Enklere håndtering av skattetrekk
Fra 2026 blir det enklere å håndtere skattetrekk. Her er litt nyttig informasjon for deg som har ansatte.
Fra 1. januar 2026 blir det enklere å håndtere skattetrekk. Skattetrekkskontoen avvikles, og skatt betales direkte til Skatteetaten.
Målet fra Skatteetaten er å gjøre prosessen enklere og redusere administrasjon for bedriften din.
Få full oversikt
- Skattetrekkskonto skal ikke brukes etter januar 2026.
- Fra 2026 innbetales skatt direkte til Skatteetaten samtidig med lønnsutbetaling.
- Penger igjen på konto etter januar kan frigis fra april 2026.
Hva må jeg gjøre?
- Innbetaling for sjette termin 2025 betales fra skattetrekkskonto og gjøres senest 15. januar 2026.
- Skatt knyttet til lønnsutbetaling fra januar 2026 innbetales direkte til Skatteetaten. Sjekk at du har riktig kontonummer. Rapporter også lønnsutbetalingsdato i A-melding innen 5. februar.
- Restbeløp under 12 000 kroner frigjøres automatisk av banken og du trenger ikke foreta deg noe. Restbeløp over 12 000 kroner må bedriften søke Skatteetaten om å frigi. Bekreftelsen fra Skatteetaten må deretter sendes til nettpostkassen i nettbedrift (logg inn i nettbedrift - åpnes i nytt vindu).
Nyttig å vite
Dersom du bruker regnskapsfører til å betale lønn, kan denne gjøre dette for deg. Sjekk informasjon fra regnskapsføreren din. Du kan lese mer om endringen på skatteetaten.no.
Alle som har ansatte med lønn, er lovpålagt å spare til pensjon og tegne yrkesforsikringer. Disse tjenestene kan samles hos oss i Sparebanken Norge.
Samle tjenestene dine hos oss
Har du pensjon og forsikringer for ansatte et annet sted?
Det er enkelt å samle dette hos oss. Vi hjelper deg med riktige løsninger for bedriften din.