Advarsel: Falske SMS og e-poster

Her ser du noen eksempler fra falske sms og e-post.
Her ser du noen eksempler fra falske sms og e-post.

En god del kunder har mottatt og mottar i disse dager falske e-poster og meldinger som ser ut som de kommer fra kjente norske bedrifter. Her er noen tips for å ikke bli lurt.

Den skadelige posten kommer i ulik forkledning fra gang til gang.

Du kan få melding om at du har vunnet en konkurranse, at du har en uforløst pakke, at du må bekrefte passordet ditt eller noe helt annet. Det gjelder å være bevisst på denne fremgangsmåten, og mange ganger kommer du langt med grunnleggende skepsis og sunn fornuft.

Fellestrekket i de fleste av disse falske meldingene er at du blir bedt om å klikke på en lenke for å bekrefte et eller annet. Og det er da det bør ringe en bjelle.

Er du usikker på om henvendelsen er reell eller potensielt skadelig, bør du se på følgende:

  • Sjekk avsenderadressen nøye. Ser den litt rar ut? Er det noen ekstra bokstaver i tillegg til bedriften de oppgir at de sender fra?
  • Hvordan ser lenken du oppfordres til å klikke på ut?
  • Hvordan er språket i henvendelsen? Generelt har språket i svindel-post blitt mye bedre enn før, men som regel vil du finne skrivefeil eller underlige setninger i slike meldinger.
  • Har du egentlig deltatt i denne konkurransen (som du nå har vunnet)?

Får du en dårlig magefølelse av språk, lenke, avsenderadresse eller formål er det smartest å slette meldingen.

Det er mye bedre å slette for mye enn for lite!

Hva bør du IKKE gjøre hvis du mottar falske e-poster eller meldinger?

  • Ikke klikk på lenkene
  • Ikke svar på henvendelsen
  • Ikke oppgi personlig informasjon (personnummer, koder, kortnummer o.l.)

Du kan gjerne videresende falske e-poster til oss på kundesenterprivat@sor.no.

Kontakt oss også hvis du er Sparebanken Sør-kunde og har klikket på en skummel lenke eller har oppgitt personlig informasjon på en tvilsom side.

Kontakt kundesenteret vårt:
hjelp@sor.no

Telefon: [+47) 38 10 92 00

Blogg:
Ikke bare bank