Forskjellen på kodebrikke, BankID og BankID på mobil

  •  

På bildet ser du kodebrikken. Denne får du når du oppretter nettbank i Sparebanken Sør. Med denne kan du logge inn i nettbanken - og i nettbanken kan du bestille BankID og BankID på mobil.

Lurer du på om det er forskjell på kodebrikke og BankID, og hva er BankID på mobil og BankID-appen i alt dette? Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg.

Omtrent alle banker i Norge, offentlige tjenester og andre organisasjoner benytter seg av ulike sikkerhetsløsninger for innlogging, identifisering og signering på nett. Men hva er egentlig de forskjellige løsningene?

Dette er kodebrikke

En kodebrikke, også kalt sikkerhetskort, er en engangskode-løsning du bruker for å identifisere deg på nettet. Vi har bilde av kodebrikken øverst i artikkelen. Denne mottar du når du skaffer deg nettbank i en norsk bank. Du får også et passord til første gangs pålogging i nettbank, og passordet kommer via SMS eller e-post. Dette endrer du til ditt eget personlige passord første gang du logger inn. 

Når du logger deg inn i nettbanken, gjør du det med engangskode fra kodebrikken sammen med ditt personlige passord. Kodebrikken generer en engangskode som stadig endres. Kodebrikke utstedes kun av banker i Norge, og du trenger denne for å bestille deg BankID.

Du bestiller en ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding om å sende deg en ny kodebrikke, eller ved å ringe oss på telefon 38 10 92 00.

Sparebanken Sør

Dette er BankID

BankID er en løsning for personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet, slik du bruker pass eller førerkort i den fysiske verden. Med BankID får du en enklere hverdag. Du kan benytte samme BankID uansett hvilken norske bank du logger deg inn i.

Du bestiller BankID i nettbanken, og du må bruke enten kodebrikke med engangskode eller BankID-appen sammen med BankID. Merk deg at det passordet du lager til BankID er veeeldig lett å blande med pålogging uten BankID - så tenk smart og tenk sikkerhet når du lager passord.

Du bruker BankID som en elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken eller nettbedrift. Du kan bruke BankID til elektronisk signering av avtaler og dokumenter, for eksempel søknad om barnehageplass, adresseendring og refinansiering av lån. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.

BankID utstedes av banken og kan bestilles i nettbanken. Du bruker den fysiske kodebrikken eller BankID-appen sammen med BankID-passordet ditt når du logger inn med BankID.

Sparebanken Sør

Les mer om BankID her.

BankID-app erstatter kodebrikken

Logo til BankID-appen

BankID-appen kan lastes ned til mobilen din, og denne erstatter kodebrikken om du logger inn eller signerer med BankID. Det er enkelt å raskt å bruke BankID-appen, og mobilen har du jo med deg stort sett over alt. Du laster ned appen i App Store eller Google Play, og aktiverer den med BankID eller BankID på mobil. 

Men ikke kast kodebrikken, for du trenger den om du mister mobilen og må skaffe deg ny, for eksempel.

Les mer om BankID-appen her

Dette er BankID på mobil

BankID på mobil er en eldre metode for å bruke mobilen som brikke for identifisering og signering på nettet. Med BankID på mobil kan du logge deg inn i nettbanken uten kodebrikken. Løsningen er på vei ut, og vi anbefaler BankID-app for dem som ønsker å bruke mobilen til pålogging og signering.

Det er ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil.

Les mer om BankID på mobil her.

Tips: BankID og BankID på mobil er to forskjellige avtaler. Du kan se status på avtalene dine i nettbanken din

Logg inn i nettbanken med mobilbanken

Mobilbanklogo til Sparebanken Sør

Det er også mulig å logge inn og betale i nettbanken ved å bruke mobilbanken vår. Når du velger denne muligheten på påloggingssiden, taster du inn fødsels- og personnummeret ditt. Da får du oppgitt en referanse på skjermen som du må sammenligne med det som mobilbanken din varsler deg om.

Dersom du ikke har tillatt varslinger fra mobilbanken, kan du logge deg inn i mobilbanken og velge "Flere tjenester" i menyen, der finner du "Autentiseringer". Velg riktig referanse, bekreft med kode, finger eller ansikt som vanlig i mobilbanken, og du logges inn i nettbanken.   

Les mer om mobilbanken vår her.

Vi har fire påloggingsmuligheter til nettbanken nå

For deg som bruker nettbedrift - dette er digipass

Digipass er en annen type kodebrikke som gis til nettbedriftbrukere som ikke bruker BankID. Denne kodebrikken har talltastur, slik at du må lage din egen PIN-kode som benyttes på digipass hver gang du trenger en ny engangskode til å logge inn i nettbedrift. Vi anbefaler BankID-innlogging i nettbedrift for alle som har anledning til å skaffe seg BankID.

Pass på sikkerheten

Oppgi aldri PIN-koden eller sikkerhetskode fra kodebrikken til venner, familie, kollegaer, bedrifter eller andre mennesker som sier de trenger dem. Banken eller andre anerkjente selskaper vil aldri be deg om å oppgi personlige opplysninger som engangskoden fra kodebrikken din, koden til BankID på mobil eller passordet til BankID-pålogging.

Er du nysgjerrig og ønsker å lese mer om andre innloggingsløsninger? Les mer om dette på difi.no (åpnes i nytt vindu).

Vi anbefaler BankID-app

Vi anbefaler å laste ned og aktivere BankID-appen. Det er enkleste og raskeste måte å logge inn i nettbanken på. Les om BankID-appen her.

Bloggfoto av Ann-Kristin Robstad Jørgensen
Av: Ann-Kristin R. Jørgensen Webredaktør og blogger
Blogg:
Ikke bare bank