– Et godt forhold til banken gir meg trygghet
Einar Torgersen har vært kunde i Sparebanken Sør i over 50 år.
«Oppfør deg ordentlig mot banken! Det vil lønne seg», fikk Einar Torgersen høre av sin mor. Det er han fremdeles enig i.
Einar Torgersen, som snart fyller 71, hadde akkurat fylt 18 år da han tok opp sitt første banklån. Det var i Tromø Sogn Sparebank, som senere ble en del av Sparebanken Sør. Banksjefen var litt i tvil om dette var lurt, men Einar sto på sitt.
– Jeg skal betale tilbake hver krone så fort jeg kan, lovte han.
Og det løftet holdt Einar. Etter omtrent ett år var han gjeldfri, og banksjefen var strålende fornøyd.
Sparte penger til sin første bil
Einar har alltid vært opptatt av å spare, og har satt til side penger helt siden han begynte å jobbe i møbelforretning etter skolen. Da fikk han lønn en gang i uka, og var det noe til overs, ble det satt på konto. Målet på sikt var å kjøpe sin egen bil. Den drømmen gikk i oppfyllelse da han nådde myndighetsalder. Med bankens hjelp skaffet han seg lyseblå Volkswagen-boble.
– Det er viktig å ha et ryddig forhold til banken. For meg har det alltid vært slik at banken er noe man tar alvorlig. Det er viktig å være ekspeditt med betaling og følge opp forpliktelsene sine. Det har jeg syntes i alle år, sier Einar.
– Å ha tilknytning til, og et godt forhold til en sparebank gir trygghet. Jeg har hele tiden visst at dersom noe skjedde, ville jeg få hjelp.
Einar Torgersen
– Jeg har ikke opplevd at Sparebanken Sør har vært vanskelig eller at jeg har vært nødt til å stå med lua i handa, sier han.
Barna hjelper med teknologien
– Bankene har jo forandret seg en del siden du satte inn dine første sparepenger. Hva er dine tanker rundt det?
– Vi eldre sliter nok litt med teknologien. Jeg klarer fint e-post og nettbank, men noen måtte jo lære meg det. Det er ikke så lett å finne ut av på egen hånd.
Einar er glad for at han har barn som kan det nødvendige. De hjelper både han og kona når det trengs.
– Mange av de som er ti og tjue år eldre enn meg, har større problemer. Det er nok dem alle endringene går verst utover, sier han.
– Av og til forandrer de litt i nettbanken. Det ser litt annerledes ut når jeg logger meg på, og jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner poenget med det. Men jeg regner med at det har årsaker som jeg ikke har greie på. Sikkerhet, for eksempel. Og det skal vi jo være glad for.
Personlig hjelp når det trengs
Einar opplever at han ikke har så mye behov for å ha kontakt med banken lenger. Han klarer seg med betalingskort og nettbank i hverdagen. Likevel er det noe han er glad for, og som han synes er fint med Sparebanken Sør:
– I banken er det hyggelige folk, og jeg er glad for at det fortsatt er mulig å få kontakt med mennesker når det trengs. Det er ikke så ofte jeg gjør det, men bare å vite at det går an, er med på å gi en trygghet i hverdagen.
Einar Torgersen
Han kan fortelle at hele familien er kunder i Sparebanken Sør.
– Vi har dessuten bekjente som jobber der, og da føles det ekstra trygt og hyggelig, synes han.
Ferdig med å handle
– Nå, såpass seint i livet, opplever jeg heldigvis å ha handlet fra meg, sier han.
Han forteller at han og kona har stort hus på Tromøy samt hytte både på fjellet og ved sjøen.
– Det er vår buffer, eller våre sparepenger, om du vil. Vi kan alltids selge dersom noe skulle skje. I slike eiendommer er det jo bundet opp mye penger. Men vi har nok i det daglige. Vi kan jo ikke spise oss mer enn mette.
– Har du et råd til fremtidige bank-kunder?
– Vær ærlig! Min mors råd gjelder i grunnen fremdeles, smiler han.
Tekst: Hilde Eskild
Foto: Morten Krogstad Nøstdal