Elbilen trenger ikke være en bil nummer to

  •  

Bedre rekkevidde og stadig utbygging av ladenettverk gjør elbilen mer aktuell for flere.

Mange familier har to biler som de bytter mellom, og bruker gjerne en elbil som bil nummer to. Dette er ofte fordi flere tenker at en elbil ikke egner seg for langkjøring, men slik er det ikke.

- Vi kjøpte en Nissan Leaf for omtrent to år siden. Vi hadde akkurat flyttet til Os, og trengte en bil for daglig pendling til Bergen. Vi var spent på hvordan dette kom til å bli, men ble positivt overrasket. Selv langturer har absolutt ikke vært noe problem, sier Marianne Grytten (38).

Uaktuelt å kjøpe bensin- eller dieselbil

Grytten har bodd i Bergen i flere år, og etterhvert på Os med mann og to barn. Da de skulle kjøpe sin første bil, var det absolutt ingen tvil.

- For oss var det uaktuelt å kjøpe en fossilbil, da vi ikke ønsket å bidra til den lokale luftforurensingen vi selv har vært plaget av gjennom årene i Bergen. En elbil er også svært energieffektiv og bruker mye mindre energi i forhold til en bensin- eller dieselbil med forbrenningsmotor. Dette gjør den veldig billig i drift.

Mange tenker også at støy er en viktig faktor, da en elbil beveger seg relativt lydløst, sammenlignet med en fossilbil. Dette gir en behagelig kjørefølelse, noe mange setter pris på.

Ingen problem med langkjøring

Da familien til Grytten skulle kjøpe bil, var de usikre på hvor mye de måtte lade – spesielt på lengre distanser, samt om det var god nok plass til to voksne og to barn.

- Ladestasjoner fins overalt nå, så langkjøring er ikke problematisk i det hele tatt. Vi har tatt mange turer nordover til min hjemby, Florø. Vi har hatt behov for èn lading i løpet av turen, men kombinerer dette ofte med en matpause som vi med to små uansett hadde måttet legge inn.

Hun påpeker at man med elbil i større grad må planlegge, men at dette blir en rutine – som med alt annet i hverdagen.

Mange økonomiske fordeler

Kjøper du elbil, kommer det også mange økonomiske fordeler med. Det kommer blant annet stadig flere bomstasjoner

- Det økonomiske aspektet med en elbil er selvfølgelig et stort pluss. Vi sparer mange tusen kroner i måneden på å ha elbil. At vi slipper å fylle drivstoff utgjør nok den største forskjellen, men prisreduksjon på parkering og ferjer er også noe vi har dratt nytte av, sier Grytten.

- Besparelsen vi har ved å ha el-bil har gjort det mulig for oss å kjøpe en dyrere bil enn vi ellers ville ha kjøpt. Utgiftene ved å drifte en el-bil er så marginale at man simpelten ikke må la seg skremme av prisen på selve bilen. Leafen er den nye folkevogna, avslutter Grytten.

Skal du kjøpe elbil?

Vi tilbyr lån til elbil.

Beregn og søk om grønt billån

Kilde: Brage Finans

Priseksempel billån ved 35 % egenkapital

Lånebeløp 200 000 kroner, annuitet, 7 års nedbetaling. Nominell rente 3,35 % p.a., effektiv rente 4,66 % p.a. inkl. etableringskostnad 2000 kroner og termingebyr 85 kroner. Kostnader 35 733 kroner, totalt 235 733 kroner.

Silhouette av gjesteblogger
Av: Gjesteblogger Gjest
Blogg:
Ikke bare bank