Løfter lokale nisjebutikker ut i nasjonalt marked

  •  

Morten Helgaland er daglig leder av Diip.no, og er opptatt av å løfte frem ekte håndverk.

– Mange i regionen er dyktige til å starte opp butikker lokalt, men det er få som klarer å vokse og ta det neste steget, sier Morten Helgaland, daglig leder i Diip.no.

Diip er en digital markedsplass for små, lokale butikker innen møbler og interiør, med hovedsete i Stavanger. De selger ting av høy kvalitet som er håndlaget og designet i Norge.

– Vi jobber for å gi de lokale gründerne muligheten til å få et større nedslagsfelt og vokse seg større, sier Morten.

Han sammenlikner Diip med nettbutikken miinto.no, som driver det samme konseptet, men for klær og i internasjonal skala.

– Forretningsmodellen vår er godt etablert, men vi har helt unike produkter i nettbutikken vår, sier han.

Hey Honey Marit Kommedal.jpg

Marit Kommedal eier butikken Hey Honey og selger sine produkter på Diip.no. I likhet med Morten er hun opptatt av at det hun selger skal være bærekraftige og av høy kvalitet.

Vil tilbake til håndverkstradisjonen

– Bærekraft er ikke et nytt konsept. Før i tiden ble ting laget for å vare lenge, repareres og gå i arv.

Morten kommer fra håndverkslekt og har fått en voksende interesse for møbeldesign etter han startet i Diip.

– Jeg har stor respekt for dem som skaper ekte håndverk. Ikke bare er det nøysomt arbeid som ligger bak, men det en filosofi bak konseptene, for eksempel minimalisme og funksjonalisme.

– Vi må tjene penger og skape verdi for å overleve. Men for at vi skal bli mer bærekraftige må håndverkstradisjonen bli mer vanlig igjen. Vi må reparere fremfor å masseprodusere.

Morten Helgaland

Snur skuta mot kommersielt farvann

– Det er krevende tider å drive bedrift. Nå som folk snur ekstra på krona, er produktene vi selger noe folk sjeldnere tar seg råd til.

For en tid tilbake prøvde Diip å få hodet over vann med hjelp av crowdfunding, men det var ikke nok. Han og resten av teamet måtte dermed gjøre endringer i driften som nå er mer kommersiell enn tidligere.

– Jeg har hanket inn de beste ressursene jeg vet om for å få skuta på rett kjøl, og vi ser at det hjelper.

Nå satser de på å bygge opp det han kaller for en organisk tilhengerskare; lojale kunder som kommer inn i butikken for å kikke og se hva slags nye ting de har tatt inn.

– En lojal tilhengerskare er veldig viktig. Får vi denne til å vokse, vil det gi resultater på bunnlinja til slutt. Det trenger kundene våre og investorene våre.

Morten Helgaland

Abel Interiør lysestaker
Unikt: Disse fargerike lysestakene selges av Abel Interiør på Diip.no.

Skaper grønn vekst i lokalt næringsliv

Morten forteller at det passer dem godt å bruke en lokal sparebank i forretningen.

– Det er selvfølgelig viktig for oss med en solid og effektiv bank som Sparebanken Sør. Men tankegangen vår er den samme; vi drives av å styrke veksten i det lokale næringslivet. I tillegg er jeg veldig fornøyd med Nettbedrift, og det er viktig for meg, sier han.

Sitronvase fra Werns.jpg

Denne sitronvasen er fra Werns, som har dyrevennlige og veganske produkter.

Line Birgitte Bergsaker er Diips rådgiver i Sparebanken Sør.

– I Sparebanken Sør er vi opptatt av å støtte bedrifter og prosjekter som bidrar til bærekraftig vekst. Diip er en slik kunde, særlig ved å løfte bedrifter som lager håndlagde og kortreiste produkter, sier hun.

– Diip er en veldig spennende kunde. Vi heier på gründere som tør å satse, og det er imponerende å se hvordan de klarer å snu seg rundt når det gjelder.

Line Birgitte Bergsaker

Line Birgitte Bergsaker Sparebanken sor.jpg
Line Birgitte Bergsaker, rådgiver i Sparebanken Sør.

Susanne Tollerød, profilbilde
Av: Susanne Tollerød Kommunikasjonsrådgiver
Blogg:
Ikke bare bank