Gode tips for ikke å bli lurt på telefon eller internett
Svindlere blir stadig mer profesjonelle. Unngå svindel med disse tipsene fra Sparebanken Sør.
Stadig flere blir rammet av avanserte og profesjonelle svindlere. Hører du historier om vanvittige gevinster på kort tid kan det være fristende å la seg lokke, men husk uttrykket «Høres det for godt ut til å være sant – så er det nok akkurat det».
En seriøs aktør vil ikke be deg oppgi sensitiv informasjon som passord, kortinformasjon eller PIN-koder i e-post eller over telefon. Ikke la deg lure selv om de sier de ringer fra en bank, politiet eller liknende.
Unngå å bli lurt med disse tipsene
Tenk deg om
- Om mulig, kontakt mottaker av en betaling per telefon for å verifisere betalingsinformasjon oppgitt via nettside eller e-post, da disse kan være hacket/forfalsket.
- Ikke la andres betalinger gå via din konto, da du utsetter deg selv for mulig svindel, eller du kan bli innblandet i straffbare forhold.
- Vis varsomhet ved forskuddsbetalinger.
- Søk opp mottaker på nettet, samt bruk søkeord som «scam» eller »svindel». Får du treff, så bør du ane ugler i mosen.
- Tenk deg om når du blir kontaktet: Er det naturlig at de kontakter deg?
Ikke utfør betalinger i disse tilfellene
- Beløpet skal til personer du ikke kjenner godt eller kan bekrefte identiteten til.
- Du har mottatt «lukrativt» investeringstilbud, der informasjonen ikke er troverdig, og du har kort tid på deg for å overføre pengene.
- Du må sende penger fort for å motta arv, gevinst eller liknende.
- Du blir bedt om å sende penger når du selger noe.
- Du er usikker på om et nett- eller telefontilbud er lovlig.
Nyttige lenker om hvordan unngå svindel
Økokrim: https://www.okokrim.no/bedrageri.422488.no.html
Finanstilsynet: https://www.finanstilsynet.no/forbrukerinformasjon/markedsadvarsler/
Svindel.no
Norske banker har gått sammen om en informasjonsside som kan lære deg selvforsvar mot svindel. Vi anbefaler at du bruker denne til å bli enda flinkere på sikkerhet.
Gå til svindel.no (åpnes i nytt vindu).
Dersom du er blitt svindlet
Ved svindeltilfeller som gjelder kort og/eller konto, må både banken og kunden iverksette tiltak. Slike tiltak kan være nye koder / nytt passord, ny kodebrikke, nye kort eller desinfisering av datamaskin/mobiltelefon/nettbrett for å fjerne eventuelle virus.
Dersom du mistenker svindelforsøk, må du umiddelbart kontakte banken. Vi er tilgjengelige på telefon (+47) 38 10 92 00 hele døgnet.
Vi kan iverksette nødvendige tiltak for å forhindre ytterligere følger. Dersom det er mulig så hjelper det om du også kan sende inn skjermbilde av den mistenkelige nettbanksituasjonen, for eksempel.
Mer om sikkerhet
Vet du nok om hvordan du beskytter mobiltelefon, pc og deg selv?