Er lenker fra banken trygge?

  •  

Er du usikker på om det er trygt å klikke på lenker du mottar i e-post eller SMS fra banken? Her får du informasjon om hvordan du kan vite hva som faktisk kommer fra oss.

– Målet vårt er at du som kunde skal motta relevant og nyttig informasjon og tilbud fra oss tilpasset nettopp deg. Vi vil derfor av og til sende deg en e-post hvor vi gir deg gode råd og nyheter innen sparing, lån, forsikring og smart bruk av mobilbank, sier Janicke Altenborg, leder for digitalt salg i Sparebanken Sør. 

– Vi ønsker å ta vare på din sikkerhet på nett, og tar ansvar ved å gi deg opplæring og tips til hvordan du kan unngå svindel, sier hun. 

Janicke Altenborg-leder-digitalt-salg-i-banken

Sammen med blant andre Åsmund Myklevoll, ansvarlig for digital sikkerhet, har Janicke vært med på å utvikle en ny policy for klikkbare lenker for Sparebanken Sør. Hun forklarer hvordan du kan forvente å motta kommunikasjon fra banken:

– Vi vil av og til sende deg e-poster med lenker til for eksempel produktsider, men vi sender deg ikke lenker direkte til nettbank som fører deg til en innloggingsside. Det eneste unntaket er dersom du nettopp har bestilt et produkt, en tjeneste eller gjort en handling på sor.no, da får du en bekreftelse. I en slik e-post vil vi kunne sende deg lenker direkte til innlogging i nettbank eller mobilbank, forklarer Janicke.

Slik sjekker du lenkene

Dersom du har fått en e-post med klikkbare lenker, så finnes det en enkel måte å sjekke hvor lenkene fører til før du klikker på dem.

– Hold musepekeren over lenken, da vil du se nettadressen, ofte nederst i venstre hjørne, sier Åsmund Myklevoll, ansvarlig for digital sikkerhet.

Åsmund-Myklevoll-ansvarlig-for-sikkerhet-i-Sparebanken-Sør

E-poster og sms fra banken vil aldri inneholde lenker til andre domener enn https://www.sor.no/*, https://kampanje.sor.no/" , "https:://www.gulleklubben.no/", og de vil alltid være sikre, det vil si at de starter med https://, ikke http://.

Aldri oppgi BankID-informasjon

Banken vil i noen tilfeller sende deg lenker til skjemaer hvor du blir bedt om å fylle inn ikke-sensitive opplysninger, det vil si ikke opplysninger om passord og eller BankID-informasjon.

– Vi ber deg aldri om å oppgi passord, brukernavn eller BankID-informasjon rett etter du har klikket på lenke i en e-post. Det vil alltid være en mellomside før du går videre til en side med BankID-innlogging. Dersom du opplever noe annet enn dette, så er det svindel. I e-poster fra oss vil det alltid være en informasjonsside etter du har klikket på lenke hvor vi igjen ber deg klikke på en knapp for å logge inn i nettbanken, understreker Åsmund, og legger til at du alltid kan kontakte kundesenteret vårt hvis du er usikker på om en lenke eller e-post vi har sendt deg er ekte.

Besøk gjerne Nettvett (åpnes i nytt vindu) for flere gode råd og tips om sikkerhet på nett. De har blant annet en egen side om falske e-poster (åpnes i nytt vindu). 

Av: Siril Reyes Aartun Sosiale medier-ansvarlig og innholdsprodusent
Blogg:
Ikke bare bank