker å si at vi jobber datadrevet - det vil si at vi hele tiden tar valg basert på tilbakemeldinger fra kunder og deres adferd, sier Ole Henrik.

Grønn Kontakt utvikler sine produkter samtidig som de tester sine forretningsmodeller, hvilket er helt nødvendig i et raskt utviklende marked. Det gjør også at de ikke kan trekke de lange linjene, men må fokusere på å dekke behovet her og nå. 

- Vi går opp en vei som ikke noen har gått før oss - det gjør det krevende å forutse hva som vil skje fremover i tid. Derfor fokuserer vi på å dekke behovet for kundene her og nå. Det er nok felles for bransjer hvor forholdene stadig endrer seg, sier Hannisdahl. 

I denne episoden av Næringspodden deler Ole Henrik deres historie, metoder for å bygge selskap, samt tanker for selskapet og markedet i fremover.

God lytting:

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts


Ønsker du å gi tilbakemelding?

Vi setter stor pris på både ris eller ros, og tips til andre vi kan intervjue i podkasten for næringslivet i sør. 

Send e-post

Vil du ha beskjed når nye podkaster er klare?

Det er bare å melde deg på Næringspoddens nyhetsbrev, så får du e-post når vi legger ut nye episoder. Husk å bekrefte i lenken vi sender på e-post, da!

Meld deg på nyhetsbrev her

Grønn Kontakt

Daglig leder: Ole Henrik Hannisdahl (LinkedIn)

Eier: Statkraft

Selskapet opprettet: 2009

LinkedIn: Grønn Kontakt

Nettside: Grønn Kontakt

 

Blogg:
Ikke bare bank