Enklere håndtering av skattetrekk

  •  

Fra 2026 blir det enklere å håndtere skattetrekk. Her er litt nyttig informasjon for deg som har ansatte.

Fra 1. januar 2026 blir det enklere å håndtere skattetrekk. Skattetrekkskontoen avvikles, og skatt betales direkte til Skatteetaten.

Målet fra Skatteetaten er å gjøre prosessen enklere og redusere administrasjon for bedriften din.

Få full oversikt

  • Skattetrekkskonto skal ikke brukes etter januar 2026.
  • Fra 2026 innbetales skatt direkte til Skatteetaten samtidig med lønnsutbetaling.
  • Penger igjen på konto etter januar kan frigis fra april 2026.

Hva må jeg gjøre?

  1. Innbetaling for sjette termin 2025 betales fra skattetrekkskonto og gjøres senest 15. januar 2026.
  2. Skatt knyttet til lønnsutbetaling fra januar 2026 innbetales direkte til Skatteetaten. Sjekk at du har riktig kontonummer. Rapporter også lønnsutbetalingsdato i A-melding innen 5. februar.
  3. Restbeløp under 12 000 kroner frigjøres automatisk av banken og du trenger ikke foreta deg noe. Restbeløp over 12 000 kroner må bedriften søke Skatteetaten om å frigi. Bekreftelsen fra Skatteetaten må deretter sendes til nettpostkassen i nettbedrift (logg inn i nettbedrift - åpnes i nytt vindu).

Nyttig å vite

Dersom du bruker regnskapsfører til å betale lønn, kan denne gjøre dette for deg. Sjekk informasjon fra regnskapsføreren din. Du kan lese mer om endringen på skatteetaten.no.

Alle som har ansatte med lønn, er lovpålagt å spare til pensjon og tegne yrkesforsikringer. Disse tjenestene kan samles hos oss i Sparebanken Norge.

Samle tjenestene dine hos oss

Har du pensjon og forsikringer for ansatte et annet sted?

Det er enkelt å samle dette hos oss. Vi hjelper deg med riktige løsninger for bedriften din.

Jeg ønsker et tilbud

Blogg:
Ikke bare bank