Stor suksess med VippsGO på Skjærgårdssang

VippsGO passer perfekt som betalingsform på festival
VippsGO passer perfekt som betalingsform på festival

Festivalen Skjærgårdssang tok for første gang i bruk VippsGO i sommer. Det skal de gjøre igjen.

  • Selvbetjening? Check!
  • Ingen kø? Check!
  • Egen meny? CHECK!

Slik er statusen etter at Skjærgårdssang for første gang tok i bruk VippsGO som betalingsform. Festivalen samler nærmere 3000 mennesker hvert år, noe som kan være en utfordring når det gjelder kø ved serveringsstedene. Dette året ville daglig leder, Jarle Storebø, prøve noe nytt for å få ned køene.

- Jeg ble positivt overrasket over hvor enkelt det var å opprette en VippsGO-butikk i appen. Og ikke minst hvor enkelt det er for gjestene å finne hva de skal betale for.

Storebø forteller at de hadde to forskjellige utsalgssteder der de brukte VippsGO. Ett sted for varm mat og ett sted med selvbetjening. Med god skilting og informasjon om hvordan man kunne betale med VippsGo betalte til og med de over 60 år med VippsGO!

Selv de over 60 kan bruke VippsGO

Snittalderen på festivalen ligger på rundt 60 år. Og for de som er i denne målgruppen kan ny teknologi virke skremmende. Men det viste seg at VippsGO er såpass enkelt at selv de eldste kan bruke appen.

- Vi hadde folk som stod ved serveringsstedene og hjalp de som ikke hadde brukt denne måten å betale på før. Nesten samtlige hadde Vipps på mobilen, og når vi da viste de hvordan de skulle gå frem for å betale, holdt det med å vise den ene gangen.

Med Vipps Go er det bare for kunden å søke opp et nummer inne i appen, og da får man opp navnet til bedriften du skal betale til.

- Vi valgte å lage en enkel meny inne i appen, så i stedet for å skrive navnet på hver enkelt brus, skrev vi bare brus og prisen bak. Da slipper kundene å lete i en lang meny.

Det å kunne få hele menyen i appen er veldig bra, men da må man holde det så enkelt som mulig. Folk vil ikke scrolle for lenge for å finne det de leter etter. Ikke bare er det et irritasjonsmoment for kunden, men det kan også være kilden til kø.

Kollekten gikk til himmels med VippsGO

Tiden der alle har kontanter på seg er over. Nå er det betalingskort og mobile løsninger som gjelder. Derfor valgte Skjærgårds å innlemme kollekten i VippsGO. Der kan man velge hvor mye man skal gi  - og folk ga mye via VippsGo.

- Vi fikk inn nærmere 400 000 kroner i kollekt under festivalen, og over 60 % av pengene kom via VippsGO. Dette gjør det enkelt for de som gir, og de som mottar pengene. Det er en meget god og oversiktlig betalingsmåte.

Anbefaler alle festivaler å bruke VippsGO

Storebø er sikker i sin sak når han mener VippsGo er betalingsformen for fremtiden og han sier at festivalen skal fortsette å bruke VippsGO.

- Det gjør det lettere for oss som bedrift og lettere for kundene som skal kjøpe seg en brus eller en vaffel. Så lenge du har søkt oss opp en gang i appen, kommer navnet automatisk opp øverst i menyen. Da slipper du å skrive inn nummeret for bedriften hver gang.

Så har du lyst til å slippe de lange køene ved serveringsstedene, samt få en oversiktlig betalingsform, så er VippsGO noe for deg og din bedrift.

Gjesteblogg av
Morten Krogstad, Digitale kanaler og marked

Les mer om VippsGO her

 

Blogg:
Ikke bare bank