Nye svindelforsøk på e-post

Vær alltid skeptisk til e-post som ber deg om sensitive opplysninger.
Vær alltid skeptisk til e-post som ber deg om sensitive opplysninger.

Mange nordmenn har den siste tiden mottatt falske e-poster om skatterefusjon, og topplederes navn brukes til å lure ansatte til å overføre penger.

To svindel-metoder på e-post er nå spesielt utbredt i Norge;  «phishing» og «CEO-svindel».

Felles for dem er at svindlerne forsøker å lure oss, ved å utgi seg for å være personer eller bedrifter vi stoler på. Dessverre blir mange blir lurt.

Phishing

Denne svindelmetoden går ut på at du får en e-post, hvor du skal klikke på en lenke for oppgi sensitive opplysninger (personnummer, kortnummer, kontonummer og sikkerhetskoder).  

Nettsiden du kommer til har som regel logoen til en anerkjent bedrift, og ser tilsynelatende trygg ut. Opplysningene du oppgir der går imidlertid rett til svindlerne, som igjen benytter informasjonen til å logge inn i din nettbank og betale penger fra kontoene dine. Ofte til kontoer i utlandet.

En falsk e-post fra Skatteetaten med beskjed om skatterefusjon er et eksempel på slik phishing som det er mye av akkurat nå (Se bildet nedenfor). Det er også en rekke svindelforsøk hvor avsenderne utgir seg for å være fra en bank.

CEO-svindel

Denne svindelen starter med at medarbeidere i en bedrift mottar en falsk e-post fra en i toppledelsen, og vedkommende blir bedt om å gjennomføre en betaling som haster. Denne typen svindel har et økende omfang i Norge.

Man ser i mange tilfeller at adressene er forfalsket slik at den er lik adressen til administrerende direktør eller finansdirektør.

Gode råd mot svindel via e-post:

E-post og tekstmeldinger kan lett forfalskes. Vær oppmerksom og vis sunn skepsis, særlig når penger er involvert.

Vær forsiktig med lenker. Bruk et fast bokmerke, eller skriv bankens adresse i nettleseren for å komme til nettbanken.

• Påloggingsinformasjon er personlig. Del aldri bankkoder eller PIN-koder med andre.

• Ta kontakt med banken din dersom du mistenker at du blir lurt.

• Bedrifter må være særlig oppmerksomme ved betalinger og dobbeltsjekke at betalingen er riktig.

Blogg:
Ikke bare bank