Mistet kodebrikken?

  •  

Selv om mange nå kun bruker BankID på mobil og BankID-appen (BAPP), vil det komme situasjoner der du må ha kodebrikken din. 

Hvis du har fått nytt SIM-kort, eller bytter abonnement, så MÅ du ha kodebrikken eller BankID-app for å komme inn i nettbanken din. Du trenger også kodebrikken for å aktivere BankID-appen på nytt hvis du bytter telefon. 

Dersom du har mistet kodebrikken og har BankID på mobil, kan du logge deg inn i nettbanken og sende oss en melding derfra om å sende deg ny kodebrikke.

Du kan også sende oss en melding fra mobilbanken, eller ringe oss på telefon 38 10 92 00, så hjelper vi deg. Vi har åpent alle hverdager fra klokken 0800 til 2000. Vi kan ikke hjelpe deg med ny kodebrikke via Messenger, da dette ikke er en sikker kanal. 

PS: Husk også at det er lurt å legge kodebrikken et sikkert sted, for eksempel der du har pass eller liknende. Du trenger brikken dersom du ikke lenger har en BankID-app som fungerer, for eksempel.

BankID-appen istedenfor kodebrikke

BankID-appen (BAPP) kan i de fleste tilfeller erstatte kodebrikken. Det er en app som brukes i stedet for kodebrikken om du logger inn eller signerer med BankID. Det er altså ikke det samme som BankID på mobil, men er enklere og raskere å bruke. Du laster ned appen i App Store eller Google Play, og aktiverer den med BankID eller BankID på mobil. Husk: ikke kast kodebrikken, for du trenger den om du bytter mobil.

Les mer om BankID-appen her. 

Av: Janicke Altenborg Leder digitalt salg
Blogg:
Ikke bare bank