#22. Slik selger vi i et internasjonalt marked

  •  

Daglig leder, Ole Falk Hansen, foran kolleksjonen av Beckmann-sekkene.

Som daglig leder i Beckmann AS, selger Ole Falk Hansen og teamet hans nå flere førsteklassesekker i Kina enn i Norge – det til tross for at deres skolesekker er ledende på det norske markedet. Beckmann-sekken selges nå i over 20 land, og i følge Ole selv, er målet å vokse videre utenfor landegrensen de neste årene.

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts

Ole viser oss rundt i deres moderne lokaler sentralt i Sørlandsparken. Vi stopper foran utstillingen av noen ikoniske skolesekker fra Beckmanns over 70 år lange historie. Ole peker på sekken han selv fikk som barn i 1. klasse. Lite visste han den gang om om at merkevaren han bar på ryggen skulle bli hans fremtidige arbeidsplass. 

Beckmann har nå startet salget i Mexico og Thailand, da på forespørsel fra lokale forhandlere som ønsker å selge sekkene i de respektive markedene. I tillegg til dette anslår selskapet at de har omkring 75 % andel av salget i det norske skolesekkmarkedet for de minste barna. 

Et mannskap på totalt 20 mennesker jobber sammen for å utvikle, designe, bestille, selge og distribuere sekker verden over. Og tross sin lange historie, er Ole bevisst på at de må tørre å endre seg for at selskapet skal utvikle seg i riktig retning.

- Vi kommer til å bygger videre på tradisjonen og verdiene som er og har vært, samtidig må vi tørre å innovere og se fremover for å utvikle oss, sier Hansen.

Det viktigste er de menneskene man jobber sammen med. Det kan være så spennende oppgaver som bare det, men har du ikke et godt miljø og en god gjeng, blir oppgavene mindre viktig.

Ole Falk Hansen

Beckmann har nå lang erfaring med hvordan man går frem for å bli kjent i nye markeder. Det hender de blir kontaktet med av utenlandske forhandlere med forespørsel om å selge sekkene i deres lokale markeder. Samtidig jobbes det iherdig med å innta nye markeder i land de ser på som strategisk viktig å selge til – deriblant Sør Korea.

- I Sør Korea har vi nå 20 butikker som selger produktene våre. Vi kan allerede si at resultater etter første driftsår virker lovende.

Oles tips til å gjøre det bra på utenlandske markeder 

Når vi spør Ole om hvordan de går frem for å selge sine produkter i nye land, er svaret et godt forarbeid, da gjerne i form av en god analyse. 

Her er Oles tips til en klassisk analyse du bør foreta om du skal selge produkter til utlandet:

  • Er det et eksisterende behov i landet du skal selge varen?

  • Finnes det en tradisjon for å bruke produktet? 

  • Hvilke konkurrenter finnes det og skiller du deg fra dem? 

  • Er det kjøpekraft? 

  • Er det betalingsvilje for produktet?

  • Finnes det et forhandlernettverk?

 


Hvordan produseres varene? Er det ulike krav i de forskjellige landene? Og hva tenker Ole om selskapets utvikling fremover? Dette er bare noen av spørsmålene vi får svar på i denne episoden av Næringspodden.

 

 

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts


Ønsker du å gi tilbakemelding?

Vi setter stor pris på både ris eller ros, og tips til andre vi kan intervjue i podkasten for næringslivet i sør. 

Send e-post

Vil du ha beskjed når nye podkaster er klare?

Det er bare å melde deg på Næringspoddens nyhetsbrev, så får du e-post når vi legger ut nye episoder. Husk å bekrefte i lenken vi sender på e-post, da!

Meld deg på nyhetsbrev her

 

Ole Falk Hansen

Blogg:
Ikke bare bank