Økning i svindelforsøk – slik beskytter du deg

  •  

Åsmund Myklevoll advarer nok en gang mot svindelforsøk, her får du tipsene du trenger.

Svindelforsøk, spesielt relatert til falske nettbutikker og hentemeldinger, er på et alarmerende oppsving, advarer sikkerhetssjef Åsmund Myklevoll i Sparebanken Sør. Det er flere ting du kan gjøre for å unngå å gå i fella.

– Vi ser en bekymringsfull trend i svindelsaker. Spesielt problematisk er de falske meldingene som utgir seg for å være fra kjente tjenester som HeltHjem og Posten. De ser overbevisende ut og kan lure selv den mest forsiktige, sier Åsmund Myklevoll, sikkerhetssjef i Sparebanken Sør.

Åsmund Myklevoll viser frem en typisk svindel-sms

Får du en melding om at du må betale noe for å få ut pakken din, etterfulgt av en lenke, så er det som regel svindel.

– Et viktig kjennetegn er at du får beskjed om at det haster, sier Åsmund.

Han anbefaler at du i stedet laster ned postleverandørens app eller sjekker sporingsnummeret via deres nettsider

Ikke la deg lure av slike SMS-er

Ikke la deg lure av slike SMS-er.

Mange falske nettbutikker

Andre kjente svindelmetoder er falske nettbutikker. På slike nettsteder er det ofte vanskelig å finne kontaktinformasjon, prisene er for gode til å være sanne og de driver aggressiv markedsføring i sosiale medier som TikTok og Instagram.

– Bestiller du fra en falsk nettbutikk kan det hende du ikke får varen du har betalt for, eller i verste fall blir du forsøkt svindlet ved at du blir bedt om å legge inn betalingsinformasjon flere ganger fordi betalingen tilsynelatende ikke går gjennom, forklarer Åsmund. 

Del aldri BankID-informasjon

Noen opplever også å bli ringt opp av folk som utgir seg for å være fra politiet eller banken. Åsmund understreker viktigheten av å aldri dele BankID-informasjon.

– ­Ingen seriøse institusjoner, inkludert oss, vil be om din BankID via e-post eller telefon, sier han.

Han legger til at Sparebanken Sør har effektive systemer for å avdekke og stoppe svindelforsøk, men påpeker at kundenes forsiktighet er avgjørende.

– Selv om vi har gode systemer, så kan personer fortsatt bli lurt. Det er derfor vi stadig minner om viktigheten av å ikke oppgi BankID-informasjon hvis du er i tvil om det er ekte.

Sparebanken Sør samarbeider tett med politiet for å håndtere svindelutfordringer.

– Sammen med politiet jobber vi kontinuerlig for å forbedre våre metoder for å oppdage og forhindre svindel, forklarer Åsmund.

Hva gjør du hvis du blir svindlet?

Har du gått i fella og blitt svindlet, så er det viktig at du sperrer kortet og kontakter banken så raskt som mulig.

– Jo raskere vi blir informert, jo større sjanse har vi for å hjelpe, sier Åsmund.

Sparebanken Sør har døgnåpent kundesenter, slik at du kan ringe når som helst.

Smarte grep du kan ta selv

Du kan også gjøre noen grep for å forebygge å bli svindlet:

  • Ha på to-trinnsverifisering på der det er mulig, slik som på e-post, AppleID og sosiale medier-kontoer.
  • Opprett en frivillig kredittsperre, slik at svindlere ikke kan ta opp forbrukslån i ditt navn.
  • Bruk et sikkert passord, og ikke bruk det samme passordet flere steder. Bytt passord hvis du mistenker at det har kommet på avveie.  

Her kan du lese om hvordan du lager et sikkert passord.

Åsmund avslutter med en oppfordring til kundene:

– Vær kritisk og varsom. Vårt dyktige team står virkelig på for å beskytte dere mot svindel, men din egen årvåkenhet er svært viktig.

Økonomiundervisning i skolen

Personlig økonomi er på agendaen under temaet livsmestring i læreplanen. Bankens privatøkonom og flere rådgivere drar ut på skolebesøk, og det er mulig å kontakte oss om et besøk til din skole.

Les mer om økonomiundervisningen her

Blogg:
Ikke bare bank