Derfor trenger vi din legitimasjon

  •  

Gunnar Thomassen, direktør for privatmarkedet, forklarer hvorfor banken trenger din legitimasjon, og takker for forståelse og tålmodighet fra titusener av hyggelige kunder som har legitimert seg.

Mange kunder har fått, eller vil få, beskjed om at de må legitimere seg på nytt i banken. Direktør for privatmarkedet Gunnar Thomassen forklarer deg hvorfor og hvordan. 

- Det er fordi at de senere årene så har både europeiske myndigheter og norske myndigheter økt innsatsen for å hindre terrorfinansiering og hvitvasking av penger. Norske banker har blitt pålagt av myndighetene å innhente legitimasjon til alle sine kunder. Derfor må våre kunder legge fram gyldig legitimasjon som viser at jeg er jeg, og jeg eier den kontoen.

Legitimer deg hjemme i stua, eller kom innom oss

-Kan jeg legitimere meg digitalt, eller må jeg inn i banken?

-Du kan enkelt sende oss bevitnet kopi av din legitimasjon. Da tar du kopi av gyldig legitimasjon på et skjema du laster ned fra nettsidene, med to vitners signaturer, og sender til oss i posten eller digitalt, sier Gunnar Thommassen.

-Hva er gyldig legitimasjon?

-Gyldig legitimasjon avhenger av hva man skal bruke den til. For å ha BankID er pass eneste gyldige legitimasjon, dersom du ble kunde hos oss etter 2007. Dette er et krav fra BankID Norge.

-Hvis du ikke skal ha BankID, men kun konto og nettbank, så er flere legitimasjonstyper gyldige. Men vi anbefaler at du bruker pass dersom du har det. (Se faktaboks nederst med oversikt over hva som er gyldig legitimasjon.) 

-Hvis jeg ikke vil gjøre dette digitalt, men heller besøke banken og få hjelp, kan jeg legitimere meg på hvilket som helst av bankens kontorer?

-Ja, det kan du. Bare kom innom, eller avtal tid med rådgiveren din om du ønsker det.

-Tar det lang tid å legitimere seg?

-Nei, det tar kun et par minutter. Og du blir møtt av veldig hyggelige folk!

 

Malene Ettesøl har vært kunde hos Sparebanken Sør siden hun ble født, og synes legitimeringen gikk raskt og greit

Malene Ettesøl fra Arendal har vært kunde i banken siden hun ble født. Her er hun innom for å legitimere seg, og hun synes det gikk raskt og greit.  

-Men hva med de syke eller eldste, de som bor på sykehjem eller institusjon? De kan jo ikke komme til banken, og har heller ikke ofte gyldig legitimasjon. Hva kan de eller deres pårørende gjøre da?

-Da hjelper vi dere, bare ta kontakt med oss. I slike tilfeller kan vi gjøre unntak ved å legge frem den dokumentasjonen vi har og kanskje et utgått pass, overfor myndighetene.  

-Hva er fristen fra man har fått beskjed om å legitimere seg?

Det vil stå i meldingen du får fra oss. Du vil også få påminnelse om vi ikke hører fra deg innen fristen.

-Hvordan vil de det gjelder bli kontaktet?

-Vi kontakter deg enten via telefon, brev, e-post eller SMS.

-Hva skjer hvis jeg ikke legitimerer meg innen fristen jeg har fått?

-Da er vi nødt til å stenge kontoen din midlertidig, inntil du legitimerer deg med gyldig legitimasjon.

-Hva om jeg ikke har hørt noe fra banken om å legitimere meg?

-Da trenger du ikke gjøre noe som helst. Vi kontakter de det gjelder, som ikke har oppdatert legitimasjon og informasjon hos oss. 

Banksjef Sidsel må også legitimere seg

Også regionbanksjefen, Sidsel Christiansen, som har jobbet i banken i årevis, må legitimere seg på nytt. Nikolai Sissener har sin første uke på jobb i banken, og skryter av hvor mange hyggelige kunder vi har.

-Vi kan også stille en del spørsmål kundene må svare på. De aller fleste kundene våre har allerede svart på spørsmålene i nettbanken sin. Blant annet om hvordan du skal bruke banken, hvor pengene dine kommer fra, statsborgerskap og fødeland. Hvorfor gjør vi det?

-Dette er opplysninger som myndighetene krever at vi har på plass på hver enkelt kunde. Det gjøres for å beskytte dine økonomiske interesser, beskytte deg mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Du gir egentlig ikke opplysningene til oss, men til myndighetene, via banken. 

Utvidet åpningstid hos mange av våre avdelinger

-Vi har i denne perioden langåpent en dag eller to i uka i mange av våre avdelinger. Er det mange som benytter seg av dette?

-Ja, det er det. Ofte er det åpent til 19 på torsdager, og av og til lørdags formiddager. Skulle det være litt kø så byr vi på kaffe og kjeks eller sjokolade. På nettsidene våre finner du åpningstider på de ulike kontorene. 

-Hvordan er det å drive bank i dag i forhold til for noen få år siden, egentlig? 

-Det er mange regelverk som har trådt i kraft de siste årene, som går på personvern, deling og beskyttelse av persondata. Antihvitvaskarbeidet som pågår nå, med re-legitimering av mange tusen kunder er en enorm jobb for norske banker.

-Digitaliseringen påvirker hvordan kundene bruker banken, og hvordan vi må utvikle banken. Det er mange nye utfordringer og muligheter. Med økende svindelvirksomhet er denne jobben med antihvitvask veldig viktig, og en felles og viktig jobb for oss alle.

Her kan du lese mer om legitimering, og se åpningstider på de ulike kontorene. 

Hva er gyldig legitimasjon?

1. Dersom du har BankID hos oss, er norsk eller utenlandsk pass eneste gyldige legitimasjon. Gjelder kunder etablert etter 2007.

 

2. Dersom du ikke har BankID hos oss, kan du bruke en av følgende legitimasjonstyper:

  • Norsk og utenlandsk pass
  • Norsk førerkort
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID

 

 

Av: Janicke Altenborg Innholdsprodusent | Ansvarlig sosiale medier
Blogg:
Ikke bare bank