I førjulstiden, og kanskje spesielt rundt Black Friday, florerer det av forlokkende tilbud i nettbutikker og sosiale medier. Hva kan du gjøre for å unngå å bli svindlet?
I det siste har det vært flere nye tilfeller av svindel av eldre, gjerne via telefon. Her kan du lese mer om hva den type svindel innebærer og hva du kan gjøre for å unngå å bli lurt.
Perioden vi er inne i kan gi grobunn for økt svindelaktivitet for bedrifter. Hva er de vanligste svindeltypene? Og hva kan bedrifter gjøre for å beskytte seg?
2-faktor autentisering eller MFA (multi-factor authentication) er en en sikkerhetsmetode du kan bruke ved pålogging av kontoer, som e-post og Facebook. Ved å aktivere 2-faktor autentisering/MFA reduserer man risikoen betydelig for hacking og svindel.
Vi har en krevende og uoversiktlig situasjon med både korona-frykt, lave aksjekurser, permitteringer og stupende oljepris. Mange er for tiden enten på hjemmekontor eller permitterte – noe som i begge tilfellene medfører at fokus og rasjonalitet kanskje ikke er like høy som vanlig.
Vi kan like godt erkjenne det med en gang: Passord er vanskelig for mange. Mange av oss har passord til alt mellom himmel og jord - fra robotstøvsuger, jobb, privat e-post, Facebook, Instagram, Snapchat, nettbutikker og ikke minst: BankID.
Med utsikten til å få seg jobb er det flere i vinter som har latt seg lure til å godkjenne en BankID-prosess i forbindelse med noe de trodde var en bakgrunnssjekk hos "bedriften" som søkte etter ansatte.
Mange kunder har fått, eller vil få, beskjed om at de må legitimere seg på nytt i banken. Direktør for privatmarkedet Gunnar Thomassen forklarer deg hvorfor og hvordan.