Bygger det nye Arendal – tar vare på det gamle

  •  

– Jeg blir inspirert og lærer mye av kollegaene mine, sier Petter Aaland, daglig leder og medeier i Sørco Eiendomsutvikling AS. F.v.: Kai Frode Evensen, daglig leder og medeier Sør Eiendomsinvest AS, Petter Aaland, Tone Tveit, markedsansvarlig Alti Forvaltning og Ståle Sørbøe, daglig leder og medeier i Sørco AS.

Sørco Eiendomsutvikling, med Petter Aaland i spissen, brenner for å forvalte og utvikle eiendommer i arendalsområdet. – Suksessoppskriften er å ha en god struktur, bry seg om leietakerne, ha flinke ansatte og en solid bank i ryggen, sier han. 

I de ærverdige kontorlokalene til Sørco AS i Kystveien i Arendal møter vi Petter Aaland. Han er daglig leder og medeier i Sørco Eiendomsutvikling AS, et ungt selskap som ble stiftet i 2017. De har en finger med i spillet i svært mange bygge- og utviklingsprosjekter i og rundt Arendal. Aaland er rask med å skryte av kollegaene sine, som han er avhengig av i en hektisk hverdag med mange baller i lufta. 

– Jeg er så heldig at jeg ikke trenger å være ekspert på noe, for jeg har så dyktige folk rundt meg, med solid fagkunnskap. Vi har korte beslutningsveier og en struktur som gjør at vi har god oversikt, til tross for at det er svært mange prosjekter i sving til enhver tid, sier han.

Som eksempel trekker han fram en av sine kollegaer, Ståle Sørbøe:

– Ståle er ærlig og tar aldri snarveier, og jeg lærer mye av han, sier Aaland. 

Ambisiøse og langsiktige planer 

Noen av prosjektene Aaland har hatt ansvaret for er Solsiden Terrasse - et prosjekt med 72 nye leiligheter på Brotorvet i Stathelle, utvikling av et boligfelt med 38 tomter i Risør, utleie av flere store næringsbygg, oppføring av nye lagerseksjoner og mye mer. 
 
– Eiendomsutvikling handler om å se inn i glasskula og prøve å forutse hva som vil være bra for byen framover. Vi må være kreative og tenke stort, selv om ikke alt er realiserbart, forteller Aaland. 

Petter Aaland ser mot kameraet
 
Han forklarer videre at de vellykkede prosjektene alltid starter med å finne premissene og begrensningene først. 

– Vi tenker langsiktig og er analytiske. Derfor studerer vi kommunens styringsdokumenter nøye, og deltar i forum hvor reguleringsplaner diskuteres og bestemmes.

I tillegg til utvikling av nye byggeprosjekter, er forvaltning av bygårder og næringseiendommer en viktig del av Sørco Eiendomsutvikling. 

– Vi har mange ulike leietakere med forskjellige kontrakter. Heldigvis har jeg kompetente kontraktsforvaltere som hjelper med å ta beslutninger om for eksempel fellesutgifter og ting knyttet til bærekraft og miljø. Vår holdning er at hvis vi ikke behandler leietakerne bra, så møter vi oss selv i døra senere, forklarer Aaland.

Med hjerte for byen 

Et underselskap i Sørco Eiendomsutvikling er Arendal Byutvikling AS. 

– Navnet forplikter, og vi er opptatt av å bidra til at Arendal er en god by å bo i. Jeg er selv glad i å bruke byen, og har mange visjoner for hvordan den kan utvikle seg.

Aaland mener det er viktig at folk bor i sentrum, og at kapasiteten for både boliger og næringsareal bør utnyttes.

– Vi bruker mye ressurser på mulighetsstudier for å finne de beste løsningene. Det er viktig for oss å bevare frontene og sørge for lys i gatemiljøet, slik at vi tar vare på det fine bybildet i Arendal, sier han.

Petter Aaland på kontoret

Solid bank i ryggen 

Sørco Eiendomsutvikling er kunde i Sparebanken Sør, og Aalands erfaring med banken er utelukkende positiv. 

– Min opplevelse er at Sparebanken Sør er en fremoverlent bank som kjenner kundene sine godt og spiller på lag, sier han.

Aaland har et godt samarbeid med banksjef Didrik Rannekleiv. 

– Vi rapporterer uoppfordret til hverandre, og har god kommunikasjon. Betingelser er selvfølgelig viktig, men det er ikke alt. Smarte råd og rask respons fra banken er avgjørende i den jobben jeg har. Der er Didrik uunnværlig, sier Aaland.

Didrik Rannekleiv ser mot kameraet

Rannekleiv er glad for å høre at Sørco Eiendomsutvikling er fornøyde med Sparebanken Sør. 

– Som lokal sparebank har vi mulighet til å snu oss raskt ved behov, og det er en styrke. Vi er svært opptatt av å ha gode relasjoner til kundene våre, og bruker tid på å forstå deres behov. På den måten kan vi være en god sparringspartner, sier han.

Av: Siril Reyes Aartun Marked- og kommunikasjonsrådgiver for bedriftsmarked
Blogg:
Ikke bare bank