Olga-svindel

  •  

Mange av ofrene for det som gjerne kalles «Olga-svindel», er eldre kvinner som ofte har hatt det navnet.

I det siste har det vært flere nye tilfeller av svindel av eldre, her kan du lese mer om hva den type svindel innebærer og hva du kan gjøre for å unngå å bli lurt.

Slike svindler kjennetegnes ofte ved at man blir ringt opp fra noen som sier de ringer fra banken – av og til fra bankens telefonnummer som de forfalsker. Svindlerne snakker ofte godt norsk og sier enten at det er relatert til et lån som skal utbetales eller at det er noe galt med kontoen deres. Svindleren tilbyr seg å fikse problemet med en gang eller så ringer en svindlerkollega opp få minutter etterpå. I noen tilfeller har svindlerne til og med hevdet å være fra bankens sikkerhetsavdeling og at de har blitt utsatt for svindel som de vil rydde opp i. I alle disse tilfellene vil de be om BankID-koder.

Dette er en type svindel som er svært vanskelig for banken å oppdage, da svindlerne har riktige brukernavn og BankID-koder. Informasjon til våre kunder om å være på vakt er derfor en av de viktigste virkemidlene vi kan bruke.

Bankene har høy tillit i befolkningen, kanskje spesielt blant de eldre, og de kan muligens derfor bli litt «satt ut» av å få slike henvendelser. Snakk derfor gjerne med dine eldre slektninger om at denne typen svindel foregår slik at de er forberedt hvis de blir kontaktet.

Sparebank 1 rapporterer om hele 17 hendelser i mai og juni i år, med et snittbeløp på 200.000 kr i tap per offer.

Våre råd til alle kunder – og spesielt de over 70 år – er derfor:

  1. BankID er personlig og du skal aldri oppgi BankID-kodene dine til noen, spesielt ikke personer som kontakter deg over telefon
  2. Ingen bank vil noensinne be deg oppgi BankID-koder – uansett årsak. Hvis noen ber deg om BankID-koder er det svindelforsøk
  3. Hvis du er i tvil om en henvendelse er et svindelforsøk – legg på og ring tilbake til bankens kundesenter. De kan hjelpe å avklare det som skjer

Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel bør du snarest ta kontakt med banken din!

Foto av Åsmund Myklevoll, ansvarlig digital sikkerhet
Av: Åsmund Myklevoll Ansvarlig digital sikkerhet
Blogg:
Ikke bare bank